2018. ápr 16.

írta: Adam G. Steve

Villámlátogatás két szomszédos országban

Prága-várnegyed-bejárata.-Őrségváltás-600x450.jpg Őrségváltás a prágai várban

Egy esős tavaszi hajnalon, régóta dédelgetett vágyam válhatott valóra. Egy helyi utazásszervező kis csapatával elindultunk, hogy három nap alatt ismerkedjünk és felfedezéseket tegyünk Csehországban és Szlovákiában.

Úticélunk a száztornyú Prága, a királyok városa, nekem eddig csak  a sörök, vagy a sörívok városa. Közben odafelé bekukkantottunk Pozsonyba, a szlovák fővárosba és visszafele látogatást tettünk Brnóban, a cseh diákvárosba.

12.-Utazási-iroda-450x600.jpg Hajnali útra-kelés busszal

Aki fel akarja fedezni Prágát, jobb, ha előtte bújja az útikönyveket, hogy eldöntse, mit szeretne megnézni, mert tengernyi a látnivaló, se eleje, se vége.  Nekem Csehország és Prága az európai kultúrák kereszteződéséről szól. Csodálatos építészeti remekek, kastélyok, várak, hangulatos óvárosok mellett, kulturális és kulináris élvezetek csábítják az ide utazót.

Na, de ne siessünk ennyire előre, mert a kb. 800 kilóméteres buszozás Borsod-Abaúj-Zemplén megyéből indulva nagyon hosszú volt. Hajnalok hajnalán indultunk, mert egész Magyarországot keresztben át kellett szelnünk, hogy Rajkánál átlépjük a határt. Napokkal az indulás előtt böngésztük az időjárást, tudtuk, hogy nem lesz jó idő, de reménykedtünk.

Pozsony-várbejárat-580x600.jpg Pozsonyi várbejárat

Pont dél volt, amikor megérkeztünk a Szlovák Köztársaság fővárosába, Pozsonyba. Jól esett leszállni a buszról és egy kiadós sétára mindenki kapható volt. A parkolóból rögtön észrevettük a domboldalon magasodó impozáns Pozsonyi várat, ahogy méreteivel kitűnt méltóságteljes alakja. A várat körbejárva és a várparkban sétálva elénk tárult Pozsony város látképe, ahogy a Duna partján terebélyesedik. Pozsonyban öt híd ível át a Dunán, az egyik hidat a helyiek elkeresztelték UFO-nak. Az Új Híd (korábban a Szlovák Nemzeti Felkelés Hídja), jobb oldali tartótornyának tetején lévő étterem már messziről is repülő csészealjra emlékeztet. Ez az étterem és kávézó engem visszavár, mivel idő hiányában nem tudtam ott, 85 méter magasban kávézni.

Pozsonyi-Uj-híd-melyet-UFO-nak-neveztek-el.-450x600.jpg Pozsonyi-Uj-híd-melyet-UFO-nak-neveztek-

Kb.500 km-t magunk mögött hagyva elindultunk és 5 óra múlva meg is érkeztünk a Cseh Köztárság fővárosába, Prágába. Végig az autópályán remekül tudtunk haladni, csak néhol tartott vissza útépítés, útjavítás.

Szállásunk barátságos és tágas, ellátásunk félpanziós, hangulatunk kitűnő, ezt egybehangzóan megállapítottuk. Másnak reggel, annak ellenére, hogy csepergett az eső, elindultunk felfedezni Prágát. Az idegenvezetőnk és a buszunk elvitt bennünket a szállásunktól több kilométerre levő Petrin hegy lábához, ahol a Sztarovi-kolostor található, mely az egyik legrégebbi kolostor. Kertjéből remek kilátás nyílt a városra. Jó dolog volt, hogy onnan csak lefelé kellett haladni, hogy a belváros nevezetességeit közelebbről megtekinthessük.

Prága-Petrin-hegyról-már-csak-lefelé-vezet-az-út-1-499x600.jpg Prága Petrin hegyról, már csak lefelé vezet az út

Rövid séta le a dombról, irány egyenesen a Prágai vár. A vár előtt hosszú sor kígyózott, azt mondják, itt mindig sok ember van. És ahol ennyi ember van, ott tényleg valami történik, vagy egyszerűen egy jó helynek kell lennie. És lám történt is valami, mindenki egy irányban nézett, a vár kapujában zajló  látványos őrségváltást szemlélte. A prágai várba csak tüzetes átvizsgálás után jutottunk be, és rögtön elénk tárult a gótikus Szent Vitus-székesegyház, és sorban tovább a Szent György szobor és a Szent György bazilika és a régi Királyi palota. Hatalmas a Prazsky hrad (Prágai Vár), Európa legnagyobb várkomplexuma.

Tátom a szám, nyitva a fülem és csak úgy ömlik felém az a sok információ, amit az idegenvezetőnk mond-mond megállás nélkül. Nem tudom, merre nézzek mindenütt paloták, templomok, múzeumok, ápolt palotakertek. Ezt elmondani, pláne leírni lehetetlen.

Pihenés-egy-finom-cseh-sőr-mellett-600x450.jpg Pihenés egy sör mellett

Lábam sajog, szinte majd összerogyok, de újabb és újabb látnivalók jönnek. Séta a Károly hídon felemelő érzés, majd tovább sétálunk az óvárosba, és tényleg száz tornya van Prágának, ha nem több. Az óvárosban délután 3 óra körül szabadprogram keretében mindenki arra veszi útját, amerre szeretné. Én leginkább leülni szeretnék, egy kényelmes székbe és megkóstolni azt a híres cseh sört. Kortyolgatom a zöld sört és végre ülve csodálhatom Prága óvárosát és a nyüzsgést. Rengeteg ember, szemmel láthatóan mind turista, idegen országból, idegenvezetőkkel az élen.

A napi 10 kilóméteres séta, a sok látnivaló után fáradtan tértem nyugovóra és elégedett voltam magammal, hogy bírtam az iramot.

Brno-Kapucinusok-temploma-450x600.jpg Brno főtere

Harmadik nap korán reggel pakolás, indulás hazafelé, de közben Csehország második legnagyobb városában, Brnoban is tettünk egy sétát. Megtekintettük a Szent Péter és Pál katedrálist, és a Kapucinusok Szent Kereszt templomában láthattuk a szerzetesek kiszáradt földi maradványait, mely hátborzongató látványosság. Az óváros itt is gyönyörű, itt látható a híres óvárosháza, az előtte található brnói sárkánnyal és a brnói kerékkel.

Az-elengedhetetlen-knédli-és-a-sőr-1-450x600.jpg A kihagyhatatlan knédli

Felejthetetlen volt ez a három nap és mivel nem mindent láthattam, biztosan visszatérek. Jelen írásom célja nem a látnivalók felsorolása volt, hanem annak érzékeltetése, hogy mi minden fér bele egy háromnapos, szervezett kirándulásba. Mindenképpen ajánlom a szervezett utat, mivel ennyi látványosságot az ember magától nem képes felkeresni. Az UNESCO világörökség helyszínei ezer arcú élményt nyújtottak nekem, nekünk.