2012. dec 12.

Karácsonyi mézes házikók

írta: Sári 73
Karácsonyi mézes házikók

 

Rendszeres olvasója vagyok a Nők Lapjának hosszú évek óta. Az 1999. év 46. számát a mai napig őrzöm. Ebben a számban Schaeffer Erzsébet interjút készített Fábián Évával, a "Kalamajka" együttes énekesével. Címe: Mézes házak kalákában. Ezen írás hatására az idén 14. éve fogom elkészíteni az én mézeskalács házikóimat. 15-16 db házacskát, fenyőfát készítek 1 kg mézes tésztából. Mindnek lesz gazdája, mert az ajándékok mellé ezt szoktam adni.

A tészta : 1 kg finomlisztből két bögrére valót kiveszek, félreteszem, a többit 33 dkg porcukorral, 1,5 - 2 csapott gyerek-kanál szódabikarbónával, 5 dkg vajjal, vagy margarinnal elmorzsolom. Hozzákeverek 1 csomag mézeskalács-fűszert, 2 egész tojást és 2 tojás sárgáját, majd 35-40 dkg mézet. Ezután kezdődik a gyúrás és itt lesz majd szerepe a félretett lisztnek, apránként azt is hozzáadom. A végére szépen lejön a kezünkről a tészta. Folpackba csomagolom és hűtőbe rakom, mert 1 éjszakát állnia kell. A tészta hetekig használható marad, részletekben is lehet formázni.

A falak elkészítése : Mintának kartonpapírból vágjuk ki a házikó, ill. a templom "falait". A templom oldala és a tetők megegyeznek a házikó falaival, csak az eleje lesz más. Kinyújtom vékonyra a tésztát (kb 2-3 mm), ráfektetem a mintát és hegyes késsel "kiszabom". Vékonyan kikent tepsibe helyezem, és elkezdem a díszítést. 2 tojás felvert sárgájával ecsettel bekenem és az alábbi magokkal díszítem : tökmag, tányérica mag, dió, fenyőmag, szezámmag, szeletelt mandula, mazsola. Vékonyra sodrok tésztát és abból készítem az ablakokat, meg a kapukat. Sütőbe teszem, nagyon vigyázni kell, mert pillanatok alatt kisül. A ragasztás: Ezután jön a falak "összeragasztása" házikóvá. Cukrot olvasztok egy szélesebb lábasban, "halk " tűzön tartom, amíg ragasztok. A kész házikófalak éleit belemártom és összeillesztem. Azt javaslom kisgyerekek ne legyenek a közelben, mert iszonyúan éget az olvasztott cukor. Nekem az első alkalommal az ujjaim végén több hólyag lett. Mit mondjak, nagyon fájt. Esetleg lehet kesztyűt, vagy fakanalat használni.

A díszítés: A díszítéshez a 2 megmaradt tojásfehérjét felverem porcukorral, jó keményre, amennyi cukrot csak felvesz, ( mert ha nem elég kemény, akkor elfolyik a díszítés), és egy kisebb nejlonzacskóba teszek egy keveset, aminek az egyik csücskébe egy ici-pici lukat vágok. Bármit lehet a tésztából készíteni, madárkát, patkót, angyalkát stb. Amikor bekenem tojássárgájával a díszítendőt, lehet rá rajzolni is, akár hústűvel belevésni. Készítettem angyalkát is ( kb tenyérnyit) A szemei és a szája szegfűszegből volt, a nyaklánca szezám magból, a haja vékonyra sodort tésztából, a ruháját pedig belekarcoltam.

Sokáig eláll, januárra kellően megpuhul és nagyon finom lesz. Barátokkal együtt készíteni kitűnő szórakozás, a gyerekeknek is egy nagy élmény, imádnak díszíteni.

Jó munkát, és Kellemes Karácsonyi Ünnepeket kívánok!

Sári

Szólj hozzá

édesség recept Sári