A negyvenedik év - avagy, sérüléssel született kisfiam életútja
Nagy dózisban adagoltuk a gyógyszertárban nem kapható gyógyszereket: a szeretetet, az odafigyelést, a türelmet, minden sajnálkozás, kényeztetés nélkül.
Akinek nem tetszik, csinálja jobban – válaszolom a kipirosodott arcú, csillogó szemű fiam „Jó, amit csinálok?„ kérdésére. Nézem az arcát, a csillogó szemeit, a hihetetlen optimizmust, a kedvességet, ami sugárzik belőle. Egész lényéből árad a tenni akarás, amivel meg akarja mutatni a világnak, hogy ő ugyanolyan értékes ember, mint aki egészségesen született. Mert ő, születési körülményei folytán fogyatékossággal kell, hogy élje életét, immár negyedik évtizedét taposva.
Nagyon régen volt már, de a tudatalattimban mindig is ott cseng a kisdedkorában elhangzott orvosi szakvélemény: „Innen a rendelőből a hivatalba tessék menni, intézményi elhelyezést kérni, előjegyeztetni, mert ez a gyerek nemhogy járni nem fog, de magukat sem fogja felismerni soha…”.
Kézben vittem hazáig, potyogtak kis ruhájára a könnyeim. Útközben döntöttem. Soha nem adom ki a kezemből ezt a piciny teremtményt. Azt tudtam, hogy mit nem akarok. A se vele-se nélküle, mártír életet. Azt nem tudtam, hogy annak ellenkezője hogyan fog megvalósulni. Nagy segítségemre voltak a fogyatékossággal foglalkozó könyvek, amelyeket mind elolvastam, ami akkoriban megjelent. Az egyik , a „Gólya, gólya gilice„ című, szinte a bibliámmá vált. Még voltunk egy-két klinikán, vizsgálaton, ahol egyöntetűen megállapították az elhalt agysejtek miatti következményeket. Lakóhelyemen megtaláltam azt a gyerekorvost és szakorvost, akik engem meghallgatva segítettek a továbbiakban a fiam fejlődése érdekében. A fejlesztés legfontosabb eleme, hogy az elhalt agysejtek helyett az „alvó” agysejteket bírjuk rá, hogy „felébredjenek”, dolgozzanak, lehetőleg külső ingerek hatására, gyógyszerek nélkül.
A mozgásterápiát a Pető Intézet konduktorai révén ismertük meg, alkalmaztuk otthon. Logopédiai foglalkozásokon rendszeresen (16 évig) vett részt a fiam. Hegyen-völgyön, vízpartokon, babakocsiban, kézben, nyakban velünk járta a környéket, az országot. Amikor nem úton voltunk, akkor otthon, mesekönyvek, kifestők, építő jellegű, ismeretet nyújtó játékok között, bátyjával játszva, teltek – múltak kisfiam napjai. A mozgásterápia következtében négy évesen felállt, majd megtette az első lépéseit. A logopédiai foglalkozások eredményeképpen 6 évesen kimondta az első szavakat. Orvosunk segítségével, megfigyelésével, és kíváncsiságának köszönhetően, bekerült először egy bölcsődébe, majd egy óvodába - egészséges csoportba. A dadusok, az óvónénik, a gyerekek, mindnyájan elfogadták, nem esett bántódása, még szóbeli csúfolódás szinten sem. Kisfiamnak pedig olyan példa és húzóerő volt ez az időszak, ami minden téren megmutatkozott a fejlődésében.
Családunkban, ismeretségi körünkben teljes jogú tagként fogadtuk el, közösségekben nyíltszívű, barátságos fiúként ismerték meg. Egy alkalommal, a már felcseperedett fiunkkal sétálva találkoztunk egy olyan orvos ismerősünkkel, aki csecsemőként látta őt utoljára. Csodálkozó szemeket meresztve csúszott ki a száján a megjegyzés: csoda történt. Csoda történt volna? Nem gondolom! Vagy ha igen, akkor a csoda az volt, hogy a mi családi hozzáállásunk, szemléletünk megegyeztek a fiúnkat kezelő, figyelő orvosokéval, konduktorokéval, logopédusokéval és a bölcsődében, óvodában, kisegítő iskolában tanítók, nevelők szemléletével. Elég nagy dózisban adagoltuk a gyógyszertárban nem kapható gyógyszereket: a szeretetet, az odafigyelést, a türelmet, minden sajnálkozás, kényeztetés nélkül.
Sosem vontam kétségbe az anno adott orvosi diagnózisokat, és sosem hittem abban, hogy létezik gyógyszer halott agysejtek felélesztésére (de szerencsére az élő agysejtek egészségesek voltak). Amikor döntöttem, „kisöpörtem”a sajnálkozás érzést, a miérteken való rágódást a fejemből … Nem volt könnyű , de nem is hagytam időt ilyenekre magamnak. Egy idő után meg eszembe se jutott. Ugyanúgy nevelgettük férjemmel őt, mint az egészséges, nagyobb fiunkat. Egyikkel, az egyikünk edzésre, hangszeres órára, nyelvórákra rohant, a másikunk, a másikkal logopédiára, gyógytornára (konduktorhoz), - és az uszodában összefutottunk ….
Hogy nem egészen olyan amit csinál, ahogyan egy ép kezű ember csinálná? Akinek nem tetszik, csinálja jobban, mondogatjuk, és eszem ágában sincs javítgatni, utána csinálni az elrontott dolgokat. Nem kell mindig, mindennek tökéletesnek lennie….
Ülök a kerti padon, a tavaszi napsugár simogatja arcomat, fiam boldog mosolya melengeti szívemet. A negyvenedik évében jár. Mi lett volna ha …? Ha akkor, majd negyven évvel ezelőtt, útközben hazafelé letérek a másik útra, a „hivatal” felé vezető útra, kérvényezni… Nem tudom a választ, nem tudom, akkor hogyan alakult volna életünk. Döntöttem, és ezáltal bejártunk egy életutat, egy olyan életutat, amelyben úgy érzem teljesen normális családi életet éltünk mindnyájan, amiben egy fogyatékossággal született kis emberke is napi feladataival, céljaival a mai napig emberhez méltó életet él.
Izzy
225makvirag 2016.05.29. 00:03:05
Atilla Kuki 2016.05.29. 02:16:06
Péter Csaba Pál 2016.05.29. 07:38:35
Izzy 2016.05.29. 10:04:53
Izzy 2016.05.29. 10:06:31
Izzy 2016.05.29. 10:07:30
Juhászné Toronyi Julianna 2016.05.29. 23:09:04
Izzy 2016.05.30. 05:07:32
Fodor Anna 2016.06.12. 17:13:12
Izzy 2016.06.17. 12:30:25
Zsuzsanna Szabó 2017.04.18. 15:42:51
Zsuzsanna Szabó 2017.04.18. 15:45:04
Izzy 2017.04.18. 16:25:53