2023. jún 07.

A Szépművészeti Múzeum Csontváry kiállítása  2. rész

írta: Annaróza47
A Szépművészeti Múzeum Csontváry kiállítása  2. rész

A festő születésének 170. évfordulójára
zarandoklas_a_cedrusokhoz_libanonban_1907.jpg

Az 1. rész Csontváry életrajzi momentumai után szeretnék néhány szót ejteni magáról a kiállításról, az ott megcsodált alkotásokról.

Áhítattal léptem az első terembe, ahol emberábrázolásai, önarcképei fogadtak: az Almát hámozó öregasszony, az Ablaknál ülő fiatal nő képe után érdekes megfigyelni, hogy ugyanabban az évben, 1894-ben festett két önarcképe mennyire eltér egymástól. Az egyiken egy polgári személy, akár egy patikus, a másikon az izzó tekintetű, az alkotás hevében festő művész néz a szemlélőre. Mintha nem is ugyanaz az ember lenne.
w_ablaknal_ulo_no_1890.jpg

Ablaknál ülő nő     Forrás: Wikimedia Commons

A következő termek utazásai helyszínét mutatják be. Családalapítás helyett az utazásokat választotta magányos festőként, és majdnem egész munkásságának témái az élő természetből adódnak. Gyermekkorát a természettel szoros kapcsolatban élte, és később soha nem látott tájakra vágyakozott. A kiállított képek ékes bizonyítékai, hogy meg is valósította gyerekkori álmait, hiszen a Magas Tátrából a szicíliai Taorminába utazott, majd Pompeibe, a délolasz Castellammareba, Nápolyba, Dalmáciába, Görögországba, Jeruzsálembe, Kairóba. Időrendben nem is lehet követni, mert egyes helyekre többször is visszatért.

w_cskt-panaszfal_bejaratanal_jeruzsalemben_1904.jpg

A panaszfal bejáratánál Jeruzsálemben    Forrás: Wikimedia Commons

Ő maga így ír apadhatatlan utazási vágyáról: „Kirándulásokat tettem minden irányban, s kerestem a szépet, gyönyörködtem a nagyarányú távlatok mérhetetlenségében.”

Az utazásait megörökítő festményeit csodálva kezdem megérteni, miért nevezi magát a napút festőjének, és miben látja a napút fogalmát. Tudományosan fogalmazva a napút „azon körvonal, melyet a nap egy év alatt látszólag bejár.”

w_romai_hid_mosztarban_1903.jpg

Római híd Mosztárban    Forrás: Wikimedia Commons

A fények bűvöletében élt, foglalkoztatta a különböző napszakok ábrázolása, a lemenő nap, a felkelő hold, a természetes fény és mesterséges megvilágítás kontrasztja.

Szigethy Gábor színháztörténész és rendező szavaival: „Megtalálta a napút színeket: világító sárgát, lángoló pirosat, fájdalmas rózsaszínt, borzongató kéket. Csontváry Kosztka Tivadar birodalmában tombol a napfény.”

wcsontvary_kosztka_tivadar_1901_holdtolte_taorminaban_1.jpg

Holdtölte Taorminában    Forrás: Wikimedia Commons

A Halászat Castellamareban c. képén pl. vörösen izzik az égbolt, de a házak fölött már az éj sötétje látszik. Castellammare di Stabia c. festményén megkapó a sárgás színű parti házak, a parthoz csapódó csodakék tengerhullámok, valamint azokon ringó vitorlások, és a háttérben a Vezúv látványa.

vihar_a_nagy_hortobagyon_4.jpg

Vihar a nagy Hortobágyon     Forrás: saját felvétel

A fények ábrázolását jól szemlélteti a Mandulavirágzás Taorminában, a Naplemente a Nápolyi öbölben, a Kairói pályaudvar, a Jajcei villanymű éjjel, a Sétakocsizás újholdnál Athénben, a Villanyvilágított fák Jajcéban c. képein.

setakocsizas_ujholdnal_athenban.jpg

Sétakocsikázás újholdnál Athénban     Forrás: saját felvétel

Mosztárban két festménye más-más nézőpontból ábrázolja a városkát. A Tavasznyílás Mosztárban c. képén az egyéb képein is oly jellemző mozaikszerűen összepréselt házak a templommal, a Római híd Mosztárban pedig a mi dalmáciai utunkon is megismert tájat ábrázolja.

templomteri_kilatas_a_holt_tengerre_jeruzsalemben.jpg

Templomtéri kilátás a Holt -tengerre Jeruzsálemben -  Forrás: saját felvétel

Épületei mértani pontossággal megrajzoltak, vízesései olyan élethűek, hogy szinte halljuk a zuhatagok robaját, érezzük a lezúduló víz illatát, pl. a Jajcei vízesés, vagy a Schaffhauseni vízesés c. festményein.

w-jajcei_vizeses_1903.jpg

Jajcei vízesés    Forrás: Wikimedia Commons

Történelmi jellegű képei közül a Zrínyi kirohanása naív felfogásban készült, a Mária kútja Názáretben, valamint A panaszfal bejáratánál Jeruzsálemben c. alkotásokon az érdekesen nyújtott alakok jellemzőek.

w-zrinyi_kirohanasa_1903.jpg

Zrinyi kirohanása    Forrás: Wikimedia Commons

Rabinovszky Máriusz művészettörténész 1934-ben így fogalmaz: „Mária kútja. Karcsú asszonyok karcsún öblös korsókkal a fejükön, amint tovalépdelnek az édes víz terhe alatt… karcsún nyújtózó fenség és alázatosan hajlékony símulás”.

taorminai_gorog_szinhaz_romjai.jpeg

Taorminai görög színház romjai    Forrás: saját felvétel

Ez a két festmény, valamint a Nagy Tarpatak a Tátrában, a Taorminai görög színház romjai, Templomtéri kilátás a Holt-tengerre Jeruzsálemben, valamint Baalbek, a Naptemplom Baalbekben c. képek nemcsak színvilágukkal, hanem méreteikkel is letaglózzák a látogatót.

Legvégül jól ismert cédrusai búcsúztatják a látogatót: a Magányos cédrus és a Zarándoklás a cédrusokhoz Libanonban.

w-maganyos_cedrus_1907.jpg

Magányos cédrus   Forrás: Wikimedia Commons

Én pedig a festő útmutató szavaival búcsúzom: „Egy új tudással gazdagabb lesz az élet, egy új érzéssel gazdagabb a tudomány, egy új látással beletekintünk a jövőbe.”

Első kép: Zarándoklás a cédrusokhoz Libanonban   Forrás: Wikimedia Commons

 Annaróza

 

Látogass el közénk, blogunk

  facebook csoportjába,  

ahol reggel és este is valami érdekessel várjuk követőinket, kedvelőinket. 

Iratkozz fel blogunk

VIDEÓ CSATORNÁJÁRA is,

hogy értesülj legújabb videóinkról!

Szólj hozzá

kultúra szabadidő múzeum festészet festő Csontváry