2013. jan 20.

Én nem a testem, én az eszem vagyok!

írta: Adam G. Steve
Én nem a testem, én az eszem vagyok!

103 éves korában elhunyt az olasz Nobel-díjas agykutató, Rita Levi-Montalcini.

Zrita-300x200.jpg forrás: mondoinformazione.com


„Sosem féltem sem a haláltól, sem az üldözésektől, sem a betegségektől. Teljesen érdektelen vagyok a saját személyem iránt.”

Ilyen, és ehhez hasonló szokatlan dolgokat mondott a nemrég elhunyt Rita Levi Montalcini. A 103 évesen eltávozott olasz orvos, neurológus, sejtbiológus, egyetemi tanár 1986-ban Stanley Cohen amerikai neurológussal megosztva kapta a fiziológiai és orvostudományi Nobel-díjat a növekedési faktorok felfedezéséért. 2001-től haláláig az olasz Szenátus örökös tagja volt. 2012 december 30-án hunyt el.

Azt mesélte, hogy egészen kiskorában már eldöntötte, hogy nem fog férjhez menni: „Megesküdtem magamnak, hogy sosem fogok szót fogadni egy férfinak sem, ahogy anyukám szót fogadott apámnak. Amikor először Amerikában jártam, megkérdezték, hogy ki a férjem. Nem voltak hozzászokva ahhoz, hogy egy tudós nő egyedül éljen. „I am my own husband” A saját férjem vagyok- feleletem. Azt gondolták, hogy nem tudok jól angolul.

Nemcsak élete volt példaértékű, de az is, ahogyan öregkorában élt.

Kevesen tudják jól viselni az öregséget. Köztük a királynő Rita Levi Montalcini, - írták róla egy olasz lapban. Tekintete hercegnői, eleganciája piemontei: száraz, dísztelen, de rendkívül gondozott a részletekben. Ősz, puha frizura, kicsi és rafinált ékszerek a nyakában és a csuklóján, nagyon nőies, magas sarkú cipők.

„Egy kicsit megromlott a látásom és nagyon a hallásom. A konferenciákon nem látom a vetítéseket és nem hallok jól. De mostanában többet gondolkodom, mint 20 évesen. A testem tegye, amit akar. Én nem a testem vagyok, én az eszem vagyok”.

Az utolsó éveiben egy speciális nagyítót használt a könyvek és újságok betűinek felnagyítására. Naponta csak egyszer evett és éjjel két órát aludt. „Nappal olvasok és dolgozom, éjjel gondolkodom.”

„Azt hiszem, hogy az eszem tulajdonképpen ugyanaz, mint húszévesen volt. A mód, ahogy gondolkodom, nem változott az évek során. Az agy egy csodálatos szerv. Ha műveled, akkor működik. Ha nem törődsz vele, és nyugalomba helyezed, elgyengül. Alakíthatósága fantasztikus. Ezért kell állandóan gondolkodni„ - mondta a híres tudós.

Cecilia

Szólj hozzá

tudomány életbölcsesség példakép időskor