2016. már 10.

Megérkezett a tavasz, lehet kertészkedni!

írta: Adam G. Steve
Megérkezett a tavasz, lehet kertészkedni!

Paradicsom magok elvetve,  hagyma eldugdosva.

Veteményeskertem 2. rész

 kiskert3

Az enyhe  télnek köszönhetően már február utolsó napjaiban kimerészkedtem a kertembe, metszőollómat csattogtatva. A szomszédságban is hallhatták, hogy én már tavaszt érzek. Jól esett a tavaszias napsütésben a kerti munka.  Ilyenkor, kora tavasszal, nagy fogadalmakat teszek a kertépítés-szépítés és veteményeskert milyenségét illetően. Igyekszem is betartani ezen fogadalmakat. Eleddig mindig „kicsúsztam” az időből, és egyik-másik tavaszi munkálat, vetés, ültetés bizony elmaradt. Most is sok-sok ötletem van, és persze ehhez sok munka is járul, ezért az enyhe időjárásnak köszönhetően hamarabb hozzáfogtam.

petrezselyem
A szinte fává növekedett rózsabokrot visszavágtam jó alaposan, kicsit bátrabban, mint évekkel ezelőtt hasonló időszakban. A visszavágást nagyon meghálálja sok-sok szép virággal. Az ősszel előkészített talajba elvetettem a petrezselyem magokat. Ez az egyik legfontosabb zöldségfélém a konyhámban. Ha nem is petrezselymet eszünk petrezselyemmel, de nagyon sok mindenbe nap mint nap használom. A leveseim elmaradhatatlan „kelléke”, bármilyen zöldséges ételbe, rizsbe előszeretettel rakom bele. A petrezselymes burgonya, különösen az új krumpli megjelenésekor, a család egyik kedvenc körete. A petrezselyem az egyik legsikeresebb ültetésem volt, olyan bőségesen termett, hogy télen sem kellett vele spórolnom. A nyári, többlet petrezselyem termést mindig frissen, és azonnal tisztára mosva, kicsit megszárítva csomagolom fóliába, és adagonként fagyasztom le. De volt már, hogy szárítottam is. Az előző ültetésem elöregedésével idén új petrezselyem vetéssel kell frissítenem a konyhakertemet.

paradicsom palánta
Egy füzetbe írogatom bele, hogy mikor, mit vetek, hogy tudjam mikor várható a kelés, a kibújás ideje. A petrezselyem kibújásának kicsit hosszabb idő kell. Jártam már úgy, hogy elvetettem és szomorúan lestem, hogy még mindig nem bújik ki, és még mindig nem látom, sok hét után sem. Egy idő után meg már majdhogynem nagyítóval kellett nézegetnem, hogy most kibújt-e avagy sem, mert mindenféle gaz volt már közte, és azok csak nőttek, szaporodtak, de én még mindig nem mertem gyomlálni, mert nem láttam a veteményemet. Most ősszel azonban nagyon alaposan felforgattam, kigazoltam a helyét, sőt most mégegyszer végigszaladtam a kis kapával a soron, és kézzel is kicsipkedtem, amit csak láttam.

paradicsom
Elkezdtem a paradicsom magok vetését is palántának. A paradicsom a legfontosabb „ültetvényem”. Eddig saját palántáimat ültettem, de kaptam a szomszédságból is ilyen-olyan fajtát. Mindig megfogadom, hogy nem ültetek sokat, csak 4-5-6 bokorral, és a végén mindig 14-16-24 bokor lesz belőle. A kerti munka közben nagyon szeretek levenni egy darabot és megenni, akár magában is, mert hűsít, üdít, frissít a nyári melegben. A paradicsom saláták és mindenféle szendvics kelléke. No és persze leves, és szósz lesz belőle a töltött paprikához. A paradicsom palántáim eddig mindig bő terméssel ajándékoztak meg. A sok frissen készült paradicsomos étel mellett nagyon sok paradicsomot passzírozok le, és teszem üvegekbe, vagy kisebb műanyagdobozokba félig készen levesnek, vagy szósznak, és le is fagyasztom. A fiam szokta mondani nyár vége felé testvérbátyjának, hogy a fülén is paradicsomleves jön már ki. Testvérbátyja pedig egyetlen éttermi étkezéskor sem hagyja ki a cukkolást: „Nos, akkor öcsém, paradicsomleveshez mit szólnál?” Ez a kérdés tuti megalapozza a jókedvünket, mindig nagy nevetéssel fogadjuk.

paprika
A zöldpaprika magok elvetésére palántaneveléshez is már sor került. A retket, hagymát is már eldugdostam. A zöldborsó is rövidesen a földbe kerülhet. Nagyon szeretem a zöldborsót, ez a másik olyan zöldségféleség amit szintén gyakran és sok mindenben használok. Viszont még sosem ültettem annyit, amennyi télire is elég lett volna. A többlet szükségletet a piacon vásárolom meg, és fagyasztom le szintén, 30-40 dekás csomagokban.

Megérkezett a tavasz, lehet kertészkedni!  Most kell metszeni a fákat, bokrokat is. Lehet tervezgetni, hogy mit ültessek, hogy elbírjam  azt a munkát, amennyi a termés leszedéséig szükséges.

Izzy

 

Szólj hozzá