Csontváry grandiózus emlékkiállítása a Szépművészeti Múzeumban
A festő születésének 170. évfordulójára - 1. rész
Budapestre egy újabb képzőművészeti csemege csábított: a festő születésének 170. évfordulójára a Nemzeti Galéria és a pécsi Janus Pannonius Múzeum gyűjteményének 45 darabjából rendezett impozáns kiállítást a Szépművészeti Múzeum.
A sors kegye, hogy ki milyen úton halad élete folytán. Csontváryt, a 27 éves patikus segédet principálisa /főnöke/ egyetlen mondata vezérelte a festői pályára, amikor meglátta egy vényre firkantott rajzát egy tinós szekérről:
Halászat Castellammareban
„Mit csinál? Hisz maga festőnek született!” E mondat hatására az eredetileg jogot és orvostudományt is tanult, okleveles iglói gyógyszerész 1880. november 30-án levelet írt Keleti Gusztávnak, a Magyar Királyi Országos Mintarajztanoda és Rajztanárképezde igazgatójának, melyben elmagyarázta, hogy miért is kezdett bele a rajzolás és festés tanulmányozásába.
A felvidéki Kisszebenben, (mai Szlovákiában) Kosztka Mihály Tivadar néven született festő 1900-ban, 47 évesen vette fel a Csontváry nevet, és már ezen a néven mutatta be első tájképét a Nemzeti Szalon téli kiállításán.
Kairói pályaudvar
Amikor a sors kegyét említem, az is eszembe jut, hogy engem ki indított el a képzőművészet, és legkorábban épp Csontváry iránti rajongás felé. A középiskolában egy nagytudású művészettörténet tanárunk táplálta ezirányú érdeklődésünket és ismereteinket. Az ő nagy kedvence Csontváry volt, és elbeszélése, majd a festő élénk színű munkáinak megismerése nyomán a mai napig nekem is rajongva tisztelt, kedvenc magyar festőm.
Villanyvilágított fák Jajceban Forrás: Wikimedia Commons
Most olvastam az 1963-as budapesti kiállításról, ahol kígyózó sorok álltak a Szépművészeti Múzeum előtt, mert mindenki Csontváryt akarta látni. Én akkoriban, mint szegedi gimnazista, sajnos nem is hallottam ezekről a kulturális eseményekről, és milyen érdekes egybeesés, hogy kb. 1964-ben, talán épp az előző évi kiállítás kapcsán mesélt nekünk a tanár úr az akkori „Csontváry kultuszról”. Mert hiszen kultikus az az elismerés, ami sajnos csak halála után övezte, mint megannyi más festőt.
Mandulavirágzás Taorminában
Az 1963-as kiállítás kapcsán az akkor 80 esztendős, neves művészettörténész professzor, Fülep Lajos kinyilatkoztatása vetette meg ennek a kultusznak az alapját: „Csontváry művei a művészet egész történetének máig legmagasabb csúcsaival vannak egy magasságban, s aki alkotta őket, nemcsak nagy nemzeti, vagy századi, hanem világtörténeti jelenség, és a világnak előbb-utóbb meg kell tanulnia, s meg is fogja tanulni, hogy ki is a magyarok zseniális Csontváryja.”
E szavakat olvasva megújult érdeklődéssel fordultam az idei emlékkiállítás felé. Régebben már megcsodálhattam néhány híres alkotást a pécsi múzeumban, és a Nemzeti Galériában, de most nem hagyhattam ki ezt az élményt egy sokkal teljesebb tárlaton.
Naplemente a Nápolyi öbölben
Csontváry halála után örökösei fuvaroskocsik ponyvájaként használták volna vásznait, mígnem az utolsó pillanatban Gerlóczy Gedeon építész megmentette azokat. Münchenből hazatérve műtermet keresett, így jutott el a festő rokonaihoz, akik eladták neki a festményeket. Gerlóczy a háború bombázásai elől is megmentette a hagyatékot lakásának pincéjében.
gigabursch 2023.06.06. 12:58:39
Na! Így ne!
A mai Szlovákiában, Kisszebenben, vagy Felvidéken, Kisszebenben.
Kérem, ne hamisítsunk történelmet!
Előre is köszönöm a javítást!
Annaróza47 2023.06.06. 19:06:06
gigabursch 2023.06.07. 09:22:21
Szupi!
:-)