Egy elfelejtett amerikai kiállítás Budapesten
A modern amerikai színház és magyar vonatkozásai

Könyvpakolás közben jutott eszembe, hogy volt itt Budapesten egy érdekes kiállítás az amerikai színházról a 80-as évek elején. Törtem a fejemet a legjobb Google keresőkérdésen, végül meg is találtam: A mai amerikai színház című kiállítás volt ez a Műcsarnokban 1982. november 2. és 28. között.
Ez a téma azért érdekelt engem nagyon, mert személyes jó viszonyt ápoltam a kortárs angolszász színházzal (magamban..). Ő nem tudott távoli rajongójáról, de ez engem sosem zavart. 10 éves koromtól ugyanis egy olyan egyetemi hallgatótól tanultam angolt, aki Elbert János tanítványa volt és bevezetett engem – meg a barátnőmet, akivel együtt jártunk Kati óráira – a modern angolszász drámák világába. Többek között kortárs színdarabokat olvastatott velünk eredetiben. Ezt egyébként máig a nyelvtanulás nagyszerű eszközének tartom, hiszen a színdarabban csak párbeszéd van, nehezebben érthető leírások nélkül.
A kiállításon öt teremben kaphattunk képet az Egyesült Államok színházi világáról, kultúrájáról, színházi életéről poszterek, fotók, diák, színházi makettek, építészeti elemek segítségével.
Egy pénztárterem-féléből indult a show, onnan nyílt egy színháztörténeti terem, majd egy vetítőtermen át jutottunk a Kentucky állam-beli Actors Theatre of Louisville-t bemutató helyiségrészbe. A következő terem a Broadway-re kalauzolt el, képekkel emlékeztetve számos sikerdarabra, musical-re.
A Broadway világát idéző terem, George M. Cohan (1878-1942) színész, producer, a Broadway-musical „atyja” figurájával.
Az utolsó teremben kis színházat rendeztek be, ahol az Actors Theatre művészei rövid darabokat játszottak el – olvasom az Arcanum jóvoltából az akkori Népszabadságban. A szkeccseket nem láttam, de sokáig megvolt a szép kiállítású, sokoldalas kiállítási brosúra, amit most újra megnézhettem a Műcsarnok könyvtárában. A belső borítón Ronald Reagan, az USA elnökének köszöntője olvasható. A brosúrát Ruth Rothschild Mayleas, a kiállítást rendező Országos Művészeti Alapítvány (National Endowment for the Arts) színházi programjainak igazgatója írta. Fotók is vannak benne A vágy villamosa 1947-es, Az ügynök halála 1949-es, a Hosszú út az éjszakába 1956-os ősbemutatóiról New Yorkban, a Broadwayn.
Akkor nem tűnt fel, hogy a magyar vonatkozásokra nem tértek ki. Ezt persze egy vándorkiállítástól nem is lehetett elvárni. Mégis érdekes, amit pl. Örkény István honlapján találtam: a kiállításon és a brosúrában is élenjáróként említett washingtoni Arena Stage színházban 1976-ban előadták a Tóték c. darabot. Vagy az, hogy a kortárs amerikai dráma legnagyobbjainak tartott Tennessee Williams, Arthur Miller, Eugene O’Neill drámáit Magyarországon első ízben a vezető színházak mutatták be.
Szerző |
Cím |
Előadás éve |
Színház |
Néhány főszereplő |
Tennessee Williams |
A vágy villamosa |
1962 |
Madách Színház |
Tolnay Klári, Avar István, Vass Éva |
Orfeusz alászáll |
1961, 1979 |
Vígszínház |
Ruttkai Éva |
|
Az ifjúság édes madara |
1965 |
Katona József Színház (akkor a Nemzeti Színház kamaraszínháza) |
Mezey Mária, Sinkovits Imre |
|
Macska a forró bádogtetőn |
1967 |
Vígszínház |
Ruttkai Éva, Darvas Iván, Páger Antal |
|
Arthur Miller |
Édes fiaim |
1948 |
Művész Színház |
Bulla Elma, Benkő Gyula |
Az ügynök halála |
1959 |
Nemzeti Színház |
Tímár József, Kálmán György, Kállai Ferenc |
|
Pillantás a hídról |
1960 |
Madách Színház |
Pécsi Sándor, Tolnay Klári, Vass Éva |
|
Salemi boszorkányok |
1961 |
Nemzeti Színház |
Mészáros Ági, Tőkés Anna, Kálmán György, Básti Lajos |
|
Közjáték Vichyben |
1965, európai ősbemutató |
Vígszínház |
Darvas Iván m.v., Várkonyi Zoltán, Latinovits Zoltán, Benkő Gyula |
|
Eugene O’Neill |
Hosszú út az éjszakába |
1963 |
Nemzeti Színház |
Bessenyei Ferenc, Kállai Ferenc, Kálmán György |
Pécsi Sándor és Vass Éva a Pillantás a hídról c. drámában a Film, Színház, Muzsika címlapján. Az előadás felvételét 2022-ben láthattuk az M3 tv-ben.
Az sem közismert, hogy Edward Albee, akit legtöbben a Nem félünk a farkastól című dráma szerzőjeként ismerünk, 1965-ben Magyarországon járt. Ebben az évben mutatták be a Bessie Smith halála című egyfelvonásosát az Irodalmi Színpadon (ma Radnóti Színház). A Nem félünk a farkastól-t 1967-ben mutatta be a Madách Színház Gábor Miklóssal és Tolnay Klárival.
Edward Albee Budapesten 1965-ben Elbert Jánossal, a Nem félünk a farkastól c. dráma fordítójával és Sipos Tamással, a színdarab dramaturgjával.
A már említett nyári könyvpakolás során akadt a kezembe Edna Ferber: Az úszó színház című, elég rossz állapotú könyv. Nem csoda, hogy ilyen rongyos és hiányzik az utolsó 10 oldala, hiszen még a nagyszüleim sokat átélt könyvei közül való. De nem ez a lényeg, hanem az, amit már korábban kiderítettem: 1927-ben mutatták be a Broadwayn a bestseller regény musicalváltozatát nagy sikerrel. Azóta számos alkalommal felújították, a felújítások is díjakat nyertek. Edna Ferber (1885-1968) Amerikában született, az édesapja Magyarországról vándorolt ki.
A kiemelt képen John Osborne angol drámaíró: Dühöngő ifjúság és Edward Albee: Nem félünk a farkastól című angol nyelvű drámakötetek címlapjai láthatók. Ez a kép és Edna Ferber könyvének címlapja saját felvétel. A kiállításon készült két fekete-fehér kép és a kitűző képének forrása a Műcsarnok Könyvtár és Archívum. A Film Színház Muzsika címlapkép forrása az Arcanum Újságok, Edward Albee budapesti fotójának forrása: Fortepan/Hunyady József, 1965.
Lujza
Szerzői jogvédelem
Tilos a Régiségeknek blogban megjelent írásokat, recepteket, fotókat és videókat a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény értelmében máshol közzétenni és sajátként feltüntetni. Az írások, fotók és videók a bloggerek szellemi tulajdonát képezik, miként a képek is, amennyiben más forrás nincs feltüntetve. Írásaink csak linkként használhatók fel, mely az eredeti forráshoz vezet !!!!
