2022. okt 09.

 Hagyományos szilvalekvárfőzés 

írta: Sári 73
 Hagyományos szilvalekvárfőzés 

Lekvárfőzés kisebb adagokban
1_1.JPG

Októbert írunk, nem lehet tovább halogatni a szilvalekvár főzését. Egy szerdai piaci napon fiam segítségével elmentünk a város legnagyobb piacára bevásárolni. Időszerű is volt, mert nem sok helyen árultak szilvát. Rövid körbenézés után úgy éreztem, megtaláltam a nekünk megfelelő fajtát, az ára is kedvező volt, így meg is vásároltunk 15 kilót. Tudtam, hogy egyszerre nem tudom az egészet megfőzni, így beosztottam 3 napra az elkészítését. Hazaérve neki is láttam az első 5 kg munkálatainak.
2_1.JPG

Gyorsan haladtam, az ösztönöm nem csalt, amikor ezt a fajtát választottam, az eladóval beszélgetve kiderült, hogy Tophit fajta, amely kellemes savanykás ízű, magvaváló, húsa világos sárga színű. A 15 kg-ból egyetlen darabot kellett csak kidobnom. Tudom, hogy minden házban a saját, jól bevált recept szerint főzik a lekvárt, én is így vagyok.

3_1.JPG

A receptem nagyon egyszerű.  1 kg szilvához 25dkg cukrot adok, miután savanykás gyümölcsről van szó és a gyerekek édes szájúak.  Húsdarálóval ledarálom a szilvát és elkezdem főzni, kis lángon "pöszörög" kb. 4 óra hosszát. Ilyenkor már szépen összesűrűsödik. Nem állok végig a tűzhely mellett, de nagyon gyakran megkeverem. Majd hozzáadom a cukrot és kb. még 40 percig kis lángon tovább főzöm, de akkor már nem hagyom ott, nehogy odaégjen a cukor.
uvegek.JPG

A befőttes üvegek már előkészítve állnak, mikrohullámú sütőben "csírátlanítom" azokat: kevés vízzel megtöltöm és másfél percre beteszem a mikróba. Nekem bevált, még soha nem romlottak el ill. penészedtek meg a lekvárok. A fazék mellett áll már egy másik lábas újságpapírral kibélelve, annyi meleg vízzel megtöltve, hogy a belehelyezett üres üvegek szépen megálljanak és elkezdem megtölteni őket a forró lekvárral.

uveg2.JPG

Amikor ez a művelet is kész, a tetejükre szórok egy nagyon kevés befőtt tartósítószert (nátrium-benzoát) és szorosan rácsavarom a kupakot, majd 5 percre fejre állítom. Azért kell fejreállítani, hogy a kupakot is elérje a 100 fokos anyag, ami elpusztít minden gombát és egyéb anyagot, amitől megromolhatna a lekvár.

uveg4.JPG

Ha letelt az öt perc, az üvegek mehetnek a jó meleg, száraz dunsztba. Pár nap múlva felcímkézem, ráírom az elkészítés dátumát, és a gyümölcs fajtáját.

Jöhet a tél, jöhetnek az ünnepek, a befőttes polcok készen állnak.
plums-693538_340.jpg

              Kép forrása: Pixabay

Szilvamagozás közben azon gondolkodtam, milyen népszerű és egészséges gyümölcs a szilva és nem tudok róla semmit. Este, amikor kész lettem az első adaggal, elő is vettem mindentudó tabletemet és rákerestem a szilvára. Ez a kedvelt gyümölcs a Prunus domestica a rózsafélék családjába tartozik, Közép-Ázsiából származik, hozzánk Erdélyből és Elő-Indiából került. Világszerte más-más fajokat termesztenek, vannak amerikai, kínai és japán fajok. Nálunk a házi szilva fajtákat termesztik, mert ezeknek a hidegtűrése és az alkalmazkodó képessége magasabb. Továbbá olvasom, hogy a híres Besztercei szilva kialakulása a harmadik századra tehető szíriai területeken, de híressé a termesztése Magyarországon vált. Mennyi mindent készíthetünk szilvából: befőttet, szilvásgombócot, levest, aszalt szilvát és még sokféle ételt, a hullott szilvából készült szilvapálinkáról nem is beszélve! A jótékony hatásait még nem is említettem: méregtelenítő, vizelethajtó, májvédő, energiapótló, hashajtó, tápláló, serkentő. A,B,C-vitamint, ásványi anyagokat, rostokat tartalmaz.

Források: Gyümölcspédia, Anna kertje, Wikipédia

Képek forrása: saját felvételek

Sári

 

Látogass el közénk, blogunk

  facebook csoportjába,  

ahol reggel és este is valami érdekessel várjuk követőinket, kedvelőinket. 

Iratkozz fel blogunk

VIDEÓ CSATORNÁJÁRA is,

hogy értesülj legújabb videóinkról!

 

 

 

Szólj hozzá