2016. jan 12.

De nehéz az iskolatáska!

írta: Adam G. Steve
De nehéz az iskolatáska!

Egy nagymama keservei a magyar és angol oktatásról

táska11.jpg Egy magyar kisiskolás


Mindenütt nehéz az iskolatáska? Magyarországon biztosan. Nem csupán a könyvek, füzetek, és egyéb tartozékok súlya miatt, hanem a megtanulandó tartalom tömege miatt is. Nemrég jöttem haza Londonból, ahol a karácsonyi ünnepeket töltöttem a lányoméknál. Volt alkalmam tapasztalni, hogy iskolatáska ügyben mennyivel jobb dolguk van az angol gyerekeknek, így unokámnak is. De nem minden téren vannak előnyben a szigetország nebulói. Egy nagymama összehasonlító megfigyelései következnek.

Az orvosilag ajánlott iskolatáska súlya a testsúly 10 %-a lenne, de a valóságban ez Magyarországon átlagosan 15-18 %. Egy 19-20 kg-os gyerek esetében a 25 %-ot is eléri. Hazánkban rendelet szabályozza, hogy az alsósok könyvei, füzetei nem lehetnek 3 kilónál nehezebbek, de ehhez adódik még a tolltartó, a táska, a tornazsák, és még sok egyéb tanszer. Amerikai kutatók vizsgálták a gerinc normális görbületétől való eltérést olyan diákoknál, akiknek 10-11 kg a napi cipelni-valójuk. Ezek 50 %-ánál állapítottak meg egészségtelenül nagy gerinc elhajlást. Ez súlyos és tartós károsodáshoz vezet, sőt felnőttkorban centikkel lehetnek alacsonyabbak, akik gyerekként nagy pakkal jártak.

táska2-600x500.jpg Angol iskolások


Angliában egy vékony táskával járnak iskolába

Mennyivel vidámabban sietnének iskolába a nebulóink, ha a képen látható vékony bookbag (könyvtáska) lenne a napi csomagjuk, mint ezeknek az angliai gyerekeknek, akiknek 6. osztályig csak ez a táskájuk. A könyveket, füzeteket, sőt 7. osztálytól a tabletet is, az iskola ingyen biztosítja, és mindez a tornafelszereléssel együtt az iskolában marad (utóbbit időnként mosásra hazaküldik). Ennek viszont az a hátránya, hogy a szülő nem tudja követni, mivel foglalkozik gyermeke, mi az aktuális tanulnivaló az iskolában. Én jónak látnék egy olyan füzetet, ami tartalmazza az aznapi tárgyak vázlatát.

Angliában 5 éves kortól kötelező az iskola, de általában 4 évesen már elkezdik  a nulladik évfolyammal. Ez a szülőknek azért kedvező, mert a magán bölcsődei és óvodai elhelyezés nagyon költséges. Állami intézménybe 3 éves kortól írathatók be a kicsik, de csak napi 3 órát tölthetnek ott délelőtt, vagy délután. Ha teljes napra akarják óvodába járatni a gyereket, marad a magánóvoda, vagy jöhet a babysitter.

Négyévesen már elkezdhetik az iskolát

4 éves kortól tehát kezdhetik a primary schoolt, vagyis az általános iskolát, ami a magyar óvodák középső, majd nagycsoportjának felelne meg, ha nem kényszerülnének írni, olvasni tanulni. Ez szerintem nagyon eltúlzott, ha figyelembe vesszük fejletlen ujjízületeiket, és a tartós figyelemre való képtelenségüket. 3. osztályig azonban nincs házi feladat. Utána is csak heti egy alkalommal van lecke, amit az iskola által nyomtatott lapon kapnak a gyerekek. 6. osztályig egy-egy lap, üzenő füzet, és az osztály könyvtárából kivett vékony könyv a bookbag tartalma. Egy Angliába költözött háromgyerekes magyar anyuka ekképp lelkesedett: "Itt az iskola játék, móka, kacagás!" Egy másik szülő örömmel konstatálja, hogy ott mennyire szabadok a gyerekek. Én azonban gondolkodóba estem: nem lesz ennek böjtje később? Saját tapasztalatom, hogy a nagy szabadsággal vissza is lehet élni, és nagy probléma, ha tizenévesen még mindig csak a játék van előtérben.

táska4.jpg Magyar iskolások tankönyvei és füzetei


Véleményem szerint a magyar iskola túlterheli, az angol rendszer viszont alulterheli a diákokat, (kivéve a korai angol írás-olvasást), aminek egyenes következménye, hogy feladat tudatuk nem alakul ki még 6. osztályra sem. Pedig, mint tudjuk "teher alatt nő a pálma". A középút lenne a célravezető. Az Európai Unió lépéseket tehetne a két véglet közelítésében, természetesen a helyi hagyományok tiszteletben tartása mellett. Nem csak az uborka méretében, formájában kellene egységes szabvány, hanem a diákok tudásában, ismeretanyagában, képességeik fejlesztésében is közelíteni kellene az elvárásokat.

Az angol és magyar iskolának viszont egyaránt érdeme, hogy gyakorlatias. Például unokám iskolájának udvarán egy egészségügyi buszban ismerkedhettek a gyerekek orvosi műszerekkel. Az is tetszik, hogy pár hetes ingyenes szakkörökön kipróbálhatják magukat, mihez van tehetségük, affinitásuk (pl. tánc, hangszer, sport). Sajnos a továbbiakban a folytatni kívánt kurzus elég komoly pénzbe kerül, míg Magyarországon az átlagfizetésű szülő is be tudja íratni gyerekét sport-, vagy művészeti képzésre.

táska 6 Angliában a tantárgyak bizonyos témakörökhöz csatlakoznak, míg nálunk nincs, vagy nem mindig vannak összhangban az egyes tárgyak, ill. a tanult korszakok történelme, irodalma, képzőművészete. Egy itthoni ismerősöm panaszolta, hogy unokája, aki hatodikban a pozsonyi békét tanulja, azt sem tudja, hol van ez a város, azaz a történelmi és földrajzi tanulmányok nem épülnek egymásra.

Nincs kötelező olvasmány

Különbséget látok az olvasásra való ösztönzésben is. A magyar oktatásban a kötelező, vagy ajánlott olvasmányok rendszere biztosít egy irodalmi alapműveltséget, és talán kialakítja a gyerekekben az olvasásra való igényt. Az angol állami iskolában ezt nem tapasztalom, míg a magániskolában 10 kötelező olvasmány is van egy évben. Szívesen vettem volna, ha ott tanuló unokámnak feladatul tűzik legalább egy ajánlott könyv elolvasását a két hetes téli szünetben, és természetesen beszámoltatják az adott könyvélményéről.

táska-3-593x600.jpg Egy magyar  iskolás pakkjai


Végül, társadalmi egyenlőtlenségek kialakulásának gyökereit látom az angol iskolarendszerben, mert tapasztalatom szerint csak a drága magániskolák támasztanak olyan követelményeket, (és kérik számon a tanultakat), amelyek predesztinálják a diákjaikat a továbbtanulásra. Egy félévi tandíj ezekben az alapfokú és középfokú intézményekben több ezer font, ami a gyerek életkorával emelkedik. Ezt egy átlagkeresetű család képtelen fedezni, így gyermeke szinte esélytelen, hogy felsőfokon folytassa tanulmányait. Szerencsés esetben a szülő motiváló attitűdje, jó példája ösztönözheti a gyereket a nagyobb tudás elérésére. A legoptimálisabb persze, ha a gyerek ezt belső késztetésből, intellektuális kíváncsiságból teszi.

Zárszóként egy kis humorral szeretném oldani a pesszimista hangvételt. Van egy életkori sajátosság, ami minden kamaszra jellemző, éljen bárhol a világon, és származzon bármilyen családból. Mégpedig az, hogy "égőnek" tartja a szülői, ne adj Isten nagyszülői kíséretet, a búcsúpusziról nem is beszélve. Mókás volt látni 12 éves unokám feszengését, midőn a téli szünet előtti utolsó tanítási nap reggelén az iskolába kellett kísérnem. A villamosra várva remek ötlete támadt: - Mama! Ha látod egy gyereken ezt az emblémát - mutatott zakójára -, akkor ne beszélj hozzám -.
- De hiszen a télikabát eltakarja az emblémát! Ne izgulj Markus! Most korábban jöttünk, az osztálytársaid még nem lesznek a villamoson. - Széles mosoly volt a válasz.

Annaróza

Szólj hozzá