2020. nov 01.

Idősek a testmozgás öröméről - videóval

írta: Régiségek blog
Idősek a testmozgás öröméről - videóval

Kigyalogoljuk magunkból a rosszkedvet

walking-5357721_960_720-600x393.jpg Kép forrása: Pixabay

Már több, mint tíz éve vagyok nyugdíjas, de a rendszeres testmozgást mindig elodáztam. Mindig találtam kifogást, nem érek rá, van más dolgom. Úgy két éve olvastam a nordic walkingról és nagyon megtetszett, de még mindig nem „indultam” el, majd az elmúlt év nyarán, ill. őszén végre vettem a bátorságot és jelentkeztem. Azóta eltelt egy év és ki nem hagytam volna az edzéseket, főleg hétvégeken a túrákat. Bejártuk városom környékét, számomra ismeretlen helyeket, amelyeket csak névről, ill. térképről ismertem. Közben elvégeztem 2 tanfolyamot, ahol megtanultuk a helyes bottartást, a lépések és karok összehangolását. Az orvosok szerint nagyon hasznos sport, szinte minden testrészt megmozgat, a botok helyes használata pedig leveszi a lábakról és a derékról a terhelést. Egy év után én magam is tanúsítom, hogy sokkal könnyebben mozgok, a reumatikus és ízületi fájdalmak sokkal elviselhetőbbek.  Azt szoktuk mondani, időjárás mindig van. Ha esik, ha fú, ha havazik, ha fagy, mi megyünk. Felszerelkeztünk meleg ruhával, túrázáshoz bakanccsal, van esőkabát, hátizsákban vizes palack, télen meleg tea. Számunkra nincs akadály.

Szici-600x450.jpg     saját fotó

A rendszerességet sajnos a Covid megzavarta. Majd egy hónapig csak tébláboltam otthon, úgy döntöttem, ennek a fele sem tréfa, és elkezdtem a mindennapos reggeli tornát. Részben az edzés gyakorlatait végzem, majd a neten találtam időseknek való 15 perces gerinckímélő tornát. Nagyon sajnálom már, hogy így hetvenen túl ébredtem rá a mindennapi mozgás fontosságára és örömére. Akikkel járunk az edzésre, nagy részük nyugdíjas. Jó látni, hogy e korosztály számára mennyivel nyitottabb a világ, mint nagymamáink idejében.  Többen vannak akik a nordic mellett tornázni, jógázni vagy épp örömtáncra járnak. Jó társaságban vagyunk, beszélgethetünk a világról, vagy épp a rosszkedvet, a fájdalmat „kigyalogoljuk” magunkból.

  Sári

                   Jóga, gerinctorna, úszás

Pixabay-600x400.jpg Kép forrása: Pixabay

Nem vagyok egy nagy sportoló, de valamennyi mozgás mindig belefért az életembe. Elsősorban az úszás, amitől most, a járvány ideje alatt sajnos búcsút kellett vennem. Nem merek uszodába járni, és nagyon hiányzik. Emellett hetente egyszer jártam jógára, de a koronavírus ennek is véget vetett. Szerencsére nagyon aranyos, lelkes oktatónk volt (van), aki a karantén alatt a Facebookon tartott nekünk néhány foglalkozást. Ezek a videók megmaradtak, így amikor kedvem szottyan rá, bekapcsolom valamelyiket és lenyomom a másfél órát. Az interneten találtam még egy öt perces, ülve végezhető, de nagyon jól átmozgató tornát, valamint egy szenioroknak, szupernagyiknak való, könnyed gyakorlatokból álló edzésprogramot. Végül, de nem utolsósorban, a tavalyi tüdőszanatóriumi kezelésem során felvettem diktafonra az egyik gerinctornát.  Ezeket a gyakorlatsorokat váltogatom, hol az egyiket, hol a másikat végzem el délelőttönként.

 

  Miranda

 

                  Gyaloglás, yoqi, kertészkedés

Nagyon megérzem a mozgáshiányt, most, hogy a lehetőségeink beszűkültek. Pedig találtam egy olyan videó-sorozatot, ami igazán kedvemre való. A yoqi a jógának és a csikungnak  a kombinációja, az ezt kitaláló amerikai Marissa videóinak gyakorlatai nekem nagyon beváltak.  Jól esik őt és a gyakorlatok helyszínének csodás tájait nézve nyújtózkodni és mélyeket lélegezni. Egy másik kedvelt, kényszerből született mozgás, az ágyban torna. Sajnos mostanában nagyon korán felébredek, ilyenkor nincs kedvem felkelni. Sok tornagyakorlat van, amit fekve, akár takaró alatt is el lehet végezni. Ezek olyan nyújtó - csavaró mozdulatok, amelyeket korábban a padlón fekve végeztem, de mostanában ez már nehezemre esik. Az ágy matracán fekve viszont gond nélkül el tudom végezni.

Szeretek gyalogolni, „békeidőben” legalább hetente háromszor sor kerül egy jó kis gyalogos sétára, de mostanság ritkábban. Ha nekiindulok, igyekszem a férjemet is magammal vinni, mert ő még nálam is többet ücsörög. Ilyenkor előkerül a lépésszámláló, szerinte a 3000 lépés éppen elegendő, de néha ennél sokkal többet is teljesítünk, ha valami érdekes úti célunk van. Nem számít testedzésnek, de szerintem jó mozgás a kertészkedés is. Szeretek a társasház pici kertjében és a teraszon is „kapirgálni”. Nyáron a nagy meleg, mostanság az eső és szél szól közbe időnként, de a növények közötti hajladozás, guggolás kedvemre való, még akkor is ha néha itt-ott fáj utána.

pixa2-600x391.jpg Kép forrása: Pixabay

Szerintem nekünk, régiségeknek, mindenféle fizikai tevékenység beszámítható testmozgásnak, amit kedvvel végzünk. Lényeg, hogy ne hagyjuk el magunkat, minden nap mozogjunk valamit, ne engedjünk a meleg szoba, és a számítógép, vagy TV előtti ücsörgés veszélyes csábításának.  Tapasztaljuk meg naponta a mozgás örömét!

   Cecilia

 

Szólj hozzá