2021. nov 11.

Lanzarote, a 100 vulkán szigete

írta: Annaróza47

Kora őszi, családi, baráti nyaralás a Kanári szigetek egyikén

fokep1.jpegAmíg Lanzarote alvó üzemmódban lévő 100 vulkánja a béke szigetét jelenti, a tőle 420 km-re fekvő La Palmán éppen látogatásunkkor tombolt a Cumbre Vieja vulkán. Már szeptember elején földrengések jelezték a közeledő veszélyt, ami szeptember 19-én tragikus módon bekövetkezett.

El Golfo a Lago Verdevel az Óceán felől

Nyaralásunk szeptember 27-én kezdődött Lanzarotén. Micsoda paradoxon! Amíg mi, turisták, az utolsó, 1824. évi vulkánkitörés által létrehozott természeti szépségekben gyönyörködünk, tőlünk párszáz kilométerre 500 család vesztette el az otthonát, és menekült. Hosszú évekbe fog kerülni házaik újjáépítése, és normális életük visszatérte. Közben a Cumbre Vieja talán épp azokat a barlangokat, turisztikai látványokat formálja, amelyek pár év múlva ezeknek a szerencsétlen családoknak – remélhetőleg – bevételi forrást jelentenek majd. Mintha kompenzálna a természet.

A Nemzeti Park kopár területe

Lanzarote a Kanári szigetek 3. legnagyobb népességű szigete. A szigetcsoport földrajzilag Afrikához tartozik, Marokkó partjaitól 125-200 kilóméteres távolsága miatt, közigazgatás szempontjából viszont Spanyolországhoz. Hivatalos nevét egy genovai tengerészről, Lancelotto Malocelloról kapta, aki első európaiként a 14. században jutott el ide.

A Lanzarote reptér mindössze 2 kilométerre volt apartmanunktól. Olcsó taxival egy rendkívül barátságos, családias, kétszintes házacskákból álló, ápolt kertekkel, medencével rendelkező szállásra érkeztünk. Oázisnak tűnt a holdbéli tájon.

Az üdülőcentrum

Honfoglalásunk után megcéloztuk az 500 méterre lévő óceánt, hogy az utolsó meleg napokban megmártózhassunk benne. Úgy terveztük, hogy útközben egy utazási irodában jelentkezünk  helyi kirándulásokra. Míg korábban hemzsegtek ezek az irodák kedvező ajánlataikkal, most egyet sem találtunk. Persze! Ide is betört a home office a járvány miatt. Sikerült online lefoglalni egy nagy szigettúrát, ami néhány kivétellel a jelentősebb látnivalókat tartalmazta. A többit egyénileg busszal, taxival oldottuk meg.

Gyalogosan a Zöld barlangtól a Jameos del Aquahoz

Első kirándulásunk a Cueva de los Verdes (Zöld barlang) nevű lávabarlanghoz vezetett. 2 kilóméteres kiépített szakasza nem volt könnyű terep, de túrabotjaim nagy segítségemre voltak. A látvány feledtette a nehézségeket. Az egyórás túravezetés alatt megismerhettük a jó akusztikájú koncerttermet is, ahol székeken pihenve halk gregorián muzsikát hallgattunk magnóról. Ez a barlang a világ legnagyobb lávafolyam szakasza, amit a Corona vulkán kitörése hozott létre. A barlangban mindössze egyetlen, 20 cm mély tavacska létezik. Érdekessége, hogy a föléje tornyosuló vulkáni hegy teljes nagyságában visszatükröződik ebben a sekély tóban. A múltban a helyi lakosok a kalózok elöli menedékként használták a barlangot.

A Zöld barlang

Playa Blanca fehér homokos strandján töltött nap után elkövetkezett a nagy szigettúra, amit egy cseh származású, profi és nagyon kedves idegenvezető nő vezetett. Meglátva botjaimat, az emeletes busz kényelmes földszinti részébe invitált barátnőmmel együtt egy asztalka mellé. A hölgy 3 nyelven, spanyolul, angolul és németül tolmácsolt folyékonyan. Sajnos a magyar nyelv nem szerepelt az amúgy 6 nyelvet beszélő idegenvezető repertoárján. Így néhány angol szófoszlányon kívül a szemünkre hagyatkoztunk, és lányomék fontosabb mondataira.

A kirándulás első állomása a Timanfaya Nemzeti Park volt, melyet 1730-1736 között több, mint 100 vulkán kitörése hozott létre. Mintha a Marson buszoztunk volna, lávakövek, vöröses hegyek, kráterek kíséretében. Néhol azonban kavicsból épített, alacsony falakkal elkerített gödrökben szőlőtőkék zöldelltek. A vulkáni hamu kiváló termőtalaj a szőlőnek, valamint a banánnak. A beiktatott borkóstolón a Tokajihoz hasonló nedűt ízlelhettünk.

Kavicsfallal elkerített gödrök

Első megállónknál tevék sokasága várta a szfinx nyugalmával, hogy a turisták megüljék hátukat. Fiataljaink természetesen felültek a sivatag hajóira, mi, Régiségek földhözragadtabbak vagyunk, inkább fotóztunk. Méltósággal hullámzott a rögtönzött tevekaraván, a dromedárok hátára erősített kettős üléseken ringatózó utasokkal.

Tevegelés  a Timanfaya Nemzeti Parkban

Ezután következett az El Golfo, egy vulkáni kráter félkör alakú maradványa, ahová beáramlik az óceán vize. Az algáktól zöld színű, innen ered a Lago Verde (Zöld tó) elnevezés. A tó és a fekete homokkal borított magaslat másik oldalán a sziklákhoz csapódó hullámok fenséges látványt nyújtanak.

Isolate de Hilario

Innen az Isolate de Hilario nevű turisztikai központba látogattunk, amelynek felülete néhol 100 Celsius fokos. Itt az alkalmazottak 3 érdekességet mutatnak be: először a mélyebbről kiásott vörös kavicsok forróságát tapinthatjuk meg, majd egy mélyedésbe szúrt bottal tüzet szítanak. Végül a mesterséges gejzír úgy tör fel, hogy egy lyukba vizet öntenek pár percig. Az étteremben a vulkán melegétől forró roston sült csirkét tálalnak fel.

Roston sült csirke és Barraquito

Tovább haladva megálltunk egy finom ebédre, majd egy kávéspecialitásra, a Barraquitora.

Utunk utolsó kalandja a Jameos del Aqua, a korábban említett Zöld barlang része, 1 kilóméterrel távolabb. Tava kékesen világlik a bejáratán betűző nap és az albínó rákok hatására. A barlangon túl egy pálmakert és mesterséges tó nyújt pihenést. A fehérre meszelt meder és a part mintha jég lenne, képzeletünkben jegesmedve és fóka jelenik meg.

Jameos del Aqua

Utazásunk sajnos hamar végetért. Másoknak is ajánljuk ezeket az egyedülálló természeti csodákat.

1. kép: El Golfo a Lago Verdevel

Saját felvételek

Annaróza

Látogass el közénk, blogunk

facebook csoportjába,

ahol reggel és este is valami érdekessel várjuk követőinket, kedvelőinket.

Iratkozz fel blogunk

VIDEÓ CSATORNÁJÁRA is,

hogy értesülj legújabb videóinkról!