2017. sze 26.

Csülkös bab - olcsó és kiadós egytálétel

írta: Papá Stefano
Csülkös bab - olcsó és kiadós egytálétel

 Új ízek Papa Stefano konyhájából

 

Nagyon szeretem a csülköt, akár pörköltnek, akár sütve. Ugyanakkor a bab is kedvencem, legyen az bableves, babfőzelék, sólet, csülkös bableves.

Azon gondolkodtam, hogy hozzam össze a kettőt úgy, hogy ne a hagyományos ételt készítsem el. Ekkor jött az ötlet: csülkös bab. Mitől új ez? Attól, hogy a klasszikus csülök pörköltöt kezdem el készíteni, de amikor a csülök hús kezd fehéredni, hozzáöntöm az előző nap délutánján beáztatott száraz tarkababot, és kuktában együtt főzöm készre.

 

Hozzávalók:

1 kg csontozott, részben lebőrözött sertéscsülök

75 dkg tarkabab

2 fej nagyobb vöröshagyma

3 gerezd nagyobb fokhagyma

1 szál puha, füstölt kolbász

2 dl olaj vagy zsír (de lehet füstölt szalonnát is zsírjára sütni)

 

Fűszerezés:

1 evőkanál piros arany

1,5 kávéskanál só

bors ízlés szerint

2 evőkanál pirospaprika

Aki szereti csípősen tehet bele erős paprikát, vagy csilit.

 

Elkészítés:

Én egy 9 literes kuktában főztem. 

A vöröshagymákat apró kockákra vágom, és a 2 dl olajon üvegesre párolom. Hozzáadom a sót, borsot, piros aranyat, ezzel kicsit még pirítom, majd a karikákra vágott füstölt kolbászt beleteszem, s ezzel is hagyom pirulni, folyamatos keverés mellett. 3-4 perc múlva hozzáadom a pirospaprikát és folytonos keverés mellett hagyom, hogy a paprika kiadja a színét. Ezután teszem bele a kockákra vágott csülköt. Nem baj, ha marad bőre és az inas részből is kerül bele. Én körülbelül a fele bőrt lefejtettem, a másik fele belekerült. Fehéredésig kavargatom a húst, majd hozzáöntöm a leszűrt, lecsepegtetett babot. Jól összekeverem, majd 1 liter forró vízzel felengedem. Újból felkeverem, és a kuktát befedem. Amikor sisteregni kezd, kis lángra veszem, és kb. 1 órát hagyom főni.

 

Én mindig úgy használom a kuktát, hogy lángelosztót teszek alá, így nem éghet le benne az étel. Miután elzártam, még hagyom állni egy negyedórát, majd kiengedem, ha van még benne gőz, s utána kinyitom. Megnézem, hogy a bab és a csülök megpuhultak-e teljesen. Ha nem, akkor visszazárva a kuktát, - mint jelen esetben is, a bab még nem volt teljesen puha - sistergés után további 30 percig főzöm. Ugyanúgy, mint az előbb kinyitom és ellenőrzöm az étel puhaságát. Ennyi idő alatt a kuktában meg kell mindkettőnek puhulnia. Úgy találtam, hogy sok a leve, ezért fedő nélkül pároltam még, időnként megkeverve, amíg kellően elfőtte a levét és besűrűsödött. Ha nem érzem eléggé sósnak, ilyenkor lehet, az utólagos párolás közben a sót pótolni.

 

Mivel ez elég nagy adag (persze függ attól is hány embernek készült, és ők milyen étvágyúak), két-két adagosra kialakítva le lehet fagyasztani. Összesen 8 becsületes adag lett belőle, két adag maradt ebédre, háromszor két adag ment a mélyhűtőbe.

Gazdaságossági számítás:  a nyolc adag körülbelüli ára: 3200 Ft, egy adag kb. 400 Ft.

Jó étvágyat kívánok mindenkinek, aki elkészíti ezt a kiadós egy-tál ételt! Nekünk ízlett!

Ha kipróbáltátok, írjátok meg észrevételeiteket!

 

Papá Stefano

 

 

 

Szólj hozzá