2022. jan 01.

Táncos lábú ifjú voltam

írta: Papá Stefano
Táncos lábú ifjú voltam

Tánciskola és össztánc, rock and roll és twist

forte1.jpg

Egyik nap az unokánkat vittük edzésre és a kocsiban beszélgettünk. Valahogy szóba került a tánc, és rám kérdezett: szerettél táncolni fiatal korodban?

Egy pillanatnyi tűnődés után elmémben kavarogni kezdtek a régmúlt emlékei. Azután mesélni kezdtem ifjúkorom tánc emlékeiről.

Olyan jó volt beszélni róla, hogy úgy döntöttem megosztom veletek is. Remélem sokan akár magukra is ismerhetnek, azaz sokaknak vannak hasonló emlékeik.

3_4.jpg

Debrecenben születtem, ott is nőttem fel. 1964-ben kezdtem a középiskolát a Fazekas Gimnáziumban. Mi voltunk az utolsó évfolyam, ahová csak fiúk jártak. Így a Kossuth Lajos Általános iskola 8. osztályos lánytanulóival kezdtük a tánciskolát. Bizony abban az időben még tanították a táncokat: slowfox, tangó, keringő, angolkeringő, foxtrott volt a tananyag.

Viszont zenében már eljutott hozzánk a rock and roll, leginkább a Radio Luxemburgon és a Szabad Európa rádión keresztül. Már mi is hallhattuk Elvist, Bill Haley-t és még sok rockénekest. Én Bill Haley-t tartom a rock and roll atyjának. Íme egy videó vele,  a szám címe: Rock az óra körül.

Mivel elég jól ment nekem a tánc, az egyik barátomat és engem a tánctanárnő megkért, hogy segítsünk neki, mert a Bethlen utcai Postás Művelődési ház tánctanfolyamain sok a lány és kevés a fiú. Így aztán oda eljárva kapósak lettünk tánctudásunk révén a lányoknál. Azt szoktam mondani, hogy a négy év gimin kívül 4 tánciskolát is kijártam. Közben pedig elkezdtünk rokizni is. Igaz néha jól esett egy kis „lassúzás” is valamelyik partnerrel.

2_4.jpg

Abban az időben az Arany Bika szálloda Bartók termében volt minden héten össztánc. Így nevezték az élő zenére tartott táncos esteket. Természetesen minden alkalommal ott voltam, és tovább gyarapítottam a tánctudásomat.

Ebben az időben kezdtek szaporodni az iskolai zenekarok, amelyek az akkor már jól ismert előadók dalait játszották. A téli időszak volt a szalagavatók időszaka, melyet Debrecenben zömmel a Járműjavító kultúrtermében tartottak. Itt mindig valamelyik iskolazenekar játszott, többnyire rock and rollt. Mit mondjak, elég strapás volt 3-4 órán keresztül rokizni. Ráadásul a terem két átlós sarkában lévő koksz kályhákkal fűtöttek, amelyek közelében iszonyú meleg volt. Aki járt táncolni abban az időben az emlékszik, hogy kis körök alakultak, ahol bent egy nagyon jól táncoló lány volt, és a fiúk váltották egymást. Persze oda bemenni csak az a fiú mert, aki szuperül táncolt. Hogy mindenki el tudja képzelni milyen is lehetett ez, egy videóval próbálom bemutatni.

Az a kör, ahol én is táncoltam az egyik kályha mellett alakult ki, s nem volt csoda, hogy a mellényes öltönyöm zakója kívül is vizes volt az izzadtságtól. Ha kimentem a szabadba, formálisan gőzölögtem. De soha meg nem fáztam.

Aztán jött a twist korszak. Természetesen mindenki megőrült érte, mindenki ezt akarta ropni. Igen ám, de a Bartók terem felvigyázói egyes figurákat nem engedtek, rászóltak a párokra, sőt még bemutatót is tartattak egy-két párral, hogy milyen az ízléses twist. De nem sok idő kellett hozzá, hogy mindenki úgy ropja, ahogy akarja. A twist koronázatlan királya, az elindítója Chubby Checker. Íme a korszakindító twist szám:

Persze, ahogy „öregedtem”, 17-18 évesen már igencsak húzott a szívem a lassúbb számok felé. Ezek voltak a fénypontjai az enyhe félhomályban tartott házibuliknak. Abban az időben ennek nagy divatja volt. De ne gondoljon senki rosszra, a társaság, a tánc, az összebújás volt ennek a lényege. A rock and roll korszaknak voltak gyönyörű lassú számai is. A korszak királyának, Elvis Presley-nek a "Love Me Tender" című száma volt az egyik legszebb közülük.

Aztán jött 1968 ősze. Bevonultam katonának. Ettől kezdve egy darabig már csak az őrvezetők, tizedesek füttyére táncoltam.

De ezek az évek örökre megmaradtak szép emlékként.

Képek forrása: Fortepan, Ifjúsági park

Papá Stefano

 

Látogass el közénk, blogunk

  facebook csoportjába,  

ahol reggel és este is valami érdekessel várjuk követőinket, kedvelőinket. 

Iratkozz fel blogunk

VIDEÓ CSATORNÁJÁRA is,

hogy értesülj legújabb videóinkról!

 

 

 

 

Szólj hozzá

tánc emlékek gimnázium rock and roll twist össztánc tánctanár tánctanfolyam Papá Stefano tániskola