2021. dec 18.

A magyar bejgli célba ért Los Angelesbe

írta: Lujza65
A magyar bejgli célba ért Los Angelesbe

Nagynéném sütötte a bejglit 64 éven át

regos_karacsony_1.jpg

Az otthon sütött bejgli az igazi. 1957 óta Amerikában élő nagynéném egészen idén tavaszig sütötte az elképzelhető legfinomabb bejgliket, a fia videót is készített róla. Most, hogy a nagynéném már nincs köztünk, a fia elhatározta, hogy megpróbálkozik a bejgli-sütéssel, de azért vásárolt Los Angelesben, a Burbank-i magyar üzletben két rúd bejglit összesen 50 dollárért.

Ahogy ezt olvastam, máris tudtam, hogy küldök a család amerikai felének itthon készült bejglit.

Nem vagyok valami ügyes a konyhában, sütés helyett évek óta rendelek kettőnknek 3 rúd bejglit karácsony előtt: diósat, mákosat és gesztenyéset.

Diósat és mákosat akartam küldeni Amerikába, de rémlett, hogy mákos bejglit nem lehet. Nagyon nehéz volt meggyőződni arról, hogy igaz-e ez a sejtés, de ment az idő, már eltelt két nap, így lemondtam a mákos bejgliről. Vettem két rúd diós bejglit a közelünkben, a nagy lakótelepen, abban a cukrászdában, amelyik megnyerte az idei országos bejgli versenyt mákos kategóriában és tavaly ezüstérmes lett diós kategóriában. A mi három rúd bejglinket is itt vásárolom az idén.

cukrasz_bejglik.jpg

 A győztes bejglik – a Cukrász Ipartestület felvétele

Közben folyamatosan tájékozódtam a szállításról. Hamar kiderült, hogy a nemzetközi szállítással foglalkozó cégek olcsóbban és rövidebb határidőre vállalnak, mint a posta, ám csak az után lehet a szállítást megrendelni, ha a csomag elkészült, mert meg kell tudni adni a méreteket és a súlyt. A projekt gazdaságosnak bizonyult: a szállítási költséggel együtt is kevesebbe került, mint az amerikai üzlet bejglije.

Nagyon jól jött a csomagolásnál az, hogy eddig gyakran rendeltem szabad forgalmú gyógyszereket, vitaminokat házhoz szállítással (ezt egyébként 2022-től már nem lehet). Egy-két erős kartondobozt és sok súlytalan, levegővel pufira töltött, lebomló fóliapárnácskát elraktam korábban, ezt most mind jól föl tudtam használni. A kész csomag adatai kerülnek a fuvarlevélbe, aminek a számát viszont be kell tudni írni az amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerengedélyezési Hivatal honlapján készítendő regisztrációba.

csomagoloanyag_gyujtemeny.jpg

 A csomagolóanyag-gyűjteményem, saját felvétel

Az adminisztráció, papírmunka több órán keresztül tartott. Sokat tanultam, mire elkészültem vele. A legendásan bonyolult USA vízumkérelem kitöltése ehhez képest semmi. Végül délután 4 óra után sikerült befejezni, így a szállító cég már csak a következő napon jött érte. Ez is nagyon szerencsésen alakult, mert legvégül derült ki, hogy a csomagra alul és fölül rá kell tapasztani egy-egy átlátszó visszazárható műanyag tasakot. A felsőbe a kinyomtatott fuvarlevelet kellett tenni 3 példányban, harmadrét hajtva, az alsóba a papírmunka közben keletkezett proforma számlát 5 példányban, ugyancsak összehajtogatva, és az amerikai Hivatal regisztrációs papírját, egyetlen pótolhatatlan lapon.

A bejgli-projekt többedik napjának délelőttje tehát a tasakok keresgélésével telt. Az egyik papírüzletben értették, mit akarok, de még sose volt nekik ilyesmi, a másik rendelt volna 100-at, végül a postán egy kedves hölgy megkönyörült rajtam és adott ingyen két tasakot, a posta emblémájával. Jobb híján hazavittem. Kisült, hogy jó a tasakok mérete és az emblémát belül-alulra nyomtatták úgy, hogy a tasakba becsúsztatott papírok szépen letakarták. A szállító cég embere meg is dicsért a tasakok miatt, mondván, hogy „szuper” (ahelyett, hogy segítettek volna: sokat javítana a szolgáltatásukon, ha hoznák ezeket az öntapadós tasakokat, amiket kis tételben egyáltalán nem lehet kapni).

Mindez szerda délután történt, elindult a csomagunk. Péntek délután a szállító cég nyomkövető alkalmazása azt mutatta, hogy a bejgli Frankfurtban van, raktárban. Hétfő reggel még mindig Frankfurtban volt, a tranzitban, és igen, a vállalt határidőre, szerda délutánra megérkezett Los Angeles-be, a nagybátyámhoz. Éppen időben, hogy indulhasson a Budapest – Los Angeles - összehasonlító bejgli kóstoló versenyen, amire valószínűleg harmadikként az unokatestvérem is benevezi saját készítésű bejglijét. A nagybátyám máris körbe küldte a családnak a versenyfelhívást.

Első kép: Regős István Karácsony című festménye, saját felvétel

Lujza

 

Látogass el közénk, blogunk

  facebook csoportjába,  

ahol reggel és este is valami érdekessel várjuk követőinket, kedvelőinket. 

Iratkozz fel blogunk

VIDEÓ CSATORNÁJÁRA is,

hogy értesülj legújabb videóinkról!

 

 

 

Szólj hozzá

cukrászda mákos rokon bejgli csomagküldés nagynéni Amerika Lujza bejgli verseny