2021. jan 21.

Havasi koncert, kortárs balett és egy elragadó sorozat

írta: Annaróza47
Havasi koncert, kortárs balett és egy elragadó sorozat

Az online szórakozás útvesztőin

szkb-nt-carmina_burana_mupa_2018-0083_web.jpg

A járvány alatt tavasszal is, ősszel is rengeteg linket kaptam színházi előadások, koncertek streamjeiről. Udvariasan megköszöntem, de sokáig nem jutottam el még a rákattintásra sem. Mindig volt értelmes tennivalóm, a nyári szabadabb életet pedig inkább víz mellett töltöttem. Amikor beköszöntött a hűvös idő, és vele együtt, (még ha nem is miatta) a járvány 2. hulláma. Ekkor is inkább a tévéhez, könyvekhez fordultam, no meg a világháló híreihez, barátokkal való chateléshez.

Novemberben azonban a facebook hirdetése Havasi Balázs online koncertjéről megmozgatta a fantáziámat. Tudom, hogy az élő koncertjeire nagyon drágák a jegyek, de most 3000 forintért láthatom, hallhatom. Meg is vettem a jegyet abban a reményben, hogy az okos tévén meg tudom nézni. Előre informálódtam ennek módjáról, mégsem sikerült tévén látnom ezt a várva várt eseményt. A tesztvideót sikerült megnéznem, de azt sem teljes képernyőn. Azt hittem, hogy ugyanott majd az egész koncert látható lesz. Elérkezett az adás kezdete, nélkülem.

 

Havasi koncert a Wembly Arénából

Idegességemben a barátnőmnek üzengettem, aki szintén vett jegyet, és sokkal profibb nálam a technikában. Kiderült, hogy ő sem tudja tévén nézni. Próbálkoztunk a laptopon, ő félóra késéssel be tudott kapcsolódni. A Facebookon be kellett jelentkezni, de nem tudtam megoldani. Már vége lehetett a koncertnek, amikor este 10-kor, remegve az idegességtől, a józanul maradt agyi részecskéim birtokában rákattintottam az online jegyemre, és végre be tudtam jelentkezni, majd laptopon megnézhettem a felvételt, amiről tudtam, hogy további 2 napig látható lesz. Végül örültem ennek a félsikernek is, sőt január 1-én nyugodtabb lélekkel újra végignéztem az egyébként csodálatos koncertet. Havasi Balázs alkotásai egyedülálló módon ötvözik a szimfónikus zenét a modernebb hangzású könnyűzenével, emellett virtuóz zongoraművész.

Szegedi Kortárs Balett: Carmina Burana

Másik próbálkozásom a közelmúltban a szegedi kortárs balett Carmina Burana című, ingyenesen látható streamje lett volna, de amikor a regisztrációnál kérte a rendszer a kártyaszámomat, felhagytam kulturális igényemmel. Élőben egyébként már láttam a balettet városom színházában, közel áll hozzám Orff címadó zenéje is, mivel oratóriumkórusunkban énekeltem fiatalon. A Szegedi Kortárs balettnek régóta nagy rajongója vagyok. Sebaj! - gondoltam, - a YouTube-on látható egy 6 éves felvétel, azt bármikor meg tudom nézni a tévén is

Online próbálkozásaim sorát happy enddel szeretném zárni, ami egy török sorozat zárt fb-csoportjának köszönhető. Tudom, hogy sokak szemében kissé „degradáló” a sorozatnézés, nevezzük akár függőségnek. Mégis bátran felvállalom, hogy isztambuli kirándulásom óta lelkes híve vagyok a török sorozatoknak. Kezdetben csak az a vágy hajtott, hogy ezt a mesés fővárost viszontláthassam a tévé képernyőjén, hiszen Európa és Ázsia látványosságai, színes, a miénktől eltérő kultúrája is megjelenik ezekben a filmekben. Természetesen itt is találhatunk bugyuta történeteket, de zömében felkavaró emberi drámák tanúi lehetünk. Ilyen pl. az Egy csodálatos asszony, ami még számomra is felülmúlja az eddig látott történeteket. Sajnos nem az elejétől láttam, de egyszer jobb elfoglaltság híján csatornákat pásztázva belepillantottam, és fogva tartott. Attól kezdve minden hétköznap szemlélő családtagja lettem a történetnek  a hihetetlen módon egyedül maradt anyáról és két kisgyerekéről A pontos érthetőség kedvéért rákerestem a már lezajlott részekre. December végén, az ünnepek előtt lett vége az 1. évadnak, és izgatottan vártam a folytatást. Velem együtt sok néző felháborodását váltotta ki, hogy folytatásról szó sincs, sőt még egy udvarias elnézéskérés is hiányzott ez ügyben. A Google-on keresztül azonban eljutottam egy zárt Facebook csoporthoz, ahol a 2. és 3. évad epizódjai is megtekinthetők magyar felirattal. Felvételt nyertem a csoportba, azóta újra izgulhatok, sírhatok, az édesanya és gyerekei sorsának alakulásán, nevetgélhetek a nagy szegénységben, de annál nagyobb szeretetben nevelt gyerekek ártatlan, sokszor vicces megjegyzésein, megnyilvánulásain. Az édesanya a súlyos betegsége ellenére is minden erejével fájdalmai palástolására, gyerekei jókedvének megőrzésére törekszik, és okos szóval simítja el a testvérek közti konfliktusokat.

torok_sorozat.jpg                                             Egy csodálatos asszony című sorozat

Nemcsak az izgalmas fordulatoknak köszönhető, hogy felkavar a történetük. A csodálatos színészi és gyerekalakítások újra elgondolkodtatnak a nyomorban és a bőségben, vagy viszonylagos jólétben nevelt mai gyerekek jellembeli, személyiség béli különbözőségeit illetően. Persze a jólét nem azonos minden családban a felesleges dúskálással, sem pedig a szeretet a kényeztetéssel. Inkább a rosszul értelmezett liberális nevelés, a szabályok, korlátok teljes hiánya vezet oda, hogy egyre ritkább jelenség a tisztelet. A szülő egyre inkább haverja a gyereknek. Pedig a világban való tájékozódáshoz, majd megfeleléshez szükség van jól felfogott szabályokra, szociális érzékenységre, alkalmazkodóképességre, először az iskolában, később a munkahelyen. A szülő példaadása talán a legfontosabb, de okos szóval néha tanítani is kellene a gyerekeket, ha tapasztalatlanságuk miatt esetleg helytelenül reagálnak, szólnak, viselkednek egy szituációban

Nagyon tetszenek a törököknél ma is élő udvariassági gesztusok, amelyek a tisztelet legszebb megnyilvánulásai, és keretbe foglalják az együttélést a családtagokkal. Ilyen például  az ”Áldás kezeidre!” Így köszönik meg a finom ételt.

A kérem, köszönöm nálunk sem üres formula, de jó lenne többször hallani.

 Fénykép: Szegedi Kortárs Balett: Carmina Burana - Tarnavölgyi Zoltán felvétele - a  színház engedélyével

    Annaróza

 

Szólj hozzá

zene kultúra szórakozás koncert színház online sorozatok Annaróza TV program