2018. nov 25.

A játék felpezsdít és fiatalít

írta: Adam G. Steve
A játék felpezsdít és fiatalít

           Idősödő fejjel a szójátékban lelem kedvem

Mindig szerettem játszani, habár a szűk családi körömet leszámítva sosem volt közelemben játékos kedvű ismerős, vagy társaság. Annyira nem, hogy amikor rám talált az élő betűjáték  lehetősége az interneten, bárkinek, bármikor beszéltem is róla lelkesedve, jellemző reagálásként a Mennyit fizetnek érte? kérdőmondat hangzott el, jobb esetben egy fejcsóválás, még jobb esetben néma hallgatás.

Kezdetekben - ennek lassan húsz éve már - tele voltam kétségekkel, mint egy megszeppent kicsi gyerek, hogy felnőtt, idősödő fejjel játékban lelem kedvem. Lehet nem is illendő, gondoltam,  a rám vetődő pillantásokból ítélve. Azért csak mentem a magam útján, kis családom szó nélkül hagyta is, értette is egy-egy (na jó, sok-sok) nagy derbi fontosságát. Mert nem babra megy ám a játék, hanem pontokra és a toplistán lenni mégiscsak dicsőség! Az évek múlásával a kétségeim elmúltak, megszeppenésnek nyoma sincs már, hiszen nagyon sokan vagyunk játszani nagyon szerető emberek.

A sokféle betűjáték közül a mai napig legtökéletesebben kidolgozott online játék, melynek pontozása is teljesen áttekinthető volt, a Játék a betűkkel című szójáték, melynek eredetije a hasonló nevű televíziós játék volt. Azért szerettem, mert nap, mint nap újdonsággal szolgált ismeretekben, a szavak kötésének lehetőségeiben, és a játékostársakkal való élő kapcsolatban a neten. A lavina elindult. Az élőjátékban hatalmas játszmákat vívtunk, a játékosok a  chaten, vagy játszmák között a közös chat szobában találkozhattak  játékostársaikkal. Sirattuk, és ma is siratjuk az oldal elmúlását, bezárását.

Aki keres, az talál, ezek után rábukkantam egy újabb betűjátékra, ahol a szavak kötésén kívül a 11 betűs szavak létrehozása jelentette az igazi eredményt. Mint kacsa a nokedlit nyeltük, azaz tömtük fejünkbe sokan  a magyar szókincs tizenegy betűs szavait. Úgy gondoltam akkoriban, hogy „oh, semmiség lesz azt a pár tizenegy betűs magyar szót fejben tartani”. El is kezdtem gyűjtögetni ezeket játszmákból, szótárból, lexikonból. Nem kis meglepődésemre százszámra gyülekeztek a szavak, úgyhogy abc rendbe kellett szednem, és szó szerint mosogatás, főzés, takarítás közben bifláztam be ezeket.  Búcsút kellett venni azonban ezen internetes oldaltól is, mert bezárta kapuit.

Ezekhez hasonló betűjáték szerintem jelenleg nincs magyar nyelven a világhálón, így a hozzám közel álló keresztrejtvényes oldalon kötöttem ki: https://www.rejtvenyjatek.hu/  A nagyon alaposan kidolgozott, „karrierjátékban” (pontozásos alapon) is kitölthető keresztrejtvények nem csak szórakoztatnak, hanem nagyon érdekes ismereteket is adnak, és még mindig  sok, számomra  új magyar szóval találkozom.

Véletlenül bukkantam a http://talaldki.com/ oldalra, ahol a feladatok sokszínűsége, és kérdéseik kápráztatnak el, mint például ilyenek: Találkozhatott-e Dankó Pista Don Vigole-val?  Bevallom, nem tudtam. Google barátunk elárulta nekem. Ott is ragadtam a választ adó oldalon még jó darabig. Döbbenten olvastam (ennyi idősen) eddigi hiányos ismereteimet pótolva  Don Vigole-ról.  Nem múlik el nap, hogy ne kattintanék ezen kedvenc oldalaimra.  

A való életben, az ismerősökkel, rokonokkal játszott játékok is természetesen utolérhetetlenül szórakoztatóak,  számos lehetőség van ezekre is: a kártyajátékok sokasága, a scrabble, nagyon izgalmas, komoly társasjátékok, a sakk, a jenga, kirakós játékok (puzzle), stb.

- A fizetség e játékokért?  Sokkal több, mint azt a kérdezők valaha is gondolnák. Utólagos számvetésem során  az eredmény akár forintosítva is szép summát tenne ki:  olyanokat vehetek számba,  mint, hogy elfelejtem búmat, bánatomat, megelőzve a rövidebb-hosszabb ideig tartó lehangoltságot, esetleges depressziót. Megkímélem magam mindenféle kedélyjavító- és nyugtató tablettáktól,  elfelejtem az ittfáj-ottfáj-okat, messzire elkerülve ezzel a zsörtölődős  énemet, a nyögdécselő sóhajtozást a fejem felett eltelt idő miatt. Ellenben  frissen, fiatalosan, éberen tartja figyelmemet, nem beszélve a versenyszellem inspirációjáról. És sorolhatnám még a játék jótékony  hatásait.

„Nem azért felejtünk el játszani, mert megöregszünk, hanem attól öregszünk meg, hogy elfelejtünk játszani”  George Bernard Shaw

 

                                                          A fotók saját felvételek

                Izzy

 

Szólj hozzá