2024. aug 14.

Vízi élet régen és most „Szeged főutcáján”, a Tiszán

írta: Annaróza47

Úszóházak fénykora

A Tisza címbeli, jelképes elnevezése az 1960-as évekből való, egy fővárosi városrendező és egy szegedi főépítész ötlete nyomán.

Az idei nyár forró napjaiban nosztalgikus hangulatban emlékeztem a Tiszához, és általában a strandoláshoz kötődő élményeimre. Ez az a folyó, ami 1879-ben „…zúgva, bőgve törte át a gátot, el akarta nyelni a világot.” – írta Petőfi „A Tisza” c. versében, a nagy szegedi árvízre emlékezve. Többnyire azonban „A folyó oly símán, oly szelíden ballagott le parttalan medrében, nem akarta, hogy a nap sugára megbotoljék habjai fodrában.”

Fent, bal oldalt az építő Tisza, fent, jobb oldalt a romboló Tisza szobrok a Széchényi téren, a Városháza előtt

Szoborban is megformálta 1934-ben Pásztor János „Az építő és romboló Tiszát”, amelyek a Széchenyi téren, a Városháza előtti szökőkút díszei.

Szerencsére életem során nem sokszor akart kilépni a medréből, /az 1970-es áradás volt a legrémisztőbb/, de szorgos kezek megakadályozták. Így korosztályom a szelídebb Tiszát élvezhette majdnem minden évben, akár csak a partján sétálgatva is.

Fiatalon sokat úsztam hűsítő vizében, de volt szerencsém csónakázni, kajakozni is lágy hullámain.bal_felso_nyaralo_a_sargan_jobb_felso_honved_udulo_lent_sarga_udulotelep_es_strand_forras_mod_laszlo.jpg

Bal felső: Nyaraló a Sárgán, jobb felső üdülőtelep és strand /forrás: Mód László/

Legelső csónakázós élményem 16 éves koromból való, amikor unokahúgommal eveztünk a Sárga nevű üdülőtelepről a túlpartra. Természetesen fürödni is kiszálltunk. Egy kis üdülőt vettek ott, és bennünket is szívesen láttak húgommal. Az üdülőtelep a part sárga homokjáról kapta a nevét.

A Sárga eredetileg a 20-as években, spontán jött létre olyan szegedi dolgozók kezdeményezésére, akiknek nem volt pénzük a drága csónakházak, vagy fürdőzési lehetőségek igénybevételére. Az 50-es évektől kezdték ott a hétvégi házak építését, a magántulajdonúak mellett nagyobb vállalati üdülőket is. Vidám társasági élet folyt nyaranta, bográcsozással is egybekötve. 1985-ben férjemmel mi is vettünk egy félkész vityillót. Emlékszem, épp megáradt a Tisza, de a töltés megakadályozta, hogy az ottani kis községbe behatoljon. A szomszédban egy vállalati üdülő volt, és lelkes gondnoka, Jani bácsi, az „árvízi hajósunk” csónakkal leendő vityillónkhoz szállított bennünket. Férjem és kislányom nagyon lelkes volt. Én kevésbé, mert a konyhába is behatolt a víz. Ugyanis a mi házunk nem lábakon állt, mint akkoriban már sok üdülő.

Barátnőm a 4-es kajakban: Héjja Kata

Végül megvettük a félkész házat, és ezermester férjem befejezte, majd nagyon lakályossá varázsolta. Egy adriai nyaralásunkon vettünk egy csónakmotort, már csak csónak kellett hozzá. Nemsokára az is meglett, és sokszor mentünk át vele a szegedi partfürdőre, ahol kikötöttük, és jót lubickoltunk. Nyaranta mindig kiköltöztünk a nyaralónkba, mert mindketten pedagógusok voltunk, így nyáron szabadok.

Fiatal lányként, 2 barátnőm jóvoltából kajakozhattam is. Ők a Vízügynél dolgoztak, és a Béke úszóház kajakjait használhattuk. Egész a Marosig feleveztünk, majd tovább a Maroson. Olyan tiszta volt a vize, hogy a tenyerünket belemártva ittunk belőle. Szerencsére semmi bajunk nem lett tőle.szoke_tisza_regi_szeged.jpeg

A Szőke Tisza úszóház   Forrás: Régi Szeged

Kicsit kitérnék az úszóházak, közülük is a Szőke Tisza úszóház történetére, mely 100 évre nyúlik vissza. Az első világháború idején gőzhajóként kezdte vízi életét a Dunán, IV. Károly néven. 1979-ben került Szegedre, ahol állóhajóként étteremként, majd az 1980-as évektől diszkóhajóként üzemelt. Sok szép, fiatalkori emlékem kötődik hozzá.

A többi, csónakházként is üzemelő úszóház, mint pl. a Béke, a Szabadság az 50-es évektől szűk társaságok, mint pl. színészek, orvosok találkozóhelye, társasági életük színhelye volt, ahol csak egy vízbe eresztett ún. kosárban lehetett úszni.

A 60-as évek közepétől motorcsónak versenyek zajlottak a Tiszán. A rakpartról mi is izgatottan néztük az ún. „papucsok” versenyét. motorcsonakverseny_a_tiszan_regi_szeged_1.jpg

Motorcsónak verseny a Tiszán

Az 1970-es évek közepétől tömegsporttá vált kajak-kenu is színesítette a szegedi vízi életet. Szeged sok hírességet adott a sportágnak, a mostani párizsi olimpián is szép sikereket értek el. De már a 80-as évek közepén komoly nemzetközi eredményeket értek el, az Ifjúsági Világbajnokságon Kubában ketten is aranyérmet kaptak a szegediek.

2019. március 12-én a kajak-kenus sportklubok rengeteg evezőse vett részt a szegedi nagy árvíz 140. évfordulójára rendezett megemlékzésen.az_arviz_140.jpeg

A szegedi nagy árvíz 140. évfordulójára rendezett megemlékezés  Kép forrása: Szegedi Sarolta

Egy barátnőm sportszerűen kajakozott a 70-es, 80-as években, és mesélte, hogy pár éve rendszeresen találkozik régi sporttársaival. Terített asztalnál jókat beszélgetnek, visszaidézve a régi szép küzdelmeket, sikereket, sztorikat. Szerintem a sportbarátság is egy igen szoros kötelék.

Sétahajó is közlekedik a Tiszán, egy alkalommal családommal én is utaztam vele egyórás rövid távon. Nagyobb hajók is szelték folyónk vizét, pl. már 1935-ben a Lukács Béla gőzös, vagy a 2018. júniusban feltűnt Victor Hugo nevű francia utasszállító hajó.

A Sárkányhajó Egyesület nyári tábora

2016-tól a látványos sárkányhajók is gazdagítják városunk vízi programjait. Ekkor volt az első sárkányhajó viadal, és az idén augusztus 25-én lesz újabb verseny Szegeden. Feltétlen részese szeretnék lenni nézőként.

Szeretett városom, ami tudvalevőleg fürdőváros, a Tisza adta lehetőségeket maximálisan kiaknázza, és folyamatosan gondoskodik az utánpótlás neveléséről. A fiatalok a víz és a természet szeretetén kívül megtapasztalhatják az együvé tartozás, a közösség örömét akkor is, ha nem válnak élsportolókká. „A sport a test útján nyitja meg a lelket.” /Szentgyörgyi Albert/

bal_szelen_edesanyam_mellette_nagymamam_a_jobb_szelen_nagyapam_a_strandon.jpg

Bal szélen Édesanyám, mellette Nagymamám, jobb szélen Nagyapám a strandon

A témához kapcsolódóan nem hagyhatom ki a családom vízimádatát, ami nagyszüleimtől kezdve átível életünkön. Mintha a genetikánkba lenne kódolva. Unokáimmal a legboldogabb nyári pillanataink a fürdés, pancsolás, úszás közben zajlottak.

Első és második unokám   Kép forrása: saját felvétel

Már az egyévest is bevezettük a vidám vízi élet rejtelmeibe. Remélem, még sok vízi kalandunk lesz Szegeden és másutt is.

Kiemelt kép: Szőke Tisza az úszókosárral, Forrás: Régi Szeged

Forrásmunkák: Bátyai Gitta: Úszóházak a Tiszán

A képek forrása: Mód László, Szegedi Sárkányhajó Egyesület, Szegedi Vízisport Egyesület és Régi Szeged

Annaróza

Szerzői jogvédelem

Tilos a Régiségeknek blogban megjelent írásokat, recepteket, fotókat és videókat a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény értelmében máshol közzétenni és sajátként feltüntetni. Az írások, fotók és videók a bloggerek szellemi tulajdonát képezik, miként a képek is, amennyiben más forrás nincs feltüntetve. Írásaink csak linkként használhatók fel, mely az eredeti forráshoz vezet !!!!

Látogass el közénk, blogunk

facebook csoportjába,

ahol reggel és este is valami érdekessel várjuk követőinket, kedvelőinket.

Iratkozz fel blogunk

VIDEÓ CSATORNÁJÁRA is,

hogy értesülj legújabb videóinkról!