2016. jan 17.

Egy nyugdíjas háztartási trükkjei

írta: S. Cecilia
Egy nyugdíjas háztartási  trükkjei

 Mi akkor takarítunk, amikor akarunk.

takar__t__s2.jpg

Takarítani nem annyira szeretünk, de szeretjük a tiszta, rendezett otthont. Amíg dolgoztunk, többnyire a szűkre szabott hétvégéken kellett megbírkóznunk a háztartási teendők és a takarítás nagy részével is. Most, hogy nyugdíjasok vagyunk, többnyire nincsenek ilyen kereteink, így e teendők elvégzésének ideje és módja is megváltozik. Például a takarítás hétvégi ütemezése is. Miért ne takaríthatnánk a hét bármely napján, amikor az nekünk jól esik, vagy éppen alkalmas? Nálam akkor került át a heti takarítás hétvégéről hétköznapra, amikor az unoka felvigyázás megindult. Szerettem az akkor még kisbabát frissen takarított lakásban fogadni, így mindig ahhoz igazítottam a takarítást. Mára sajnos az unokák nagyobbacskák, már nemigen jönnek hét közben, de azért nem álltam vissza a hétvégi takarításra, ki tudja miért. A takarítási időpontok hovatovább esetlegessé váltak, sőt! ne vessetek meg érte, mostanság több részletben takarítok. Egyik nap megcsinálom a lakás egyik részét, majd másnap a másik részét. Így – mondom magamnak – nem fáradok el annyira, viszont sokkal alaposabban csinálom. A heti alaptakarítás nálam a portörlés, porszívózást és felmosást jelenti. Így két részre bontva mindenféle pluszok is hozzájönnek. Pl. a vázák, nippek, ablakpárkány nedves ruhával való lemosása, vagy egy másik alkalommal az üvegfelületek üvegtisztítóval való letörlése, stb.

h__ztart__s1.jpgDe mindez igencsak esetleges, azt csinálom, amihez éppen kedvem van. Veletek ez biztos nem fordul elő, de én időnként elfelejtem, hogy az előző héten mikor is takarítottam és gyakorta azt is, hogy éppen mit csináltam. Ezt felismerve egy zseniális új rendszert vezettem be, melyet megosztok veletek, hátha más is kedvet kap hozzá: takarítási tervet készítek. Az ötlet nem saját, régóta nagy kedvvel olvasgatok angol nyelvű takarítási oldalakat, ott találkoztam először ezzel az ötlettel, de most jutottam el odáig, hogy én is kipróbáljam. A dolog pofonegyszerű. Fogok egy füzetet, de lehet egy nagyobb naptár is, amelyen napokra lebontva elkészítem a takarítási tervet. Bejelölöm az alaptakarítási nap/napok időpontját és az egyéb teendőket is előre, majd utólag azt is felírom, hogy ha valami mégis kimaradt, vagy a terven felül lett elvégezve. Így hetekre lebontva sorakoznak a füzetben olyan régóta halogatott teendők, mint a fiókok kirakása, iratok selejtezése, polcok kitakarítása, stb. Igaz mindezt még csak pár hónapja csinálom, de máris nagy eredmények születtek. A legfőbb, hogy ebben a rendszerben sokkal jobban érzem magam, s még ha nem is sikerül mindig elvégezni a tervezett feladatot, remekül átlátom a teendőket, és mindig újak jutnak eszembe, melyeket betervezek. Na és ami nálam döntő, nyoma van, hogy mikor, mit csináltam, így be tudom azt is tervezni, mikor kell majd legközelebb újra megcsinálni. Kedvcsinálónak vettem magamnak egy szép, nagy füzetet, melyben átláthatóbban tudom felírni a háztartási tervet, de találkoztam már internetről letölthető, kinyomtatható háztartási órarenddel is.

takar__t.jpgA takarításhoz persze kedv is kell, pontosabban sokkal jobban megy, ha az ember kedvvel csinálja. Ez nem mindig jön magától, de biztos mindenkinek megvannak a maga módszerei, amivel ezt eléri. Én például szeretek háztartási teendők közben rádiót hallgatni. A mosogatást kifejezetten úgy ütemezem, hogy kedvenc műsoromat akkor hallgassam. A takarítási munkák egy részénél is cipelem magammal a kis rádiómat, s ha valami jó zene van, olykor még táncra is perdülök – csak úgy magamban, portörlővel, vagy tollsöprűvel a kezemben. A másik dolog, hogy szeretem, ha az általam kedvelt tisztítószerek és eszközök rendelkezésre állnak. A jól bevált dolgokért hajlandó vagyok a világ végére is elközlekedni és agyon bosszantom magamat, ha nem lehet már kapni, és valami mást kell használnom helyette. De hajlandó vagyok új dolgokat is kipróbálni, ha olvasok róla, vagy egy barátnőm ajánlja. Így mostanában egyre inkább használok olyan természetes tisztítószereket, mint a szódabikarbóna, a citrom és az ecet.f__z__s.jpg

Az is nagyon motivál, ha háztartási dolgokról olvasok, vagy beszélgetünk róla. Talán a nők tömeges munkába állása – valamikor a szocializmus kezdetekor – hozta magával, hogy a háztartási teendőink megmaradtak ugyan, de megszűntek beszédtémának lenni, miután a főállású háztartásbeli megszűnt létezni. A sajtótermékek is csak esetlegesen foglalkoztak és foglalkoznak vele. Maximum a reklámok ecsetelik szívesen pl. a takarítás, főzés  témáját, hogy eladjanak valami új kütyüt, vagy tisztítószert. Ezen elgondolkodva jutottam arra a következtetésre, hogy írhatnánk gyakrabban a háztartással, takarékossággal kapcsolatos témákról, hovatovább megvitathatnánk tapasztalatainkat.

Cecilia

Szólj hozzá