2016. jan 22.

Kolozsvári darázsfészek

írta: Régiségek blog
Kolozsvári darázsfészek

 

Kikísérleteztem, hogy hogyan lehet kelt tésztát minimális cukorral és xilittel elkészíteni.

darázsfészek

Örömmel üdvözlöm blogunkban Zitát, aki az erdélyi ételek nagy mestere és híve az egészséges táplálkozásnak.

A darázsfészek régen, Kolozsváron nagyon kedvelt vasárnapi tészta volt, nagyon szeretem én is. Sajnos a cukrot mellőznöm kell, és édesítőszerrel nem lehet élesztős tésztát készíteni. Ezért kísérletezni kezdtem, hogy milyen módon készítsem el, hogy én is ehessek belőle. A kelt tészta nagyon finom lett  szinte cukor nélkül is (egy mokkáskanálnyit tettem csak bele), a tölteléket xilittel édesítettem. Azért használom tésztákba a xilitet, mert a többi édesítőszernek a töltelékekben enyhe mellékíze van, amit én nem kedvelek.

A xilit egy természetes édesítőszer, amely a természetben szinte minden zöldségben és gyümölcsben előfordul. Nagyobb élelmiszer áruházakban és bioboltokban kapható.

Hozzávalók a tésztához: - fél kiló liszt - 3 tojás sárgája - 5 deka vaj - 3 deci tej - fél kocka élesztő - 1 citrom reszelt héja - csipet só - 1 mokkás kanál cukor

A dagasztótálban előbb a vajat olvasztom meg, azután töltöm bele a hideg tejet, majd kéz-melegre felmelegítem. Mikor ez megvan, belemorzsolom az élesztőt, beleteszem a tojássárgáját, a citrom héját és a pici cukrot, hogy elkezdjen dolgozni az élesztő. Mikor mindent elkavartam, akkor teszem bele a lisztet és a csipet sót. Addig dagasztom, míg a tészta leválik a tálról, és a kezemről is. Letakarom és duplájára kelesztem, ez általában 30-40 percig tart.

darázsfászek2 Míg a tészta kel, elkészítem a krémet. Hozzávalók a krémhez:

- 10 deka puha vaj - 4 evőkanál xilit - 15 deka darált dió - csipet só - fél rúd vanília belseje, vagy egy kis tasak xilites vanillin - 2 evőkanál rum - 1 kávéskanál  cukrozatlan holland  kakaó

A vajat a xilittel habosra kavarom és utána teszem bele a többi hozzávalót - mindent jól elkavarok, hogy finom, puha krém legyen belőle. Mikor a tészta megkelt, téglalap alakúra, fél centi vastagra nyújtom és megkenem a krémmel. Feltekerem, mint a bejglit. Ecsettel vékonyan bekenem olajjal - így nem fognak nagyon összeragadni a kis fészkek, és könnyebb lesz kiszedni a tepsiből. Mikor ezzel megvagyok, felvágom 4 centis szeletekre. A kis tekercseket katonásan közvetlenül egymás mellé állítom a tepsibe. 18-20 darab szokott kijönni ebből a mennyiségből. 180 fokos sütőbe teszem, 20 percet sütöm, illetve amíg szép zsemleszínű lesz.

Ezután készítem el az öntetet. Hozzávalók az öntethez: - 1 deci meleg tej - 4 evőkanál xilit - 3 evőkanál rum

Az öntetet csak akkor kavarom össze, amikor letelt a 20 perc, hogy ne olvadjon el a xilít. Ha letelt a 20 perc, és már szép színe van a tésztának, akkor kiveszem a sütőből, és mindegyik darabot megöntözöm 1-2 evőkanál öntettel. Ezután visszateszem még 15 percre sülni. Miután kiveszem a sütőből, hagyom legalább még 10 percet pihenni, és csak azután szedegetem ki a tepsiből.

Volt, amikor dió helyet kókusz reszeléket tettem a krémbe, azzal is finom volt.

Ha valaki nem xilittel, hanem cukorral akarja elkészíteni, a következő cukormennyiségek kellenek bele:

Tésztába: 10 dkg cukor Töltelékbe:  15 dkg cukor Öntetbe:  3-4 evőkanál cukor

Jó sütögetést és jó étvágyat kívánok!

Zita

Szólj hozzá