2017. nov 25.

Így tárold a fűszereket !

írta: Adam G. Steve
Így tárold a fűszereket !

 

Figyeljünk a szavatossági időre és az aromatartó csomagolásra!

Tedd a szívedre a kezed, mikor néztél alaposan bele a fűszeres dobozodba? Tudod, hogy a fűszereknek is van szavatossági idejük?

Bevallom én nem olyan régen vásároltam 2 db Curver minőségi, tartós műanyag kosarat, mert a régi már tropára ment,  és elhatároztam, hogy nekilátok a szortírozásnak. Kicsit nagyobbat vettem, pontosan azért, hogy áttekinthetőbb legyen. Rájöttem, hogy csak veszem - veszem a fűszereket és soha nem találom azt, amit keresek. Elég sok fűszert használok, mivel az ételek fűszerekkel ízesebbek lesznek, vagy azért, hogy egyes ételeket  más-más fűszerekkel többféle képen készítsem el. A fűszerek jótékony hatásáról sokat regélnek, ez is közrejátszik a fokozott fűszer felhasználásomhoz.

Bár minden valamire való szakács a legfrissebb fűszereket ajánlja saját balkonládából, vagy fűszeres kertből, bevallom én többször próbáltam, de nekem nem sikerül a saját fűszerkert projektemet kivitelezni. Ezért én a boltban vásárolom zacskónként, néha minőségit, néha csak úgy, ami a kezembe akad, azzal hogy ez biztos nincs otthon és szükségem lehet rá.

 

Nekifogtam hát, hogy átnézzem tüzetesen és selejtezzem is azokat melyek, már régiek, vagy szavatosságuk lejárt. Először is szétvallogatom a zacskókat, melyik van felbontva és melyik originál. Bevallom őszintén, több zacskó köményem, majorannám és őrölt bors csomagom volt felbontva és találtam elég régit is köztük. Hogy ez nem jó dolog, azt nagyon jól tudom. A fűszerek általában aromatartó csomagolásban kaphatóak és azért ilyen kis mennyiségben, mert aromájuk elillan, színük megváltozik idővel.

Például a borsot, a szerecsendiót, mindig őröljük frissen, így tovább eltarthatók, ízüket őrlésükig magukban tartják. Az élénk színű fűszereket, mint a pirospaprika, vagy a kurkuma, feltétlenül tartsuk sötét, vagy nem fényáteresztő helyen, mert ha megfakultak, ízük is odavész. Ha fűszereinknek nincs illata és színe, azokat már biztos, hogy nem szerencsés felhasználni.

 

A végeredménnyel elégedett lehetek. a szortírozásommal elértem a célomat.  Találtam pár zacskó lejárt fűszert is, melyeket kidobtam. Végre külön vannak a bontatlan és a felbontott csomagok, elől a gyakran használt fűszerek, jól áttekinthetően.

Van egy aranyszabály, melyet érdemes betartani, miszerint hat hónap után minden használatba vett és felbontott fűszeres zacskó, vagy doboz tartalmát cseréljük le. Ennyi idő alatt  egy fűszer a hő, a fény, és nedvesség hatására elveszti aromáját és színét.

Vica

 

 

Szólj hozzá