2022. aug 06.

Egy rejtelmes reklám

írta: Lujza65
Egy rejtelmes reklám

Képriport a Nemzeti Galériából

bankyvilma.jpg

  Jelentette a barátnőm, aki már az első héten ott van minden kiállításon, hogy érdemes megnézni a Nemzeti Galériában az Art deco Budapest - plakátok, tárgyak, terek 1925-1938 c. kiállítást. Egy másik barátnőmmel el is mentünk. Vezetéssel néztük meg, valóban érdemes, még a nagy melegben is, hiszen légkondicionálás van.

Emlékszünk a „varázzszemes” Orion rádióra? A gyár 1913 óta, Orion néven 1924 óta működik, emblémáját mindenki ismeri. Bottlik József tervezte, a háromdimenziós, kinagyított embléma a kiállítás nyitó darabja.

orion.jpg

Az első világháború és a spanyoljárvány szörnyűségei után végre jobb életre áhítozó városi polgár ki volt éhezve a szórakozásra. Remekül jeleníti meg a kiállítás az új lehetőségeket, a mozit, a színházat, a mulatót.

continental_magyarszinh.jpg A Dohány utcai Continental szálló és a Hevesi Sándor téri Pesti Magyar Színház épületei a 20-as években

papagaj.jpg

A Papagály mulató a Royal Orfeumban működött a mai Madách Színház helyén.

autokiallitas.jpg Éjjel-nappal taxi-szolgáltatás sajátos reklámja

Aki megengedhette magának a varietét, annak akár saját autója is lehetett, sofőrrel, esetleg taxin járt.

kozmalajos.jpg

np.jpgItt pedig azt látjuk, amit az átlagember is megengedhetett magának: a könyvet, az újságot, no meg a sétát.

A grafikusok mellett esetenként festőművészek, építészek is terveztek plakátot, ahogy a fenti, Kozma Lajos tervezte bőségszarus könyv-plakát mutatja.

Nagyon érdekesen mutatja be a kiállítás az új nőideált, aki már nem csak a családi tűzhely őrzője, hanem dolgozó nő, ad magára, az új típusú boltban, áruházban vásárol és sportol.

corvin.jpg

svajci_sapka.jpg

szappan-2.jpgA jómódú polgárok életében megjelent a „nyaralás”.

tiszta_i_kertvaros.jpg

A „magyar Semmering” Budapest II. kerületének része, ma Adyliget. A parcellák tulajdonosainak nevét nyilvánosságra hozták, a tehetős budapestiek között számos nő neve tűnik fel.

terta-1.jpgA hét közben dolgozó modern nő hétvégéjére ajánlották a strandfürdőt, ahol hódított az új, rövid, testhez tapadó fürdőruha és szert lehetett tenni az „egészséges” napbarnított bőrre.

Mindez megjelent egy rejtelmes plakáton is, ami egy fej nélküli, vagyis munkát nem végző, a könyvét is félretevő hölgy alakjával szólította fel a nézőt, hogy „Vasárnap pedig pihenjen!”.  

Nem hagyott nyugodni, mi lehet a fejetlen nő lábánál az a helyes kis szerkezet, ami legjobban egy zenélő baba tilitolira emlékeztet.

Megkérdeztem a kedves és nagytudású lányt, aki a csoportunkat vezette, de ő sem tudta. Az internetről viszont hamar kiderült, hogy a tilitoli egy csónakmotor, a Telefongyár a 20-as években gyártotta német licenc alapján.

Az ilyen, kereskedelminek nevezett plakát egyszerre népszerűsítette a terméket és annak előállítóját. Nemcsak az utcai hirdetőoszlopra szánták, ahol a gyártó cég nevét vitte be a köztudatba, hanem olyan helyekre is, ahol az ajánlott áru célközönsége láthatta: sportklubokba, szaküzletekbe, autókereskedésekbe, fürdőhelyekre, drága szállodákba és így tovább.

(saját felvételek)

Lujza

 

Látogass el közénk, blogunk

  facebook csoportjába,  

ahol reggel és este is valami érdekessel várjuk követőinket, kedvelőinket. 

Iratkozz fel blogunk

VIDEÓ CSATORNÁJÁRA is,

hogy értesülj legújabb videóinkról!

Szólj hozzá

kultúra kiállítás plakát Nemzeti Galéria Lujza