2019. már 06.

Háztartási praktikák, javítások

írta: Adam G. Steve
Háztartási praktikák, javítások

Kopott ajtó, sérült kád, foltos fal javítása

 

Minden háztartásra érvényes, hogy a használtban lévő dolgok elkopnak, elszíneződnek, elhasználódnak. Olyan esetekre gondolok, amikor a változás többnyire nem érinti a használhatóságot, inkább csak esztétikai problémák vannak, rossz ránézni naponta a kopott, fakult, foltos, stb. tárgyakra. A gondos háziasszony agya ilyenkor elkezd járni és azon túráztatja elméjét, hogyan lehet ideiglenes megoldást keresni a problémára, úgy hogy pénztárcát érintő, nagyobb beruházásra, cserére, átalakításra ne legyen szükség.

Az évek során nálam is kialakult néhány megoldás, amelyek hirtelen ötletként indultak, majd kipróbálásra kerültek és beváltak. Közreadom ezeket a tippeket azzal, hogy, ha nem válik be, ne tessék engem szidni, másrészt a mindig érvényes figyelmeztetéssel, hogy az eljárást először mindig egy kis helyen kell kipróbálni és csak utána kiterjeszteni a többire.

Zománcozott kád javítása hibajavítóval

A fehér kádon megjelent apró zománc lepattogzás messziről virított és érett bennem az elhatározás, hogy a kádat talán ki kellene cserélni. Aztán egyszer csak beugrott, hogy a sötét színű zománc hibát (2-3 mm-es) lefestem olyan fehér hibajavító festékkel, amit régen a gépelt szövegek javítására használtam. Pár napig még világított a pötty a kádon, de aztán beleolvadt a kád alapszínébe és azóta is állja a napi hideg-meleg zuhanyt, amit kap. Ugyanezt a hibajavító festéket használtam a drapp alapon mintás konyhai padlócsempe apró (3-4 mm-es) szürke, zománchibáira is. Jelentem, állja a sarat.

Kopott bútorélek lefestése filctollal

Soha többé nem vennék fekete színű bútort. De megtörtént, és szép ugyan, de a festékkopás bosszantóan látszik a polc éleken. A más célra vásárolt permanent markernek nevezett filctoll, amely minden felületen ír és eltávolíthatatlan, nagyon bevált a javításra. Az egyre szaporodó világos kis élek, foltok, könnyen eltávolíthatók a filccel való finom besatírozással. Bár a filc nem fog, olyan helyen, amit naponta fogdosunk, nem praktikus ez a „beavatkozás”. A toll nem olcsó, de ha sok kopott fekete felületünk van, érdemes beruházni (max. 1000 Ft). A filctoll más színekben, pl. fehér, is kapható.

Kopott ajtó, ablak javítása olajjal

Ajtóink, ablakaink sötét barnára pácolt, selyemfényű lakkal bevont felületei igencsak megkoptak, matt foltok éktelenkedtek az ajtófélfákon. Hirtelen ötlettől vezérelve fogtam egy puha rongyot, öntöttem rá egy kis étkezési napraforgó olajat és bedörzsöltem vele egy foltot. Elég szép lett, így az egész ajtót bekentem vékonyan. Rajta hagytam az olajos bevonatot egy napig (igyekeztem ez idő alatt nem hozzáérni), hogy a fa beszívja az olajat, majd egy tiszta, puha ruhával áttöröltem és így leszedtem a felesleget. A foltok ugyan nem tűntek el teljesen, de az ajtó színe élénkebb, csillogóbb lett. (Feltételezem, hogy a drága és erős szagú bútorápolók is hasonlóan működnek).

Tapéta laminált fa sérülésre

A natúr színű, laminált fa konyhaszekrény felület a beépített tűzhely alatt a gőztől ledobta a felületét és ott éktelenkedett csupasz belsejét mutatva. Hol lehet manapság asztalost kapni, aki ilyen aprócska hibát kijavítana? Miután hónapokig utálattal néztem a hibát, az a mentő ötletem támadt, hogy teszek rá abból a faszínű öntapadós tapétából, amit egy szekrény bevonására egykor használtam. Kimértem a szükséges méretet és ráragasztottam.  Nem egy tökéletes megoldás, de jobb, mint volt. A tapéta darabot időnként lecserélem. Valójában csak egészen közelről látszik – vigasztalom magamat.

Fal és bútor hiba javítása

Ez inkább csak tanács azoknak, akik még maguk nem jöttek volna  rá, hogy festéskor mindig el kell tenni a falfesték(ek)ből egy-két üvegnyit. A csavaros tetővel zárható befőttes üvegek erre a célra kiválóan alkalmasak. Aztán ha majd a falra ráfröccsen valami, vagy  elszíneződik, elő lehet venni a festéket, és jól felkavarva egy kis felületű hibát újra lehet festeni. Átmeneti megoldás, de a következő festésig életmentő lehet. Hasonlóan érdemes elrakni a bútorfestéket is (ha valamit csináltattunk, vagy magunk festettünk). A kb. 15 évvel ezelőtt csináltatott bútorunk fa festéke még mindig használható, időnként átfestem vele a nádbútor kopásait.

 

Fém felületek tisztítása edénysúrolóval

A küszöbök  rézpántjai gyorsan leszürkülnek, fénytelenné válnak. Ezeket speciális,  erre való fémtisztítóval szoktam pucolászni.  Egy alkalommal, amikor már nagyon aktuális lett volna a tisztításuk, arra gondoltam, hogy kipróbálom a fém edénytisztítót. Mindig tartok itthon azokból a kis fémtisztító párnácskákból, amelyekkel remekül le lehet szedni az edények makacs égési és egyéb foltjait. Jelentem a kísérlet jól sikerült, a küszöb szép, fényes lett – bár nem állítom, hogy kevesebb munkával megúsztam, mint a hagyományos módon. Sikereimen felbuzdulva nekiestem a kád lefolyó fémgyűrűjének is, ami nálam napok alatt foltosodik és a kis fémpárna jó munkát végzett (sajnos nem egyedül, az én kezeim kellettek hozzá). Aztán, ha már benne voltam, nekiestem a fürdőszobai  csapoknak  is, és mondhatom pillanatok alatt ragyogtak. Ezekből a fémtisztítókból többféle kapható, én azokat a puha tapintású, szappannos fajtákat használom, amelyek  nem karcolnak, hisz akkor nagyobb lenne a kár, mint a haszon.

 

Persze, aki bírja anyagilag és fizikailag is, az nyilván nem ezeket a kis nőies trükköket, hanem a szakszerű  javítást, kicserélést, átalakítást, azaz a végleges és tökéletes megoldásokat választja. Remélem, hogy azoknak akik  nyitottak az egyszerű megoldásokra, tudtam hasznos tippeket adni.

Folytatás következik

      Cecilia

 

Szólj hozzá