2016. jún 22.

Harcban a kártevők ellen. Veteményeskertem 4. rész

írta: Izzy Florens
Harcban a kártevők ellen. Veteményeskertem  4. rész

 

 

Cseresznye vödörben 2.

Nézegetem a piaci árakat, elsősorban az idény gyümölcsökét. Azt „írja a (netes) újság„ hogy jó áruk van. Csupán kíváncsiságból néztem bele, hogy irányárban tudjam az értékét annak, amit  cseresznyéből, málnából leszedek, falatozok, elteszek. Nincs ugyan cseresznyefám, mégis az  a helyzet áll elő,  hogy frissiben szedhetem és tömhetem magamba, amennyit csak bírok, sőt annál is többet,  a nagy szemű, egészséges, ropogós, édes-leves gyümölcsből.  A szomszédom hatalmas cseresznyefájának hatalmas ágai ugyanis átnyúlnak  az udvaromba, és évek óta mondja, hogy, szedjem le, együk meg, tegyem el. A cseresznye érése, szedése, eltevése jelenti számomra az idény „beindulását”. Ez időtől kezdve nincs megállás a  befőzésben, fagyasztásban, eltevésben.

 

befőtt-1.-600x319.jpg Málna öntet befőttek

 

Idén úgy esett, hogy a cseresznyével egy időben „szüretelem” a málnát is. Azt sem tudtam melyikhez kapjak, hiszen egyiknek sem igazán tett jót a napokig óta tartó nagy esőzés. Málnabokraim idén kitettek magukért, termős évük van. A napi friss szedésből evésen kívül a legszebb, legnagyobb szemeket lefagyasztom, a többit befőzöm öntetnek, amit kisebb üvegekbe töltve rakok el. Tejespite, pudingok, palacsinta ízesítésére nagyon finom lesz.

 

petrezselyem-1.-600x454.jpg A petrezselyem szépen terem

 

Örömmel írom, hogy a „petrezselymet petrezselyemmel esszük” mondásom továbbra is érvényes. Az új ültetésem sikeresnek látszik,  szépen növekedik, bőségesen hozza a leveleit.  A paradicsom palántáim kicsit nehezen tértek magukhoz a kiültetés után, most kezdtek virágot hozni. Meglehetősen kétkedve nézegetem, lesz-e belőle valami, és ha igen, mennyi. Az elmúlt években ilyentájt már bokrosabb, sok-sok virággal teli szokott  lenni. Krumpliültetvényem is virágban van, ez későbbi érésű, téli fajta.

 

Paradicsomos-3.-1-600x579.jpg Paradicsom bokrok

 

Miután ezt a kicsi kertet kedvtelésből csinálgatom, és „pályakezdőnek” minősülök a veteményezésben, ismét meglepetéssel kell szembenéznem. Nem egészen úgy alakulnak a kerti dolgaim, ahogy az elmúlt 2-3 évben. A természet most mutogatja a foga fehérjét, én meg vakargathatom a fejemet, mit és hogyan tovább…. Azt gondolom, hogy gondjaim legfőbb oka, az  enyhe, fagy/hó nélküli tél, de biztosan járatlanságom is közrejátszik valamennyire.

A bio krumplimat az elmúlt években „csak” a kolorado bogártól kellett óvnom, és permetezés nélkül megoldottam a kártevők megsemmisítését, több baj nem volt vele. Idén mintha egyik napról, a másikra ezüst porral szórták volna be a leveleit. Nem volt mese, permetezni kellett. Mindezen túl, bár tavalyi, egész idénybeli barna csiga vadászatom sikeresnek bizonyult, azért maradt belőlük annyi, hogy hívatlanul, tolakodóan felegyék 3 krumpli bokromat. A gyönyörű, dús levelű, virágzó bokrok, most eldőlve, tépetten fekszenek a földön. Remélem sikerül nyakon csípni (sózni) őket, mielőtt az egész ültetvényemet (42 bokor) felfalnák.

 

Krumpli-virágban-4.-577x600.jpg Krumpli virágban

 

Még kora tavasszal láttam a neten egy videót egy Ruth Stout nevű idős amerikai hölgyről, aki a  kertjében nem ás, nem kapál, csak szétszórja a magokat, és mulcsot használ takarásul. Sikeres módszere bejárta a világot, és nekem is nagyon megtetszett, és elgondolkodtatott.. Volt olyan ötletem, hogy valami hasonlót én is kipróbálnék, hisz van helyem  bőven a kísérletezéshez.

 

[embed]https://vimeo.com/46390171[/embed]

 

Aztán csak álltam a kiszemelt földdarabom előtt, és hosszas morfondírozás után fájó szívvel letettem szándékomról. Felsorakoztattam az érveket magamnak, miért is nem vágok bele.  A földem se alkalmas rá szerintem (írtam róla előzőekben), a mindenféle kártevő ellen kapálással, a föld mozgatásával tudok leginkább védekezni. Aztán meg, hogy én is így a hatodik X körül kezdtem bele kis veteményembe (némi előismerettel), évről-évre igyekszem úgy kialakítani az ültetéseimet, hogy minél  kevesebbet kelljen kapálni. Ehhez a magas-ágyás remek megoldás.  Valóban sokkal könnyebb, egyszerűbb a rendben tartása  hajlongás, kapálás nélkül.

 

krumplibogar.jpg kolorádó bogarak

 

 

Sok tennivaló akad még az ilyen kicsi zöldséges kertben is, és ha le is hangol a kártevők által okozott látvány, azért szeretek a szabadban  kapirgálni, tenni-venni, és a frissen szedett zöldségekből készíteni az ételeinket,  a fáról szedett gyümölcsökből lakmározni.

Izzy

Szólj hozzá