2023. nov 08.

Renoir, az életöröm festője

írta: Lujza65
Renoir, az életöröm festője

Idősbarát tárlatvezetés a Szépművészeti Múzeum kiállításán

743px-gabrielle_et_jean_by_pierre-auguste_renoir_wikimedia_commons.jpg

 Pierre-Auguste Renoir (1841-1919) francia festőművészt a képeiről sugárzó pozitív életszemlélet miatt az életöröm festőjének tartják. Bennünk, idősekben éppen az élet szeretetét, az optimizmust kell(ene) folyamatosan táplálni valahogy, ezért tárlatvezetéssel néztük meg a Szépművészeti Múzeum Renoir-kiállítását. Számos időpontban hirdetnek tárlatvezetést, kiválasztottunk egy kellemes, vasárnap kora délutáni időpontot, és nem is csalódtunk. 

A múzeum teljesen akadálymentes, lift visz fel a bejárat szintjére, és le az alagsori ruhatárba is. A ruhatárban elkerülhető a sorállás, mert rengeteg kisebb-nagyobb szekrény van, mindenféle magasságban. A tárlatvezetés előtt kényelmes fejhallgatókat (nem fülhallgatókat!) kaptunk. Két fiatal lány igazgatta a fejünkre, türelmesen beállították, nem várták el tőlünk, hogy bármit kapcsoljunk vagy állítgassunk. Így nem kellett állandóan a vezető mellett lenni, hallottuk, amit mond, közben nézhettük a képeket, könnyebben megértettük a fejtegetéseket.

A kedves és nagy tudású tárlatvezető a kiállítás mintegy 70 képe közül kiemelt néhányat, amelyek a művész életművének egy-egy szakaszát reprezentálják, és azok elemzésével hozta közel hozzánk Renoir művészetét.

auguste_renoir_young_girls_at_the_piano_google_art_project.jpg

                       Fiatal lányok a zongoránál - a Musée d'Orsay-ból

Az élet élvezete már a korai festményeken is látszik: a festő alig múlt 20 éves, amikor a mesterének, aki a szemére vetette, hogy szórakozásból fest, azt válaszolta: ha nem szórakoztatná, sohasem kezdett volna el festeni.

A kiállítás egyik termét Renoir portréinak szentelték. Szó esett a festő-barát Claude Monet portréjáról, és Richard Wagner arcképéről, amelyet Renoir Palermóban nem egészen 1 óra alatt festett a türelmetlen mesterről. (A tárlatvezető elmesélte, milyen unalmas, kényelmetlen dolog hosszú ideig mozdulatlanul modellt ülni.) Egészen más a festett portré, mint a fénykép – fejtette ki a tárlatvezető. Azért rendelnek még ma is portrét egy-egy családtagról, mert a jó portré képes megragadni az ábrázolt alak jellemvonásait, alaptermészetét. Monet első feleségét, Camille-t Renoir 1872-ben festette meg, a kép a párizsi Marmottan Monet múzeumból érkezett hozzánk. A meleg színekkel körülvett nő kitekint a képből, bizalmas baráti viszonyban lehetett a festővel, ha ennyire közel engedte magához.

mme_monet.jpg

Claude Monet feleségének portréja

A legismertebb, dekoratív művek az impresszionista korszakból valók. Ezt mások mellett az 1883-ban készült Vidéki tánc c. festmény elemzésével mutatta be a tárlatvezető. A párizsi Musée d’Orsay-ból érkezett képen a lány modellje Aline Charigot, Renoir későbbi felesége volt. A szokatlan képkivágásban az asztalnak csak a széle látszik, a tánc hevében leesett a fiú kalapja – a fiatal pár közelében érezhetjük magunkat a vidám, napsugaras délutánon.

videki_tanc_1.jpg

                                 Vidéki tánc

Mennyivel nehezebb aktot festeni, mint felöltözött alakot! – magyarázta a tárlatvezető, amikor Renoir aktjaihoz érkeztünk. Gabrielle, Renoir feleségének unokatestvére, fiainak dajkája a festő gyakori modellje lett. Az 1903-ban készült Fekvő női akt (Gabrielle) c. képet 2019-ben vásárolta meg a Szépművészeti Múzeum, a tárlaton a festmény első alkalommal szerepel együtt a másik két változattal, amelyek a párizsi Musée d’Orsay-ból, illetve a Musée de l’Orangerie-ből érkeztek.

gabrielle.jpg

               Gabrielle - a Musée de l’Orangerie-ből

A nagyhatású kiállításra közel húsz európai közgyűjtemény kölcsönzött alkotásokat, a magyar kurátor munkáját két francia kurátor segítette.

Ahogy ezt a blogbejegyzést írtam és nézegettem hozzá képeket, eszembe jutott, hogy Amerikában egy Seward Johnson nevű szobrász elkészítette Renoir Az evezősök reggelije c. festményének életnagyságú, bejárható, sőt kiegészített szobor-változatát. Alább látható a festmény, a washingtoni Phillips Collection dísze. Nem szerepel a Szépművészeti Múzeum kiállításán, ahogy az utolsó fotón bemutatott szobor-változat sem, de különleges volt a látvány.

evezosok_reggelije_1.jpg

grounds-for-sculpture_2.jpgA nyitókép: Gabrielle és Jean (Musée de l'Orangerie). Jean a művész legidősebb fia, a későbbi filmrendező.

A képek forrása a Wikimedia Commons, kivéve az utolsó képet, ami a reesephoto.me blogról származik. A blogunkban történő felhasználást a kép készítője, Donald Reese engedélyezte.

Lujza

 

Szerzői jogvédelem

Tilos a Régiségeknek blogban megjelent írásokat, recepteket, fotókat és videókat a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény értelmében máshol közzétenni és sajátként feltüntetni. Az írások, fotók és videók a bloggerek szellemi tulajdonát képezik, miként a képek is, amennyiben más forrás nincs feltüntetve. Írásaink csak linkként használhatók fel, mely az eredeti forráshoz vezet !!!!

 

Látogass el közénk, blogunk

  facebook csoportjába,  

ahol reggel és este is valami érdekessel várjuk követőinket, kedvelőinket. 

Iratkozz fel blogunk

VIDEÓ CSATORNÁJÁRA is,

hogy értesülj legújabb videóinkról!

 

Szólj hozzá

kiállítás múzeum impresszionizmus tárlatvezetés Lujza Renoir