2018. dec 31.

Olasz lasagne otthon készítve

írta: Adam G. Steve
Olasz lasagne otthon készítve

 

Kiadós rakott, húsos-tésztás étel

Akik olvasták már korábbi receptjeimet, azok tudják, hogy nagyon szeretem az olasz konyhát, a mediterrán ízeket. Az olasz konyha elképzelhetetlen a tészta ételek nélkül, s ezeknek is az egyik remeke a lasagne (ejtsd: lázánnye), melyet Olaszországban és olasz éttermekben szívesen fogyasztottunk. Ezt a kedvelt rakott ételt egy kicsit „háziasítottam”, azaz a magyaros ízvilághoz és alapanyagainkhoz igazítottam.

Szilveszter előtti napon születésnapot ünnepeltünk, nyolcan ültünk az asztalhoz, és olyan menüt kellett kitalálni, amit mindenki hajlandó jóízűen elfogyasztani. Így esett a választás a lasagne-ra. Ajánlom másoknak is, ha nagyobb társaságra kell főzni.

Hozzávalók  8 személyre:

75 dkg darált hús (én sertés combot daráltattam)

1 és fél doboz  lasagne tészta (egy doboz 25 dkg)

1 doboz (fél liter) passzírozott paradicsom

2 fej hagyma

5 gerezd fokhagyma

2 evőkanál pirospaprika

1 evőkanál piros arany (csemege)

3 dl olaj

2 evőkanál liszt

45 dkg trappista sajt (megreszelve)

1 liter tej

só, bors, szárított oregánó és bazsalikom ízlés szerint

 

Elkészítés:

A felkockázott hagymát 2 dl olajon dinsztelni kezdtem egy kuktában, majd amikor kezdett üvegessé válni, hozzáadtam az összenyomott és apróra vágott foghagymát. Ezt csak éppen átfuttattam, majd hozzáadtam a piros aranyat, elkevertem benne, és a tűzről levével beleszórtam a pirospaprikát, sóztam, borsoztam és kb. egy kávéskanálnyi oregánóval és bazsalikommal ízesítettem. Visszatettem a tűzhelyre, és kavargatva egy kicsit átsütöttem, majd hozzáadtam a darált húst, amit folyamatos keverés mellett fehéredésig sütöttem. Ekkor adtam hozzá a fél liter passzírozott paradicsomot, elkevertem és a kuktát lefedtem. Sistergés után kicsire véve a lángot 40 percig főztem. Amikor a túlnyomás megszűnt a tetejét levéve még kb. 10 percig folyamatos keverés mellett főztem, hogy a leve besűrűsödjön.

Amíg a hús puhult feltettem melegedni egy liter tejet, majd a maradék olajjal és a két evőkanál liszttel világos rántást készítettem, amihez hozzáadtam a forró tejet, s az így készült fehér mártást állandó keverés mellett besűrítettem.

 

Jöhetett az összeállítás. A lasagne lapokat a tepsiben úgy kell elhelyezni, hogy kettő hosszában, egy keresztben, majd a következő sorban a keresztben lévő kerül a két hosszanti végére, s e mellé a két hosszanti, s így tovább, amíg el nem fogy.

Először a fehér mártással vékonyan beborítjuk a tepsi alját, majd erre kerül az első réteg tészta. (Én egy kicsit csaltam, mivel nagy adagot kellett készíteni, s ehhez nagy tepsi kellett, így néhány lapot félbe vágtam, és a teljes lapok közötti rést ezzel fedtem be.) Ismét öntünk a tésztára egy kevés fehér mártást.

Ezután következett a darált húsból készült pörkölt, amiből annyit mertem a tepsibe, hogy vékonyan, de teljesen befedje a tésztalapokat, majd lazán megszórtam reszelt sajttal. Erre újra fehér mártás került.

Így kell folytatni, amíg a hozzávalókból tart. Ha jól gazdálkodtunk, akkor 6 réteg tésztából készül el a lasagne, benne 5 réteg töltelékkel. Egy dobozban általában 14 tésztalap van, így a teljes mennyiséghez nekem  másfél doboz tészta kellett. A megmaradt tésztát kiegészítve egy újabb dobozzal, máris megvan az alapanyag a következő adagunkhoz. A megtöltött tepsi tetején tésztalapok vannak, melyet fehér mártással beborítunk.

Ezután a tepsit 180 fokra előmelegített sütőbe rakjuk 45 percre. A fehér mártás és a pörkölt leve teljesen megpuhítja a tésztalapokat. A sütőből kivéve megszórjuk a maradék reszelt sajttal, hogy a teljes felületét befedje. Tudom sokan rázzák a fejüket a trappista sajt használata miatt, de olasz keménysajttal készítve nagyon drága lenne az ételünk. Azért egy kevés Gran Padano sajtot reszeltem még a tetejére, már csak az íz kedvéért. Vissza a sütőbe 10 percre, majd grillfokozattal egy kicsit megpirítottam a tetejét.

Célszerű először hosszában kettévágni, majd keresztben összesen 8 adagra, amit lapos szedőkanállal tudunk a tepsiből kiemelni. Vigyázzunk, mert a belseje nagyon forró lehet.

Jó étvágyat kívánok hozzá, no meg boldog új évet!

    Papá Stefano

 

Szólj hozzá