2025. már 05.

John Singer Sargent, a jólét festője

írta: Annaróza47
John Singer Sargent, a jólét festője

Művészeti dokumentumfilm eleganciáról, természetről, szenvedésről
rozsaszin_ruha_literartihistory_engedelyevel.jpeg

 A filmben múzeumi kurátorok, divatszakemberek és stílusszakértők megszólalásai tárják fel a számomra eddig ismeretlen portréfestő  munkásságát. A művészeti dokumentumfilmből az is kiderül, hogy mit takar a film címe: John Singer Sargent, a jólét festője. Ugyanis a bostoni Szépművészeti múzeumban és a londoni Tate Galleryben forgatott filmben szereplő főleg női, egész alakos portrék a 19. századvégi és 20. század eleji, főként észak-amerikai, és részben a francia arisztokrácia elegáns hölgytagjait ábrázolják a kor divatjának megfelelő ruhakölteményekben. A mozi széles vászna lehetőséget ad az apróbb részletek, az ecsetvonások finomsága által nyújtott műélvezetre, gyönyörködésre.

A film előzetese

Érdekes újdonság volt számomra, hogy a kiállításokon a legtöbb portré mellett azokat a ruhákat is kiállították, amelyeket a modellek viseltek. A festő döntötte el divat- és stílusszakértőkkel konzultálva, hogy portréalanyai mit viseljenek.

Megrendelőinek még a gardrobját is végignézte, hogy kiválassza a megfelelő ruhadarabot. Legtöbbször otthonukban festette meg őket, és a feszültság oldása érdekében beszélgetett velük, sőt olykor még zongorázott is nekik. Célja az arc élethű ábrázolása mellett leginkább a személyiség és lélek megmutatása volt képeivel. Attól sem riadt vissza, hogy esetleg a tökéletlenséget is megmutassa, hiszen nem mindenkinek volt szabályosan szimmetrikus az arca. Pl. a filmen láthattunk egy portrét, amelyen a hölgy egyik szeme kissé lejjebb volt, mint a másik.

john_singer_sargent_in_atelier.jpegA festő a műtermében - fénykép

De ki is volt Sargent? Egy rövid bepillantást nyújtok az életrajzába. Firenzében született 1856-ban, és 1925-ben, 69 éves korában hunyt el Londonban.  Apja orvos, anyja művészetkedvelő és a művészetet értő hölgy volt. Első gyermekük, kislányuk 2 éves kori halála miatt az angliai Philadelphiából elköltözött a házaspár és elég sokszor váltották otthonukat. Franciaországból Németországba, majd Olaszországba, onnan a svájci hegyekbe. Végül John Firenzében látta meg a napvilágot. Egy évvel később született Mary húga, aki az édesanya nevét kapta. Az asszony nem akart visszatérni Philadelphiába, így az apa lemondott sebészi pályájáról. Szerényen éltek a megtakarításaikból. onarckep_1886.jpeg               A festő önarcképe

Még négy gyermekük született, de közülük csak ketten élték túl a csecsemőkort. A művészetrajongó anya felfedezte fiának rajzkészségét, ezért beíratta egy német tájfestőhöz. Számos nagy mestert megismert, pl. Velencében Tintorettót, Titziánót, Michelangelót. 18 évesen a firenzei akadémián, majd Párizsban Carolus Duran portréfestőnél tanult. Mindenütt elismerik tehetségét, Párizsban megismeri az akkori művészvilág nagyjait, Degast, Rodint, Monet-t és Whistlert.harom_arab_no_vizeskorsokat_hordoz_wikimedia_commons.jpeg

Három arab nő vizeskorsókat hordoz

A párizsi szalonban kiállítást nyithat, amely megbízásokat biztosít számára. 1879-ben Spanyolországba látogat, ahol megismeri Velasquez műveit, azonkívül a spanyol zenét és táncot, egy spanyol táncosnőt meg is fest, címe „El Jaleo”. Úti élményeinek hatására nemcsak portrékat fest, hanem tájképeket is, legtöbbször összekötve emberábrázolással. Rengeteg akvarellt festett Velencében, a Közel-Keleten és Észak-Afrikában beduinokról (a „Beduinok” című akvarell), kecskepásztorokról, halászokról.bedouins_john_singer_sargent.jpeg

Beduinok című akvarell

Témái tehát nagyon változatosak. Köztük a legdrámaibb az 1919-ben festett 231 cm x 611 cm méretű háborús táblaképe, a „Gáztámadás sebesültjei”. Sargent 1918 júliusában utazott Henry Tonks angol festővel Franciaországba, az első világháború nyugati frontjára, és ott találkozott a sebesült, megvakult katonák szenvedésével. Döbbenetes látványt nyújt a festő mély benyomásainak képre vitele.

gaztamadas_sebesultjei_wikipedia.jpeg

Gáztámadás sebesültjei 

A hatalmas életmű 2000 olajfestményéből és nagyszámú akvarelljéből 50 került a filmvászonra, többek közt az első világháborús táblakép, de a legtöbb festménye portré, amelyek szemet gyönyörködtetően mutatják be a ruhák textúráját, a nehéz bársonyoktól, selymektől kezdve a leheletfinom tüllig és organzáig.lady_speyer_by_john_singer_sargent.jpeg

Lady Speyer

A festő nem elégedett meg a ruhák természetes esésével, hanem olykor csavart egyet a kelmén, hogy még jobban kiadja, pl. a sötét ruha rózsaszín bélését Lady Sasson potréján. Lenyűgöző a hölgy méltósága, eleganciája, és a kezek kecsességének ábrázolása. Ugyanilyen színösszeállítást láthatunk Lady Helen Vincent portréján. Nagyon bensőséges kép egy anyának és lányának ábrázolása a „Mrs Fiske Warren és lánya, Rachel” című festményén.mrs_fiske_warren_es_a_lanya_rachel_wikipedia.jpeg

            Mrs. Fiske Warren és a lánya

Volt azonban Sargentnek botrányt okozó festménye is: a „Madame X”, amelyet egy francia bankár amerikai feleségéről festett. A Madame Gauttreau válláról lecsúszott vállpánt akkora felháborodást váltott ki a párizsi szalon közönségéből, nem beszélve a hölgy hófehér bőréből túl sokat mutató dekoltázsról, hogy az a feleség és a festő hírnevét egyaránt tönkretette. Az eredetileg „Madame” címet ekkor változtatta a festő „Madame X”-re, az ominózus vállpántot pedig illendően a helyére festette át.madame_x_wikipedia.jpeg

       Madame X

Visszatérve a békésebb vizekre, szólok azokról a képekről, amelyeken a hangszerükkel örökítette meg modelljeit: pl. Alminát az ölében vízszintesen tartott mandolinnal, Catherine Vlastot, valamint Madame Ramont a zongoránál. Érdekes  a fekete zongora fehér billentyűivel a modell fekete-fehér színű ruhájának harmonizálása, amelyet csupán a dekoltázsba és a hajba tűzött és a háttérben is látható piros rózsa színesít.

Lady Speyer pedig elképesztően gyönyörű, ahogy kiemelkedik, szinte kiviláglik a sötét háttérből királynői tartásával, karcsúságával, vakítóan fehér ruhájában.holgy_es_gyermek_alszik_a_fuzfak_alatt_wikimedia_commons.jpeg

Hölgy és gyermek alszik a csónakban fűzfák alatt

Sargent a természetben is szívesen festett nőket, férfiakat, gyermekeket egyaránt. Ilyen pl. „A reggeli séta”, „A rózsaszín ruha”, „Hölgy és gyermek alszik a csónakban a fűzfák alatt”, „Csoport-szieszta napernyőkkel”,  „Édes tétlenség”, „Ambrogio Raffaele festő portréja” a havas hegyek előterében, vagy a rendkívül bájos „Szegfű, liliom, liliom, rózsa” c. festménye, amelyen a kislányok lampionokat gyújtanak a kertben.sargent_szegfu_liliom_liliom_rozsa_wikipedia-1.jpeg

Szegfű, liliom, liliom, rózsa

Sargent gazdag életművének csak ízelítőjét adhatom, de remélem, hogy kedvet ébresztettem alkotásainak megtekintéséhez, akár az említett filmen, akár az interneten tallózva.

A kiemelt kép: Rózsaszín ruha

Életrajzi adatok forrása: Wikimedia Commons. Képek forrása: Wikipédia és Wikimedia Commons

Annaróza

Szerzői jogvédelem

Tilos a Régiségeknek blogban megjelent írásokat, recepteket, fotókat és videókat a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény értelmében máshol közzétenni és sajátként feltüntetni. Az írások, fotók és videók a bloggerek szellemi tulajdonát képezik, miként a képek is, amennyiben más forrás nincs feltüntetve. Írásaink csak linkként használhatók fel, mely az eredeti forráshoz vezet !!!!

 

Látogass el közénk, blogunk

  facebook csoportjába,  

ahol reggel és este is valami érdekessel várjuk követőinket, kedvelőinket. 

Iratkozz fel blogunk

VIDEÓ CSATORNÁJÁRA is,

hogy értesülj legújabb videóinkról!

Szólj hozzá

festmény portré festő dokumentumfilm Annaróza