2016. aug 25.

A  világ legnagyobb kolostorkönyvtára Admontban

Ausztriai utazás - 2. rész

admonti-apátság-könyvtára-600x450.jpg admonti apátság könyvtára

Ausztriai kirándulásunk 3. napján kulturális kíváncsiságunkat is kielégíthettük, miután az első két napon a természeti szépségeknek adóztunk. Ellátogattunk Admont városkába, melynek apátsága impozáns tájon, a Gesäuse Nemzeti Park hegyvidéki panorámájától övezve helyezkedik el.

A 3600 m2-en elterülő bencés rendi apátságot 1074-ben Gebhard von Salzburg érsekherceg alapította. Meghatározó iskolájának köszönhetően spirituális és kulturális központtá fejlődött. Látnivalói egy hatalmas és gyönyörű park két oldalán szembehelyezkedő gótikus templom, és a múzeum, amely magában foglalja a Természet- és Művészettörténeti, és a Kortárs Művészeti múzeumot, valamint a XIX.század elejétől a "világ nyolcadik csodájaként" emlegetett barokk könyvtárat, mely a világ legnagyobb kolostorkönyvtára. Belépve megértettük ezt az előkelő címet. Lélegzetelállító látvány fogadott bennünket a kétszintes, galériás, világos, fehér-aranydíszes teremben.

könyvtár2
1865-ben komoly tűzvész sújtotta az apátság 5 udvar köré rendeződő épületegyüttesét, de a könyvtár és felbecsülhetetlen értékű gyűjteménye épségben maradt. 4 udvar a tűz martaléka lett, helyükön épült a jelenlegi park, és a neogótikus stílusban újjáépült Szent Balázs templom. Sajnos a tűzvész 7 emberéletet is követelt. Az apátság 200 ezres könyvállományából 70 ezret a könyvtárban őriznek, ezeknek is legértékesebb darabjai az 1400 kézirat és kódex, valamint 530 őslenyomat az 1500 előtti időkből. A mennyezeti freskókat Bartolomeo Antmonte festette, a tágas, világos terem 4  főpillére: a halál, az utolsó ítélet, a pokol és a mennyország allegórikus szobrai Joseph Stammel alkotásai.

szt-galleni-vár-3-600x450.jpg Sankt galleni vár

Ámulva hallgattunk egy történetet a könyvtár dolgozóinak gigászi küzdelméről, amellyel megmentették a 70 ezer könyvet a 2014-ben támadó apró kártevőktől. Három napra légmentesen lezárták a termet, és gázzal pusztították el a kártevőket. Ezután jött a munka nagyja. Minden egyes könyv minden egyes lapjáról ecsettel söpörték le az elpusztult rovarokat. Ezt nevezem az értékek tiszteletének!

Ezután egy különleges, ún. multimédiás bemutatót  láthattunk.Úgy érzékeltük, mintha több ezer tükör prizmaszerű tükröződése folytán egy hatalmas kaleidoszkóp jött volna létre egy óriási gömbön. Magunkat is ezerszeresen láthattuk jobbra, balra, lent és fönt.

apátsági-templom-600x450.jpg apátsági templom

Beleszédülve a fantasztikus élménybe átsétáltunk a hatalmas, illatozó parkon a neogótikus apátsági templomba, ahol áhítatos csendben gyönyörködtünk a pompás fafaragásokban. A régi barokk berendezésből csak néhány maradt meg a tűzvész után, legszebb a Mária-oltár képe Antmontetől.

buli-600x450.jpg rögtönzött ebéd

Az apátságot elhagyva a Sankt Galleni középkori vár, Gallenstein felé vitt az utunk. Mielőtt azonban felkapaszkodtunk volna, házigazdánk meglepett bennünket egy rögtönzött "lakomával". A kocsiból előkerült egy kis gázpalackégő, egy nagy fazék, egy csomó virsli és vörösbor. Percek alatt megfőtt a "lucullusi" lakoma, amit tiroli zene kíséretében, nagy vidámságban költöttünk el. Utána egy nem túl megerőltető aszfaltúton gyalogoltunk fel a 13. században épült várba, melynek falairól fenséges panoráma tárult elénk.

kilátás-a-várból-450x600.jpg kilátás a várból

Visszatérve a panzióba a gazdasszony kétfogásos bőséges vacsorája, majd utána a háziakkal közös játék koronázta meg ezt a csodálatos napot. Másnap eljött a búcsú ideje ettől a fantasztikus házaspártól, akik az átlagosnál sokkal többet tettek azért, hogy a legjobb emlékekkel térjünk haza.

A hazaút is tartogatott még egy városnézést. Megálltunk Leobenben, ahol Gösser sörgyár található. Mi inkább a templomát néztük meg a városka közepén. Egy piacon keresztül értük el a Sankt Xaver kapuját. Belépve gazdag, és elegáns díszítés, a fehér falakból kiemelkedő fekete és arany szobrok fogadtak. Egy rövid sétával búcsúztunk a Mura völgyében fekvő kisvárostól, a főterén látható terrakotta-fehérdíszes háztól, a városkaputól és ausztriai élményeinktől.

Annaróza

Ha megtetszett a blogunk, csatlakozz a Facebook közösségi oldalunkhoz, ahol egyéb érdekességeket is találsz és értesülsz a friss bejegyzésekről.  Csatlakozáshoz