2022. máj 04.

Az egzotikus utazás folytatódik Jézus nyomában

írta: Annaróza47

Jeruzsálem, Holt tenger, Wadi Rum

minden_nemzetek_temploma_a_getsemane_kertben_pixabay_1.jpegMint  jordániai utunk 1. részében utaltam rá,  alkalmunk nyílt 2 napos fakultatív kirándulás keretében a Szentföldre, azon belül is legfontosabb részére, az Izraelben lévő Jeruzsálembe lépni (2010-es utazásunk felidézése). A „Szent város” a zsidó vallás, a kereszténység és az iszlám olvasztótégelye, éppen ezért fontos zarándokhely.

Izgatottan vártuk a történelmi helyszínek megpillantását, az ősi város miliőjének hatását Jézus kereszthalálának kövezetén lépkedve. A Biblia szerint Dávid király foglalta el, és tette az Egységes Izraeli Királyság fővárosává.

Az óváros része a város fölé emelkedő a Templom-hegy. Az óvárost  Nagy Szulejmán idején 1538-ban vették körül fallal. A 4018 m hosszú, 12 m magas és 2,5 m vastag falnak 8 kapuján keresztül lehet az óvárosba jutni. Ezek elhelyezkedését az alábbi  fotón mutatom be:

Kép forrása: Wikipédia

Mi az ún. Szemétkapu felől közelítettük meg, közben messziről megcsodálva a muszlim negyed két híres mecsetét, az aranyozott kupolájú Sziklamecsetet és a szürke kupolájú El-Aksza mecsetet. Sajnos turisták nem látogathatják.

Előtérben a Sziklamecset

A Szemétkapu onnan kapta nevét, hogy itt vitték ki a város hulladékát a Gyehenna völgybe elégetésre. Átlépve a kapun a Siratófal előtti térre érkeztünk, ahol a hagyományos öltözetű fekete kabátos és kalapos zsidó férfiak, fejkendős hölgyek, katonák, és katonalányok, valamint a világ minden részéről érkezett turisták színes kavalkádja kápráztatott el bennünket. A Siratófal neve onnan ered, hogy a zsidók itt gyászolják Heródes templomának lerombolását. A fallal szembefordulva a nők és a férfiak külön imádkoznak.

A Sirató fal - kép forrása: Pixabay

A Heródes kapun keresztül jutottunk a muszlim negyedben kanyargó Via Dolorosára, /a Fájdalom útjára/ amelyen 14 stáció emlékeztet a töviskoszorú okozta sebektől vérző, és keresztjét cipelő Jézus szenvedéseire. Sajnos az elmélyült áhítatot nagyon zavarja a jelenkorban odahelyezett bazársor nyüzsgése, zsivaja. Mindenesetre Jézus gyötrelmes útja itt vezetett elítéltetése helyétől a Golgota, a mai Szent Sír-templom felé.

javitott_szent-sir_templom.jpgA Szent sír templom

Egy kis téren érkeztünk bejáratához. A templom, mely a kereszténység egyik legfontosabb szentélye, magában foglalja Jézus Krisztus keresztre-feszítésének, egyben sírjának és feltámadásának helyét.

A perzsák által felégetett eredeti templomot a keresztesek építtették újra 1103 és 1130 között.

Jézus elbukik a kereszttel  3. stáció

Belépve láthattuk a követ, amelyen Jézust keresztre feszítették, majd azt a követ, ahová holttestét helyezték, végül a sírját, ami fölé kápolnát emeltek, közben a X-XIV. stáció domborműveit, és gyönyörű ikonokat. Csendes áhítattal jártuk végig a bazilikát nagy tömegtől övezve.

Amikor kiléptünk a térre, pont a müezzin éneke szólította a muszlim hívőket a délutáni imára, ami nagyon hangulatos megnyilvánulása volt a vallások együttélésének.

Az Utolsó vacsora terme

Következő állomásunk a rómaiak útja, majd az Utolsó vacsora gótikus terme, amely egy 12-14.századi épület első emeletén helyezkedik el, földszintjén pedig Dávid király sírjaként tisztelt kamra. A kijáratnál Dávid király szobra látható.

Veronika átadja a kendőt Jézusnak - 6. stáció

Legvégül a Minden Nemzetek Templomához érkeztünk, mely az Olajfák hegyének tövén, a Getsemáné kertben épült 1919-24 között. Kupoláinak mozaikjait 16 ország adományozta, köztük Magyarország is. Ezt a magyar címer is jelzi. A hagyomány szerint a Getsemáné kert volt Jézus kedvenc helye, ahol elfogása előtt is találkozott tanítványaival.

Alig egynapos ismerkedésünk csak ízelítő volt a történelemnek e szakrális földjén, mégis a sorsom ajándékának érzem, hogy eljuthattam ide.

Holt tengeri szállodánk és medencéi

Városlátogatásunk után a Holt tenger /a bibliai Arábiai tenger/ jordániai részéhez vitt tovább a buszunk, ahol megszálltunk egy éjszakára. Nevét annak köszönheti, hogy a vizének magas só koncentrációja miatt a mikrobákon kívül semmilyen élőlény nem él meg benne.

Ez újfent különleges élmény volt, hiszen amikor 33 %-os sótartalma miatt pár lépést megtettünk a vízben, sem lépkedni, sem úszni nem lehetett benne, csak lebegni hason, vagy háton. Néhányan a vicc kedvéért újságot visznek be magukkal, és a víz színén kényelmesen lebegve olvasnak.

Iszapos tánc a Holt tengernél

A vízbe lépés előtt a gyógyhatású holt tengeri iszappal mindenki bekeni egész testét. Természetesen ezt mi sem hagyhattuk ki, úgy néztünk ki, mint a bantu négerek. Jókedvünkben egy „törzsi táncba” kezdtünk.

A Holt tenger sorsa viszont nem ilyen vidám, a kiszáradás fenyegeti. A Jordán folyó táplálja ugyan, de a vízszint évente 1 méterrel csökken.

A Szentföld mozaiktérképe Madabában - Forrás: Flickr

Ezt az érdekes tájat elhagyva meglátogattunk egy mozaikkészítő műhelyt Madabában, ahol munka közben is láthattuk, hogyan illeszti csipesszel az apró színes üveg-, kő-, vagy kavicsdarabkákat a mester a még nedves vakolatba.

Boltjukban megcsodálhattuk a gyönyörű mozaik-képeket, asztallapokat, fali tányérokat, és még sokféle ajándéktárgyat. A Szentföld itt készített padlómozaikja a madabai Szent György templomban található sok más mozaikképpel együtt.

Útban a sziklahasadék felé Wadi Rumban

Az élményteli kétnapos kirándulás után, a Vörös tenger (Jordánia) hűs habjaiban pihentünk egy napot, majd a hotel recepciósa segítségével bérelt autóval négyen, de a csoport más tagjaival is társulva Wadi Rum sivatag felé indultunk. A helyi beduinok családi vállalkozásban akár két-, vagy többnapos túrát is biztosítanak, de mi csak egy félnapos kirándulást tervezhettünk. Jól bejáratott szervezéssel a lehető legtöbb látványosságot mutatták be nekünk, kezdve sofőrünk Chevrolet Impalájából gyönyörködve, a vöröses, narancssárga és aranybarna sziklaformációktól, az autóból kiszállva pedig 3 színű homokon /vöröses, púderrózsaszín és szürke/ lépkedve egy sziklahasadékhoz, ahol itt-ott zöld bokrok kandikálnak ki a homokkőből.

Naplemente Wadi Rumban

Bolyongásainkon utolért bennünket a naplemente, amit egy sziklára ülve, és megpihenve, fotózva élveztünk.

Disdásába öltözött sofőrünk közben többször guggolva telefonált a mobilján, érdekes elegyét reprezentálva hagyományos öltözéke és a legmodernebb eszközök használatának.

Sofőrünk a Chevrolettel és mobilozva

Mint utóbb kiderült, a vacsoránkat intézte. Miután odaszállított bennünket  a turisták részére berendezett beduin sátorhoz, csatlakozott két férfihez, egyikük európai öltözetben volt, de fején hagyományos keffijehhel /kockás kendővel/ Markos József hasonmásaként. El is neveztük Markosnak. Ők hárman énekkel és tapssal üdvözöltek bennünket, majd hellyel kínáltak a földre helyezett párnákra, a párnára ülés manőverét ma már nehezen tudnám végrehajtani. Időközben besötétedett, így nem is láttuk az asztalon felkínált étkeket. De az ízük meggyőző volt, ráadásul meg is éheztünk.

E hangulatos este után búcsúztunk kedves vendéglátóinktól, és egyben az egzotikus Jordániától.

Az első kép:

Minden Nemzetek Temploma a Getsemane kertben: Forrás: Pixabay

A nem jelzett képek saját felvételek

Annaróza

Látogass el közénk, blogunk

facebook csoportjába,

ahol reggel és este is valami érdekessel várjuk követőinket, kedvelőinket.

Iratkozz fel blogunk

VIDEÓ CSATORNÁJÁRA is,

hogy értesülj legújabb videóinkról!