Az egzotikus utazás folytatódik Jézus nyomában
Jeruzsálem, Holt tenger, Wadi Rum
Mint jordániai utunk 1. részében utaltam rá, alkalmunk nyílt 2 napos fakultatív kirándulás keretében a Szentföldre, azon belül is legfontosabb részére, az Izraelben lévő Jeruzsálembe lépni (2010-es utazásunk felidézése). A „Szent város” a zsidó vallás, a kereszténység és az iszlám olvasztótégelye, éppen ezért fontos zarándokhely.
Izgatottan vártuk a történelmi helyszínek megpillantását, az ősi város miliőjének hatását Jézus kereszthalálának kövezetén lépkedve. A Biblia szerint Dávid király foglalta el, és tette az Egységes Izraeli Királyság fővárosává.
Az óváros része a város fölé emelkedő a Templom-hegy. Az óvárost Nagy Szulejmán idején 1538-ban vették körül fallal. A 4018 m hosszú, 12 m magas és 2,5 m vastag falnak 8 kapuján keresztül lehet az óvárosba jutni. Ezek elhelyezkedését az alábbi fotón mutatom be:
Kép forrása: Wikipédia
Mi az ún. Szemétkapu felől közelítettük meg, közben messziről megcsodálva a muszlim negyed két híres mecsetét, az aranyozott kupolájú Sziklamecsetet és a szürke kupolájú El-Aksza mecsetet. Sajnos turisták nem látogathatják.
Előtérben a Sziklamecset
A Szemétkapu onnan kapta nevét, hogy itt vitték ki a város hulladékát a Gyehenna völgybe elégetésre. Átlépve a kapun a Siratófal előtti térre érkeztünk, ahol a hagyományos öltözetű fekete kabátos és kalapos zsidó férfiak, fejkendős hölgyek, katonák, és katonalányok, valamint a világ minden részéről érkezett turisták színes kavalkádja kápráztatott el bennünket. A Siratófal neve onnan ered, hogy a zsidók itt gyászolják Heródes templomának lerombolását. A fallal szembefordulva a nők és a férfiak külön imádkoznak.
A Sirató fal - kép forrása: Pixabay
A Heródes kapun keresztül jutottunk a muszlim negyedben kanyargó Via Dolorosára, /a Fájdalom útjára/ amelyen 14 stáció emlékeztet a töviskoszorú okozta sebektől vérző, és keresztjét cipelő Jézus szenvedéseire. Sajnos az elmélyült áhítatot nagyon zavarja a jelenkorban odahelyezett bazársor nyüzsgése, zsivaja. Mindenesetre Jézus gyötrelmes útja itt vezetett elítéltetése helyétől a Golgota, a mai Szent Sír-templom felé.
A Szent sír templom
Egy kis téren érkeztünk bejáratához. A templom, mely a kereszténység egyik legfontosabb szentélye, magában foglalja Jézus Krisztus keresztre-feszítésének, egyben sírjának és feltámadásának helyét.
A perzsák által felégetett eredeti templomot a keresztesek építtették újra 1103 és 1130 között.
Jézus elbukik a kereszttel 3. stáció
Belépve láthattuk a követ, amelyen Jézust keresztre feszítették, majd azt a követ, ahová holttestét helyezték, végül a sírját, ami fölé kápolnát emeltek, közben a X-XIV. stáció domborműveit, és gyönyörű ikonokat. Csendes áhítattal jártuk végig a bazilikát nagy tömegtől övezve.
Amikor kiléptünk a térre, pont a müezzin éneke szólította a muszlim hívőket a délutáni imára, ami nagyon hangulatos megnyilvánulása volt a vallások együttélésének.
Az Utolsó vacsora terme
Következő állomásunk a rómaiak útja, majd az Utolsó vacsora gótikus terme, amely egy 12-14.századi épület első emeletén helyezkedik el, földszintjén pedig Dávid király sírjaként tisztelt kamra. A kijáratnál Dávid király szobra látható.
Veronika átadja a kendőt Jézusnak - 6. stáció
Legvégül a Minden Nemzetek Templomához érkeztünk, mely az Olajfák hegyének tövén, a Getsemáné kertben épült 1919-24 között. Kupoláinak mozaikjait 16 ország adományozta, köztük Magyarország is. Ezt a magyar címer is jelzi. A hagyomány szerint a Getsemáné kert volt Jézus kedvenc helye, ahol elfogása előtt is találkozott tanítványaival.
Alig egynapos ismerkedésünk csak ízelítő volt a történelemnek e szakrális földjén, mégis a sorsom ajándékának érzem, hogy eljuthattam ide.
Holt tengeri szállodánk és medencéi
Városlátogatásunk után a Holt tenger /a bibliai Arábiai tenger/ jordániai részéhez vitt tovább a buszunk, ahol megszálltunk egy éjszakára. Nevét annak köszönheti, hogy a vizének magas só koncentrációja miatt a mikrobákon kívül semmilyen élőlény nem él meg benne.
Ez újfent különleges élmény volt, hiszen amikor 33 %-os sótartalma miatt pár lépést megtettünk a vízben, sem lépkedni, sem úszni nem lehetett benne, csak lebegni hason, vagy háton. Néhányan a vicc kedvéért újságot visznek be magukkal, és a víz színén kényelmesen lebegve olvasnak.
Iszapos tánc a Holt tengernél
A vízbe lépés előtt a gyógyhatású holt tengeri iszappal mindenki bekeni egész testét. Természetesen ezt mi sem hagyhattuk ki, úgy néztünk ki, mint a bantu négerek. Jókedvünkben egy „törzsi táncba” kezdtünk.
A Holt tenger sorsa viszont nem ilyen vidám, a kiszáradás fenyegeti. A Jordán folyó táplálja ugyan, de a vízszint évente 1 méterrel csökken.
A Szentföld mozaiktérképe Madabában - Forrás: Flickr
Ezt az érdekes tájat elhagyva meglátogattunk egy mozaikkészítő műhelyt Madabában, ahol munka közben is láthattuk, hogyan illeszti csipesszel az apró színes üveg-, kő-, vagy kavicsdarabkákat a mester a még nedves vakolatba.
Boltjukban megcsodálhattuk a gyönyörű mozaik-képeket, asztallapokat, fali tányérokat, és még sokféle ajándéktárgyat. A Szentföld itt készített padlómozaikja a madabai Szent György templomban található sok más mozaikképpel együtt.
Útban a sziklahasadék felé Wadi Rumban
Az élményteli kétnapos kirándulás után, a Vörös tenger (Jordánia) hűs habjaiban pihentünk egy napot, majd a hotel recepciósa segítségével bérelt autóval négyen, de a csoport más tagjaival is társulva Wadi Rum sivatag felé indultunk. A helyi beduinok családi vállalkozásban akár két-, vagy többnapos túrát is biztosítanak, de mi csak egy félnapos kirándulást tervezhettünk. Jól bejáratott szervezéssel a lehető legtöbb látványosságot mutatták be nekünk, kezdve sofőrünk Chevrolet Impalájából gyönyörködve, a vöröses, narancssárga és aranybarna sziklaformációktól, az autóból kiszállva pedig 3 színű homokon /vöröses, púderrózsaszín és szürke/ lépkedve egy sziklahasadékhoz, ahol itt-ott zöld bokrok kandikálnak ki a homokkőből.
Naplemente Wadi Rumban
Bolyongásainkon utolért bennünket a naplemente, amit egy sziklára ülve, és megpihenve, fotózva élveztünk.
Disdásába öltözött sofőrünk közben többször guggolva telefonált a mobilján, érdekes elegyét reprezentálva hagyományos öltözéke és a legmodernebb eszközök használatának.
Sofőrünk a Chevrolettel és mobilozva
Mint utóbb kiderült, a vacsoránkat intézte. Miután odaszállított bennünket a turisták részére berendezett beduin sátorhoz, csatlakozott két férfihez, egyikük európai öltözetben volt, de fején hagyományos keffijehhel /kockás kendővel/ Markos József hasonmásaként. El is neveztük Markosnak. Ők hárman énekkel és tapssal üdvözöltek bennünket, majd hellyel kínáltak a földre helyezett párnákra, a párnára ülés manőverét ma már nehezen tudnám végrehajtani. Időközben besötétedett, így nem is láttuk az asztalon felkínált étkeket. De az ízük meggyőző volt, ráadásul meg is éheztünk.
E hangulatos este után búcsúztunk kedves vendéglátóinktól, és egyben az egzotikus Jordániától.
Az első kép:
Minden Nemzetek Temploma a Getsemane kertben: Forrás: Pixabay
A nem jelzett képek saját felvételek
Annaróza