2015. júl 24.

Az Anna bál, mely kimaradt az életemből

írta: Adam G. Steve
Az Anna bál, mely kimaradt az életemből

früred

Miért nem Anna a nevem? Most már mindegy, de nagylány koromban irigyeltem az Anna nevű lányokat. Eláruljam, hogy miért? Bár elégedett vagyok a nevemmel, de akkor 1970 környékén, jobban szerettem volna az Anna nevet. Azt hittem ugyanis, hogy csak az Anna nevű lányok, hölgyek mehetnek a füredi Anna bálba. Ha én ezt tudom! Lehet, hogy akkor mindent megteszek, hogy eljussak Balatonfüredre, a Szentgyörgyi - Horváth házba.

füred5

A hagyomány eredete így hangzik: „Szentgyörgyi Horváth Fülöp János (1777-1841) rendezte 1825. július 26-án a füredi Horváth-házban az első Anna-bált lánya, Krisztina tiszteletére, aki 1805. július 15-én született Baján, öt keresztnevet is kapott, de ezek között nem volt az Anna. A hagyomány szerint Krisztina ezen a bálon ismerkedett meg későbbi férjével, eleméri és ittebei Kiss Ernő huszár főhadnaggyal.”

füred ház

Középiskolás koromban többször voltam a Balatonon építőtáborban dolgozni és nyaralni egyszerre. Egy ilyen alkalommal épp ott hallottam először erről a pompás rendezvényről, az Anna bálról és a hozzákapcsolódó eseményekről. Sokat álmodoztam arról, milyen felejthetetlen lehet annak, aki ott tud lenni szép, csillogó estélyi ruhában, a gyönyörű kastélyban, impozáns vendégekkel. A kiemelkedő színes, társas összejöveteleket, a nívós szórakozást már akkor is előnyben részesítettem, a csip-csup bulikkal szemben. Akkoriban nagyon bele tudtam élni magam.

früred4

Minden év július hónapjának végén, Anna naphoz legközelebbi szombaton, idén július 25-én rendezik meg a balatonfüredi Anna bált, az Anna Grand Hotelban. Képzeletemben a bál olyan táncos, hajnalig tartó vigadalom, ahol egész éjjel ismerkednek, mulatnak, táncolnak idősek és fiatalok, leányok és deli legények. Tehetősebb családok hosszú hónapokig készítették lányaikat erre az eseményre. A szép, fiatal hölgy jelöltekből éjjel kiválasztják a legszebb lányt és udvarhölgyeit, majd mindenki őket ünnepeli. Pazar egy esemény lehet. Az Anna bál szépét így megismeri az egész ország és napokig erről beszélnek.

Nekem ez nem adatott meg. Én csak a televízión keresztül szemléltem, és szemlélem mostanság is ezt az eseményt. Az idei 2015. évi 190. Anna bált ugyanúgy végig fogom nézni a televízióban, de már nem irigykedve, hanem nosztalgiából. Ez is kimaradt az életemből, mint olyan sok más dolog. Vagy még reménykedhetem, hogy egyszer eljön értem a szürke lovon, őszes herceg és teljesíti álmomat?

Vica báli ruhák2

Hírlap tudósítás az Anna bálról  az 1800-as évekből

-részlet-

A reggeli virradat már künn találta azt a sok apró lobogót, melyet a balaton-füredi nagyvendéglő emeleti ablakaira „Anna”-napján ki szoktak tűzni. Anna napja a híres bálokról és azért is nevezetes, mert a fürdősaison közepére esvén együtt találja az egész fürdőközönséget, – s mintegy ünnepét képezi az évad fordulójának.

Sok kedves emlék fűződik a füredi Anna-bálokhoz. Majdnem mindegyiknek megvan a maga regénye, a maga szenzácziója, s nem ritkán örök frigyre vezeti azokat, kik ott megismerkedve, az andalitó keringők és gyújtó csárdások alatt szerelemre lobbantak egymás iránt. Hol ifjú szívek találkoznak, ott lehet Ámor is, – az a pajkos kis vadász édesen sebző nyilaival…

Az 18** iki balatonfüredi Anna-bál igen fényesnek ígérkezett. Füred szállói és lakóházai mind telve voltak előkelő közönséggel és a déli és esti hajón is igen sokan érkeztek, hogy a szép nyári éjjel ama Terpszichorének áldozzanak.

Anna napján rendesen megváltozik a különben csendes fürdőhely külső képe. Bizonyos lázas türelmetlenség, a várakozás izgató hatása tartja megszállva a női közönséget, és még azok is, kik nem vesznek reszt a bálon, szembetűnő érdeklődéssel néznek annak elébe. De mi tagadás – a férfiak, – vagy helyesebben mondva a jóhiszemű tánczosok sorában is izgatott a hangulat. A nagyvendéglő előtti kávéház nyitott szaletlijében volt az akkor rendezőség főhadiszállása. Egész délután szólt a zene, vidám jó kedvben úszott az egész közönség, mit még jobban fokoztak Bizay, a nemzet bárója sikerült mókái. A pinczér gyerekek versenyfuttatása, a saját malaczbandájának tótágasban való hegedültetése és számtalan más kaczagtató tréfája sok derültséget szerzett a füredi közönségnek. Az ő méltóságteljes nyugodtságával és ellentmondást nem ismerő módjával Bizay még azoknak is tudott imponálni, kik közelebbről ismerték és tudták, – hogy egyetlen egy szavát vagy cselekedetét sem lehet komolyan venni.

 

 

Szólj hozzá

szépség tánc bál emlékek nosztalgia ábrándozás Balatonfüred Anna bál lánykori