2018. júl 04.

A Hét nővér sziklák és a vezető nélküli vonat

írta: Adam G. Steve

Időutazás Londonban a kréta kor és a 21. század között - videóval

London és ott élő családom, barátaim mindig meg tudnak lepni valami kuriózummal. Röpke másfél hét alatt cikázhattam 130 millió évvel ezelőtti tenger-mosta kavicsoktól a 21. századi gigantikus épületekig, közben érintve a középkort, valamint a 20. század végét.  Kirándulásaink nem időrendi sorrendben történtek, ezért felváltva utaztam jelenben, múltban, jövőben.

vasút-600x338.jpg a DLR vasúton

Első élményem a londoni DLR vezető nélküli vonat vonalain való utazás, valamint az átszállások közti szemlélődés volt. Eddig abban a hitben éltem, hogy ez a fajta közlekedés a 21. század vívmánya. Tévedtem, mert 30 éve kezdték építeni ezeket az útvonalakat, és a hozzájuk tartozó kocsikat. Minden állomáson igyekeztünk a legelső kocsi elejére ülni, hogy premier planban élvezhessük a látványt, amit ez a megapolisz nyújt. Természetesen hagytam magam vezetni fiatal tourist guide-jaim által, akik, jól ismerve a terepet olyan sebességgel cikáztak, hogy nehezen követtem őket. De ilyenkor a kíváncsiság, no meg egy jótékony tabletta rásegít nehézkes tempómra. Egyik barátnőm megjegyezte, szívesen látnálak, ahogy száguldozol fájós lábaiddal.

építkezés-335x600.jpg A földből rakétasebességgel kinövő felhőkarcolók

Első leszállásunk a vonatról pont szakadó esőben történt, de 10 perc vízözön után megkegyelmezett nekünk a londoni ég, és a már felfrissült levegőben nézelődhettünk a Temze-parton. Megcsodálhattam a földből rakétasebességgel kinövő felhőkarcolókat, néhol meg az egekbe ágaskodó építődarukat. Látszatra olyan könnyedséggel építkeznek itt, mint amikor egy kisgyerek legózik. A lakóházak valamivel alacsonyabbak, emberléptékűek. Láttam két olyan szemközti házat, melynek felső erkélyei mintha egymással beszélgetnének.

erkélyek-600x338.jpg két szemközti ház, melynek felső erkélyei mintha egymással beszélgetnének

Innen egy másik vonalra szálltunk, ami már egy általam  jól ismert környékre száguldott velünk, a Towerhez és a Tower hídhoz. Mégis felfedezhettem olyan nevezetességet, amit ezelőtt soha nem láttam, mert mindig a megszokott útvonalon közelítettem a Temzeparton elnyúló várhoz (Tower), valamint London jelképéhez, az elegáns Tower hídhoz. Most, hogy a DLR állomástól indultunk, megcsodálhattam London legrégebbi templomát, a Mindenszentek (All Saints Church) templomot, korát meghazudtoló állapotban. 675-ben, a középkor hajnalán építették. Hátterében a 21. század modern irányzatát képviselő Walkie Talkie épület magasodik, amelynek tetejéről, a Sky Gardenből már volt alkalmam letekinteni erre a megunhatatlan városra. (London, a Walkie Talkie toronyház tetejéről).

Tower-főbejárat-600x338.jpg A Tower főbejárata

Egy darabig a kecses Tower hídon ballagtunk, majd néhány lépcsőn lefelé a Towerhez érkeztünk, és naplementében sétálhattunk a Temzeparton. A látvány újfent egyesítette a középkor és a legújabb kor építészetét. Egyik oldalon a Tower vaskos kőfalaival egy hatalmas erőd, (bár jelentése torony), ami egyaránt volt fegyverraktár, királyi palota és börtön, valamint levéltár és csillagvizsgáló. Jelenleg itt őrzik a brit koronaékszereket, valamint egy gazdag fegyvergyűjteményt, a Wikipédia szerint. A túlparton pedig a már-már futurisztikus üvegpaloták, melyeknek falain visszatükröződött a lenyugvó nap  vörösen izzó korongja. A jelenleg legmagasabb épület, a Shard (magyarul Szilánk) tűhegyes tornyával mindenhonnan kikukucskál, akármerre barangolunk. Olyan, mintha őrködne a city felett.

shark-600x338.jpg A Shard felhőkarcoló a háttérben napnyugtakor

Néhány nap múlva képzeletben 130 millió évet ugrottunk vissza az időben, amikor ellátogattunk a Seven sisters (Hét nővér) nevezetű sziklákhoz, az Atlanti óceán partjára. A kréta korban, amikor Földünk a dinoszauruszok paradicsoma volt, a most megcsodált hófehér mészkősziklákat víz borította. A mészkővonulatokat 130-60 millió évvel ezelőtt az apró tengeri algák és kagylótöredékek meszes részei alakították ki Anglia délkeleti partjainál.

A türelmes látogató fosszíliákat is találhat, kagyló, tengerisün-maradványokat. Jómagam annak is örültem, hogy a nagy kavicsokon egyensúlyozni tudtam. Sajnos a 6-7. „hugica”, sőt már nyolcadikat is említenek, ködbeveszett, de a látvány így is elképesztő volt. A legmagasabb „nővér” 77 m magas, de ő és húgai évente 30-40 cm-rel alacsonyabbak a tenger és az időjárás pusztító munkája nyomán. Ahogy a tenger alámossa a sziklákat, sziklaomlásokat is okoz. Pont egy éve levált egy darab, és a szikla tetején szemlélődő fiatal lány meghalt, egy másik hölgy szerencsésebb volt, épp elsétált a parton arról a helyről, amikor a háta mögött megtörtént az omlás. A szomorú történetet számomra némileg enyhítette a tengerben vidáman lubickoló gyerekek látványa, akik a hűvös idővel dacolva bátran gázoltak a vízbe.

sziklák-Markus-600x338.jpg A Hét nővér előtti tengerpart

A hazautazásom előtti „utolsó vacsora” egy középkori lakoma volt VIII. Henrik udvarában, ismét nagyot ugorva időben és térben, de ez megérdemel egy külön elbeszélést.