2020. okt 11.

Sárgarépás tök-krém

írta: Miranda47
Sárgarépás tök-krém

 

Kenyérre kenve vagy mártásnak kitűnő

Egy újabb finomságot hoztam nektek tökből és répából. Viszonylag egyszerű az elkészítése, és télire is elrakható. Nyilván mindenki hallott már padlizsánkrémről és zakuszkáról. Kicsit ez is hasonlít hozzájuk, de más az ízvilága. Kenhetjük pirítósra vagy friss kenyérre, lehet főtt virsli, kolbász „mártása” is, de kanalazhatjuk csak úgy, tojásrántotta vagy  főtt krumpli mellé.

Én egy kisebb mennyiséget csináltam a következő alapanyagokból (a zöldségek súlya tisztítatlan állapotban értendő):

2 kg tök

35 dkg sárgarépa

20 dkg hagyma

2 gerezd fokhagyma

1,5 doboz  sűrített paradicsom (egy doboz súlya 70 gramm)

só, bors ízlés szerint

1,5 dl olaj

nátrium-benzoát tartósítószer, ha télire készül

A hagymát felaprítottam és az olajon megdinszteltem. Közben megtisztítottam a tököt, a magházat eltávolítottam, majd nagyobb lyukú reszelőn legyalultam. A megpucolt sárgarépát ugyancsak lereszeltem, de finomabb reszelőn. A hagymára dobtam a répát, kicsit együtt dinszteltem, majd ment rá a tök, pár perc után a préselt fokhagyma, a paradicsompüré és a só, bors.

Fedő alatt, lassú tűzön úgy fél óra hosszat pároltam, amíg a tök szétesőfélbe nem került. Akkor levettem a tűzről, kicsit hűlni hagytam, és botmixerrel, két részletben, simára kevertem. Megkóstoltam, elég sós-e. Ha valakinek hiányzik, egy evőkanál cukrot is tehet bele, nekem nem kellett. Visszatettem a tűzre, felforraltam és úgy 5 percig még hagytam főni (fedő alatt, mert fröcsköl!).

A korábban előkészített kisüvegeket egy fém tepsire tettem és telemertem őket a forró masszával. Egy késhegynyi nátrium-benzoátot szórtam mindegyik tetejére és szorosan lezártam (a tető alá celofán került). Majd ment a száraz dunsztba két napra. Tipp: én a száraz dunszthoz hűtőtáskát használok, amit egy törülközővel kibélelek. Belerakom az üvegeket, fejjel lefelé. Bezárom a táskát, aláteszek egy meleg pokrócot, a tetejére pedig egy párnát borítok.

Öt kis üvegnyi lett a megadott mennyiségből. Aki többet szeretne, értelemszerűen növelje a mennyiségeket. Ha pedig nem akarjuk eltenni, akkor a fele mennyiséget vegyük. Abból annyi lesz, amennyit pár nap alatt el lehet fogyasztani.

  Jó étvágyat!

   Miranda

Szólj hozzá