2017. nov 14.

3 féle (édes és sós) sütemény leveles tésztából

írta: Papá Stefano
3 féle (édes és sós) sütemény leveles tésztából

 

  

Túrós-aszalt szilvás kalácska, lekváros puffancs és sós rudacska

 

Legutóbbi heti bevásárlásnál belebotlottam egy akciós, két rúd leveles tésztát tartalmazó csomagba. Mivel leveles tésztából könnyű sütni, megvettem és a hűtőbe tettem. És milyen jól tettem… Hétvégére bejelentkeztek ebédre a lányomék  az unokákkal.

Mivel van, aki az édeset van, aki a sósat szereti, úgy döntöttem, hogy mindkét fajtából sütök, s az édes süteményekkel kísérletezem. A sajtos, sós rudacskák úgyis adták magukat.

 

Hozzávalók:

 

2 db. friss, hűtött leveles tészta (24x40 cm-es/db)

25 dkg tehéntúró

1 kávéskanálnyi friss citromlé

12 kávéskanál lekvár, én szilvalekvárt használtam

30 szem magozott aszalt szilva

1 csomag vaníliás cukor

2 púpozott evőkanálnyi kristálycukor

1 kávéskanálnyi köménymag

5 dkg reszelt sajt

1 mokkáskanálnyi só

1 tojás felverve, a tészták kenéséhez

 

Először a túrós-aszalt szilvás kalácskákat készítettem el.

Kihajtogattam az egyik leveles tészta hengert és kilenc egyforma téglalapra vágtam. Ezután a téglalapokat a közepén meghagyva másfél centit, mindkét oldalon ferde irányba bevágtam. A negyed kiló túrót összekevertem egy kevés cukorral, egy tasak vanília cukorral, és egy kávéskanál citromlével. A cukor mennyisége attól függ, ki milyen édesen szereti. A túrót a vágatlanul hagyott leveles tészta részre halmoztam, alul-felül 1-1 centimétert kihagyva, majd rátettem 2 szem aszalt szilvát. Ezután a felső végét ráhajtva, a ferde tésztacsíkokkal befontam.

 

Az így elkészült kis kalácsokat sütőpapírral bélelt tepsibe tettem, tetejüket felvert tojással megkentem, és 180 fokon kb. 20 percig sütöttem. 10 perc után érdemes megnézni, esetleg a sütőlapot megfordítva visszatenni. Akkor jó, ha szépen megbarnul, s kicsit ropogós lesz a teteje.

A másik lapból kerek szilvalekváros puffancsokat csináltam (lehet barack, meggy vagy más lekvár is). A tésztalapot pogácsaszaggatóval 24 körre szabtam ki, a lemaradó darabokat összegyúrtam, és ebből lesz majd a sós rudacska. Minden második kör közepét egy kisebb körvégű hengerrel kivágtam. A tele körök közepére halmoztam a szilvalekvárt, és körülötte a tésztát megkentem felvert tojással,

majd rátettem a kilyukasztott lapokat, a széleket egy kicsit megnyomkodva. Ezután a tetejére került 1-1 szem vörösborban áztatott aszalt szilva.

 

A puffancsokat felvert tojással megkentem, majd sütőpapírral bélelt tepsiben 180 fokon 15-18 perc alatt készre sütöttem. Itt is célszerű a tepsit 10 perc után megfordítani, és ha szép barnára sült, akkor kész, kivehető.

Utoljára készítettem el a sós rudacskákat.

A megmaradt tésztát kicsit összegyúrtam, majd kb. 2 milliméter vastagságú téglalappá nyújtottam. A tésztát megkentem felvert tojással, megsóztam, köménymagot, majd reszelt sajtot szórtam rá és pizza vágóval kis, hosszúkás szeletekre vágtam. Óvatosan, hogy a sajt ne hulljon le róla, egy sütőpapírral bélelt tepsibe tettem, távolságot hagyva közöttük, hogy sütés közben ne ragadhassanak össze.

 

180 fokon 15 perc alatt szép barnára sütöttem, úgy, hogy a teteje kissé ropogós legyen. Így aztán az ebéd után mindenki megtalálta a fogára való falatokat. Az édeset szeretők a túrós kalácsot, a szilvalekváros puffancsot, akik pedig a sósat szerették, jóízűen elropogtatták a sajtos, köménymagos rudacskákat.

Ajánlom mindenkinek kipróbálásra, akár együtt, akár külön. Nem volt sok munka vele, és megromlani se volt ideje, mert az asztalra tétel után egy órával már csak az üres tányérok maradtak.

 Papa Stefano

Szólj hozzá