2021. aug 01.

Keresztanyuéknál jártunk Makkosszálláson

írta: Izzy Florens

Nagy élmény volt ellátogatni a sorozat forgatási helyszínére

Hol volt, hol nem volt, no nem az Óperenciás tengeren túl, hanem a Dunán túl, de nem volt, hanem jelenleg van egy falucska, Makkosszállás. Ki ne hallott volna az itt élő Keresztanyuról, azaz Róza mamáról, családjáról és a falubeliekről? Családunk egyik tagja lelkes nézője a filmsorozatnak, általa értesülök a makkosszállási történések részleteiről. Ha nem is láttam egyik-másik epizódot, többnyire képben vagyok az eseményeket és a helyszíneket illetően. No de elérkezett a nap, amikor szántam-bántam „igazolatlan” epizód-kihagyásaimat és kérve-kértem „korrepetálást” családunk sorozatbéli mindentudójától.

A falu

Szorgalmasan igyekeztem bepótolni a hiányzó részeket a TV-csatorna archiváltan elérhető videóin. Mindezek oka pedig nem más volt, mint a makkosszállási forgatási helyszínre invitáló poszt, mely a facebookos oldalamon jelent meg. Ahogy megláttam, azonnal „rákattantam”, pontosabban rákattintottam. Tetszett az ötlet, hogy a nyári forgatási szünetben meg lehet látogatni a stáb által felépített falut, hogy  a túra idegenvezetői a filmben játszó színészek, és még két színésszel közönségtalálkozón is részt vehetünk. Nem sokat gondolkoztunk, azonnal bejelöltük azt a napot, amelyen  Molnár Piroska (Róza mama) és Maizác Fanni (Ildikó) színésznőkkel találkozhatunk.

A ránk váró busz

A gyülekezőhelyen a ránk váró, ’Keresztanyu’ feliratú autóbuszra felszállva még egy órányit utaztunk. Megérkezéskor két szereplő: Oleg (Magyar Attika) és Zozó (Gömöri András Máté) vártak, és végigkísérték csoportunkat a falubeli látogatásunk során. Végtelenül kedvesek, barátságosak voltak, élmény volt hallgatni minden egyes szavukat.

megerkezes.jpgMegérkezés a faluba

A falu első benyomásra igazi falucska képét mutatta, ahogyan a filmben is látjuk. A valóságban a határátkelőhely az őrbódéval és egyik-másik épület nagyobbnak tűnik a filmben, mint a helyszínen. A profi operatőri munkával valósághű méreteket, távolságokat tudnak láttatni.

Eligazítás, csoportok kialakítása

Kísérőink elmondásából kiderült, hogy a mindentől távol, erdő mélyén felépített falucska felvételei még így sem készülnek zökkenőmentesen, hiszen egy-egy repülőgép zúgása, távolabbi útról behallatszó jármű hangja gyakran a kamera leállítását eredményezik.

Az edzőterem kívülről

A falu épületei tulajdonképpen díszletek, ami azt jelenti, hogy nem kőből, nem stabil építőanyagból készültek, hanem könnyűszerkezetes anyagokból, lécekből, purhabból. Nincsenek közművek, filmes trükkökkel oldják meg a víz csapból való folyását, a villany fényét.

A fogadó

Fűtés sincs (az épületek anyaga miatt), ami a téli, kora reggeltől késő estig tartó forgatások idején nem éppen ideális körülményeket jelent a szereplőgárdának. Dideregve, vacogva forgatnak. A tűzoltó szertárban lévő rúdra való mászás pár másodperces jelenetét több órán keresztül forgatták. Amikor már sokadjára kellett „megmásznia” a rudat, nem volt túl lelkes, mesélte  Zozó.

Zozó a faház előtt

Jártunk az edzőteremben, a faházban, az autószerelő műhelyben, a fogadóban, a templomban és a rendőrségen. Ez utóbbi helyszínen találkoztunk Molnár Piroska és Maizác Fanni színésznőkkel, akik türelmesen, kedvesen fényképezkedtek  a látogatókkal, osztogatták az autogramokat.

Molnár Piroska színésznő a filmbéli Rendőrségen

A makkosszállási néhány óra nagy élmény volt számunkra. Egy film készítésének helyszíne és forgatásának menete, mikéntje, háttere nagyon érdekes volt nekünk, kívülállóknak.

Oleg és Gábor fiam a benzinkútnál

Viszontlátásra makkosszállásiak a képernyő előtt!