Van Gogh kiállítás az eredeti festmények és teremőrök nélkül
A 21. század kuriózum-tárlata Londonban
Londoni családlátogatásomra egy közös képzőművészeti élmény tette fel a koronát: Van Gogh Immersive Experience, azaz: Van Gogh - magával ragadó élmény című kiállítás.
A cím egyáltalán nem volt túlzó, kedvenc posztimpresszionista holland festőm munkásságát újszerű módon, a 21. század digitális technikai megoldásaival csodálhattam egy 19. századi istállóépület 3 szintjén. Az ódon épület boltíves bejáratán belépve első meglepetés, hogy nem volt ruhatár, sem a múzeumokban kötelező táska-leadás. A vaslépcsők, eredeti téglafalak és fagerendák a ház koráról árulkodnak. A látogatókat kedvesen fogadó alkalmazottak nem biztonsági őrökként és teremőrökként funkcionálnak, csupán az útbaigazításunkat szolgálják.
3D fotó az arlesi sárga ház belsejéről - saját felvétel
Érthető, hiszen a falakon kiállított posztereket ki vinné haza, vagy rongálná meg? Ugyanígy lehetetlen a falakra fényfestett, és sűrűn váltakozó képek „leemelése, megrongálása”. Az első szinten a festő Napraforgó-variációinak és még néhány híres és nagyon drága festményének reprodukciója tárul a néző elé. Megtudtam, hogy az ún. Van Gogh-sárga milyen specialitást takar: a színek szerelmese anyagi gondokkal küzdve nem engedhette meg magának a jó minőségű kadmiumsárga festék használatát, helyette a hasonló árnyalatú krómsárgával dolgozott, ami nem volt elég tartós, és idővel megsötétedett. Képein gyakori a sárga szín, a napraforgókon kívül is, pl. a nap, a hold, a csillagok, a lámpák fénye, a búzatábla, vagy a vízen tükröződő éjszakai fények. A sárga domináns használatára más magyarázatot is találtak: mivel epilepsziája miatt intézetben kezelték, az ott alkalmazott gyógyszer és a festő gyakori abszintfogyasztása olyan kölcsönhatást váltott ki, hogy zöld-sárgában látta a világot.
Van Gogh: Íriszek Forrás: Wikipedia
A tárlat következő mozzanata a mozgalmasság: Legelőször virágcsendéletei „nyílnak” egymásból szemünk előtt. A következő teremben a „Hálószoba Arlesban” c. festményéről jól ismert helyiség, valamint a „Kurtizán” c. képének gésája tűnik fel 3D-ben.
A földszintre visszatérve egy hatalmas terembe érünk, ahol a „Csillagos éj” c. festmény mintájával nyomott vászonborítású nyugágyak és padok is fogadják a szemlélődőt. Ki-ki kényelmesen elhelyezkedik, és a falakon 360 fokban lüktető, hullámzó képek elrepítik a festő leghíresebb műveinek a középpontjába: a földből kinőnek a napraforgói, hajladoznak az íriszei, ciprusfái, a búzatábla varjai felszállnak.
Van Gogh: Csillagos éj Forrás:Wikipedia
Továbbá a „Csillagos éj” lüktet, a Hold aranylón ragyogva vibrál, a „Csillagos éjszaka a Rhone felett” nyújtott fényei sárgán villódznak, a csónakok csendben siklanak. Minden megelevenedik a szemünk láttára, mint az az animációs film, amelyet Loving Vincent címmel láthattunk a mozikban. Ez a digitális kiállítás mégis több annál, mert személyesen benne vagyunk a festő világának, helyszíneinek, történéseinek közepében, kellemes zenei aláfestéssel, Vivaldi dallamaival is.
Van Gogh: Csillagos éjszaka a Rhone felett Forrás: saját felvétel
Ezután a váltakozva megjelenő önarcképek hűen tükrözik a festő épp aktuális lelkiállapotát. Feltételezés, hogy epilepsziája a rendszeres abszint-fogyasztásának következménye. Mindenesetre nagyon érzékeny ember volt. Az Auvers-sur-Oisben lévő szanatóriumban kezelték, ahol bátyja, Theo kérésére szabadon festhetett, és ez remek terápiát jelentett számára, szinte naponta új képet alkotott, legtöbbet emlékezetből.
Van Gogh:Delelés Forrás:Wikipedia
Egy újabb teremben a modern technika újabb élménnyel gazdagított. A ma gyermekéhez hasonlóan egy VR /virtuális valóság/ szemüveget vettem fel, amin keresztül a festő „bőrébe” bújhattam, és végigjárhattam azokat a helyeket, ahol Arlesben élt és alkotott. Imádta ezt a békés provence-i tájat. Kiindulva a „Sárga ház”- ban bérelt négy szobájának egyikéből, a hálószobából, majd a házból kilépve a búzatáblán keresztül elérkeztem ahhoz a szénaboglyához, melynek tövében a Delelés című kép „szereplői”, egy parasztpár sziesztázik. Ezután a mezőn sétáltam békabrekegés és báránybégetés hangjaival kísérve. Utam során minden mozgásban van, a búzaszálak, a fű a virágok hajladoznak a szélben. Amikor egy-egy festmény helyszínéhez érkezem, megjelenik előttem egy keret, amit fokozatosan kitölt az adott festmény: kép a képben.
Van Gogh: Ciprusok Forrás:Wikipedia
A „Vihar” c. festmény ciprusfáját elhagyva a „Ciprusok”, és a „Búzamező ciprusokkal” c. festmény tárul elém, majd ugyanezek a fák a „Csillagos éj” c. festményen. Ugyanis közben beesteledett a virtuális világomban is, és az „Éjszakai kávézó” teraszát elhagyva megérkezem a Rhone partjára. A víz sötétjén aranyló, villódzó fények kereszttüzében megállok, és megjelenik az a festmény a keretben, amit ez a táj ihletett: „Csillagos éj a Rhone felett”. Egy érdekesség, hogy a legtöbb, éjszaka festett alkotása közben állítólag gyertyákat erősített a szalmakalapjára, hogy láthassa a festékek színét.
Van Gogh:Csillagos éjszaka a Rhone felett Forrás:Wikipedia
Egy kreatív műhelyt is berendeztek az épületben, ahol a gyerekek szüleikkel kiszínezhették zsírkrétával kedvenc képüket, így létrehozva és kinyomtatva saját alkotásukat.
A kiállítás maradandó élmény kicsiknek, nagyoknak egyaránt, és fontos szerepe lehet egy felnövő, művészetkedvelő, múzeumlátogató nemzedék nevelésében.
Saját készítésű videóm:
A kiállítástól a fények, a színek, a mozgás és a zene komplex élményét kaptam, mintha csodavilágba léptem volna. A holland festőzseni szemén keresztül részese lehettem a tájnak, ami a lelki békét jelentette a színek és a természet szerelmesének.
Van Gogh:Búzamező ciprusokkal
„Ha igazán szereted a természetet, mindenhol megtalálod a szépséget.” Van Gogh
A 3D-es kiállítás a világot járja, tavaly szeptemberben Budapesten is látható volt.
Első kép: Van Gogh önarcképek - saját felvétel
Annaróza
gigabursch 2023.01.24. 10:12:08
Annaróza47 2023.01.24. 15:03:40
Köszönöm, hogy elolvastad a cikket. Tulajdonképpen ez a digitális technika nyűgözött le, a maga komplexitásával.
Annaróza47 2023.01.24. 15:07:20