2017. jún 30.

Tenerife, az örök tavasz szigete - videóval

írta: Adam G. Steve

Felejthetetlen nyaralás lányommal és unokámmal.

Az idei szülinapom a második olyan alkalom volt, amit nemcsak külföldön élő lányomékkal, hanem kinti magyar barátaikkal, valamint itthonról kiutazó szüleikkel ünnepeltem.

Tenerife a Kanári szigetcsoport legnagyobb tagja, az örök tavasz szigete, Spanyolország része. Neve "fehér hegyet" jelent, utalva a közepén emelkedő Teide vulkán tavaszig hósapkás csúcsára. Könnyű repülőút és pontos transzfer után szállodánkban landoltunk, ahol a legnagyobb meglepetés várt rám, lányom és unokám ragyogó arca. Az eredeti terv szerint ők csak másnap éjfélkor érkeztek volna. Mindenki tudott a hirtelen változásról, csak én nem. Ennél nagyobb ajándék nem létezik.

Ugyanilyen felejthetetlen volt az együtt töltött nyaralásunk is. Kezdetben a környezet feltérképezése, a nap melegétől felforrósodott, fekete vulkáni homokon szökdelve a tarajos hullámok óvatos megközelítése, ami számomra lábáztatásban merült ki. Kezdtem lemondani az óceáni fürdés lehetőségéről, bár a víz 20 fokos hőmérséklete nem jelentett volna akadályt.

A következő napi hajókirándulás azonban módot adott, hogy egy csendesebb öbölben kikötve a hajóról beereszkedjünk a kristálytiszta smaragdba. Lányom mellettem úszkált, unokám pedig egy jól irányzott fejessel mellénk ugrott a hajó fedélzetéről. Hajós élményünket betetőzte a körülöttünk fel-felbukkanó delfinek játszadozása.  Az egyik matróz speciális füttyögéssel közel csalogatta őket, a kardszárnyú delfinek csak tisztes távolból követték hajónkat, a bálnák még tartózkodóbbak voltak, egyet sem sikerült meglesni. Ebédünk maradványaival pedig a sirályokat kínálta az egyik hajós, nem kis szórakozásunkra.

Egész napos buszos kirándulásunk a jelenleg békésen szunyókáló Teidere és a Masca völgybe irányult. A sziget legmagasabb pontján fekvő Viaflor falucskán keresztül érkeztünk Teide Nemzeti Parkba, amely az Unesco Világörökség része. Változatos alakzatok meredeztek körülöttünk az utolsó, 1909-es vulkánkitörés mementójaként, pl. Isten ujja, szikla katedrális elnevezésűek.

A fiatalok könnyedén szökkentek felfelé a nehéz terepen. A 3718 m-es legmagasabb pontra csak túravezetővel, vagy drótkötélpályán lehet feljutni. A Teide Spanyolország legmagasabb, a világ 3. legmagasabb vulkánja. 1706-ban a közeli Negro vulkán lávanyelvei elpusztították Garachico nagyforgalmú kikötőjét. Az újjáépített városka  bizarr tengerpartján élvezettel hallgattuk a lávakövekhez csapódó hullámok robaját. Máskor dagály borítja azokat a "medencéket", amelyekben az óceán vize megreked, de a mostani apály láthatóvá tette számunkra.

Icod de Los Vinos árnyas sétányán a vastagtörzsű fikuszfákban, majd az 1000 éves kanári sárkányfában gyönyörködhettünk.

Utunk végcélját,  a 600 méter tengerszint felett fekvő Masca falut óriásvonulatokon és a Masca völgy tűkanyarjain bravúrosan túljutva értük el. A mellettünk tátongó mélységet feledtette velünk a völgyekben virágzó mandulafák, a hegyoldalon a pálmafák, agávék és az ún. medvetalpak látványa, amelyekre a szerelmesek nem átallották szignójukat bevésni.

A falu teraszán rövid séta során egyik oldalon az Atlanti óceán kéksége, másik oldalon a Teide kopár csúcsa mutatta magát a természet képtárában. A falu évszázadokkal ezelőtt kalózok tanyája volt, jelenleg 150 békés lakost számlál.

Visszatérve a szállodába emésztgettük a látnivalókat és a vacsora gazdag kínálatát. Örülök, hogy kamasz unokámat sikerült kimozdítani kütyünyomogatós komfortjából. Vacsora után sem a telefonjáért nyúlt, hanem pingpongozott, biliárdozott, vagy vízipólózott anyjával egy csapatban, a pirossapkásokkal. Lelkesen szurkoltam szeretteim ádáz küzdelméhez és győzelméhez.

Az utolsó két napon egzotikus környezetben, előbb a Loro állatparkban, majd a Siam park vízivilágában búcsúztunk Tenerifétől és egymástól.  Ugyanis az éjszakai pihenő után csapatunk kettévált. Reggel egy álmos puszit adtunk egymásnak szeretteimmel, és nehéz szívvel indultam hazafelé Régiségtársaimmal. A fiatalok, így az enyémek is  pár órával később repültek vissza Londonba, mindenki a megszokott életébe, de a közös élményekkel gazdagabban.