2013. már 26.

Sólet: bab füstölt hússal, sütőben sütve

írta: Régiségek blog
Sólet: bab füstölt hússal, sütőben sütve

s__let_1_300x225.jpg

Lizáéknál vendégségben járva ettünk sóletet a télen. Nagyon ízlett a nagy fazékban készült, tradicionális zsidó étel. Le is fényképeztük és megkértem Lizát, hogy írja le a receptet a blog részére.
Cecilia

Húgom anyósától való a sólet receptje, egy ideje már én is sikereket aratva készítem. Általában egy nagy fazéknyit sütök, az alábbi mennyiség 10 főre elegendő. Ha marad belőle, később felmelegítve is kitűnő, de jól bírja a lefagyasztást is.

Hozzávalók:

1 kg májbab, vagy tarkabab
2 marék árpagyöngye
fél kiló marhahús
fél kiló füstölt libamell, vagy füstölt tarja
5 tojás
3 gerezd fokhagyma
zsír, só, bors, pirospaprika

s__let_7.jpg

Elkészítés:

Egy ötliteres, zománcozott fazék alját és oldalát kikentem fagyos zsírral, majd megszórtam csemege pirospaprikával. (Én mangalica szalonnát veszek, mert az egészségesebb, kisütöm, és annak a zsírját használom. A kisült tepertő is nagyon finom). Előző este beáztattam a babot, hogy megdagadjon. A leszűrt bab egyharmadát a fazék aljára hintettem és közé egy szűk maréknyi árpagyöngyét (gerslit) szórtam. A marhahúst és a füstölt húst kis kockákra vágtam, és annak felét a babra terítettem, és megsóztam. Ezután még egy réteg bab-árpagyöngye-hús-só következett, majd a legtetejére még egy réteg bab került (hús és árpagyöngye nélkül). Mikor a rétegezést befejeztem, egy nagy, megpucolt vöröshagymát egészben a közepébe, és három gerezd fokhagymát elszórva belenyomtam. Öt nyers tojást ecetes vízben jól megmostam, és a sóletbe dugtam körben, hogy teljesen elmerüljenek. Végül a sólet tetejét liszttel elkevert pirospaprikával és fekete borssal hintettem meg. Annyi hideg vizet öntöttem rá, hogy ellepje. Ha a víz elfőtt, mindig utána kell tölteni. Fedővel lefedtem és 200 fokos sütőbe tettem. Amikor a víz felforrt, a hőmérsékletet 160 fokra vettem le. Legalább két órát sütöttem. Akkor jó, ha a bab és a hús megpuhul, a bab magába szívta a vizet és besűrűsödött, de nem száradt ki.

Liza

Szólj hozzá

főzés recept Cecilia