2014. dec 01.

Te mit teszel az egészségedért? Én feladtam a kenyérevést!

írta: Adam G. Steve
Te mit teszel az egészségedért? Én feladtam a kenyérevést!

gluténmentes11

                                  Egy lisztérzékeny vallomása

2005. december 20. Pontosan emlékszem mi történt azon a napon. Egy kedves barátom születésnapját ünnepeltük Greektownban, Chicagóban. Éppen egy egész kosár frissen sült, isteni finom kenyeret ettem meg, és prófécia-szerűen azt mondtam: ami a diétázást illeti, mindent fel tudnék adni, kivéve a KENYÉR evést. A következő napon egy vastagbéltükrözésre voltam előjegyezve, hogy sikerüljön kideríteni, hogy mi az oka állandó gyomor-és bél problémáimnak. Öt-hat éve fokozatosan egyre betegebbnek éreztem magamat mindenféle zavaró tünetekkel.

Hogy a hosszú történetet rövidre fogjam, a vizsgálatot követően az orvos négy orvostanhallgató kíséretében bejelentette, hogy gluténérzékenységem (lisztérzékenységem) van, s el is magyarázták, hogy ez mit jelent: a bél nem tudja feldolgozni a glutént. Gyakorlatilag a szervezetem képtelen volt felszívni a kalciumot és a D-vitamint, aminek olyan súlyos következményei lehetnek, mint a csontritkulás, nyelőcsőrák, depresszió, stb. További tájékozódásaim alapján megtudtam, hogy a betegségnek 125 különböző tünete lehet, és hogy a gasztroenterológusok szerint 133 emberből egynél fordul elő, azaz nagyon ritka. Mára ez a szám 100-ból egyre módosult.

gluténmentes

Szóval mindez azt jelentette, hogy számomra nincs többé kenyér, tészta, pizza, stb. Röviden szólva, azonnal abba kellett hagynom a kenyérfogyasztást. Nagy sokk volt számomra. Na de akkor mit ehetek? Az étkezésem addig nagyonis gluten tartalmú élelmiszereken alapult. Azt hittem, hogy állandóan éhezni fogok, hisz mi mást lehet enni?

Újra kellett tanulnom, hogy mit és hogyan egyek. Végülis nem lett vége a világnak, sőt a kezdete lett egy felfedező utazásnak a gluténmentes élelmiszerek világába. Meg kellett tanulnom, hogy hogyan kell lisztmenetesen sütni, főzni, mivel lehet a búzalisztet helyettesíteni. Szerencsére elég sokmindennel.  Komoly kutatásokat végeztem részben az interneten, részben könyvek megvásárlásával, kölcsönzésével. Szerencsémre, találtam egy szerzőt a témában, akinek tetszett a stílusa, és elkezdtem kipróbálni komplikáltabb recepteket is.

Minden amit olvastam, arra figyelmeztetett, hogy ne csaljak a diétában. De ha akartam volna, se tudtam volna csalni, mert akkor látványosan rosszul lettem. Ha véletlenül mégis glutént eszek, a szervezetem azonnal kidobja – nem akarom részletezni a kellemetlen tüneteket. Az utóbbi 9 évben nagyon szakszerűen megtanultam kontrollálni, hogy mit egyek otthon. Utazáskor, vagy barátoknál étkezve még mindig egy kis bizonytalanságot jelent az étkezésem.

gluténmentes 4

A glutén egy protein, amely megtalálható a búzában, a rozsban, az árpában és az ezekből készült ételekben. Nem könnyű elhinni, hogy ilyen apró magvak hogyan okozhatnak embereknek olyan nagy bajt. A glutén egy lisztérzékenynek olyan, mint a kriptonit a szuper-mennek. Akár egy pár szemnyi is padlóra tudja küldeni az embert.

Konklúzióként: hogy mit tettem azért, hogy újra egészségesnek  érezzem magamat? Feladtam azt, amit a legjobban szerettem: a kenyérevést! Megtenném újra? Biztosan, hiszen milliószor jobban érzem magamat azóta, hogy gluténmentes diétán élek. Nem könnyű, de megéri. Rengeteg jó receptet tanultam meg és a családom és barátaink is szívesen eszik az általam készített lisztmentes, de mégis finom ételeket. Gluténmentes receptjeimből egy egész gyűjtemény van itt a blogban: előételek, levesek, húsételek, zöldségételek, köretek és édességek. A jobboldali oszlopban, a KATEGÓRIA alatt a „Hédi” szóra kattintva, illetve lejjebb a  CIMKE szó alatt "Hédi", és a "lisztmentes" szavakra kattintva   előhozhatóak, de legegyszerűbb a blogban való keresés ablakba beírni a lisztmentes szót.

Hedi Neu, Chicago  

 

Szólj hozzá

diéta gluténmentes egészséges táplálkozás diétázás lisztmentes Hédi táőpálkozás