2019. júl 28.

Vulkánok földjén - szicíliai barangolások

írta: Miranda47

Kis porszemek vagyunk a természet nagyságához képest!

Rifugio_Torre_Filosofo_e_crateri_centrale-Etna-600x450.jpg Etna - Forrás: Wikimedia

Pár éve jártam ezen a csodálatos vidéken. Sok-sok oldalt teleírhatnék az emlékeimmel, de a legkatartikusabb élményem az Etnára tett kirándulás volt.

Az_Etna_a_rep__l__r__l_450x600.jpgAz Etna a repülőről

Gépünk Cataniában, Szicília második legnagyobb városában landolt, s leszállás közben már kedvünkre fotózhattuk a város hátterében (szerencsére) békésen „pipáló” tűzhányót. Izgatottan készültünk a vele való közelebbi találkozásra, amelyre körutunk harmadik napján sor is került. Az utazási irodában figyelmeztettek bennünket, hogy mindenképpen vigyünk melegebb felsőruhát, kabátot magunkkal, mert fenn mostoha időjárási körülmények uralkodnak. Az Etna Európa legnagyobb aktív vulkánja, a legutóbbi adatok szerint magassága 3330 méter körüli, de a kitörések miatt ez állandóan változik.

Etna1-600x450.jpg Satnya fűcsomók az Etnán

Sajnos az időjárás eleve borongós volt, aznapra a hegycsúcs barátságtalan, szürke felhőkbe burkolózott.  Ahogy haladtunk felfelé autóbuszunkkal, úgy vált egyre komorabbá és ködösebbé a táj.  Már az alsó szinten érdekes kép fogadott bennünket. A sűrű lávakitörések, hamuesők miatt gyakorlatilag csak sarkvidéki növényekre emlékeztető fűcsomók, satnya bokrocskák borítják a lejtőket, s minél magasabbra emelkedtünk, ezek annál inkább ritkultak. Egy idő után aztán már csak megszilárdult, szürke lávafolyamokat, kőgörgetegeket láthattunk.

K__t__lp__lya_600x450.jpgKötélpálya

Buszunk körülbelül 1900 méter magasságig vitt fel bennünket a kötélpálya állomásáig. Kicsit szorongva szálltunk be a felvonó kabinjába, aminek a végállomása a Montagnola-kúp. Kísérteties, holdbéli táj felett siklottunk, s egyszerre csak a kabin rándult egy nagyot, hirtelen megállt, majd nagy kilengésekkel hintázni kezdett. Alaposan ránk ijesztettek, mondhatom. De  csak pár percig tartott az egész, s végül szerencsésen felérkeztünk az állomásra, de még mindig nem voltunk a csúcson. Itt már eléggé sötét volt és szemerkélt az eső. Dzsippel mentünk tovább az első kráterig. Az ösvény mentén itt is, ott is füstpamacsok szivárogtak a földből, s a kezemmel éreztem, hogy meleg a kő.

Forr___a_talaj_a_kezem_alatt_600x450.jpgForró volt a talaj a kezem alatt

Végre ott álltunk a kürtő szélén, amelyből gomolyogva áradt a füst. Sajnos nem lehetett lelátni az aljáig, s a hegyről kitárulkozó panorámát sem élvezhettük a rossz idő miatt.  De így is nagy élmény volt. Ott álltam a kürtő peremén, s az járt a fejemben, micsoda energiák dúlnak a talpam alatt, mekkora erők munkálkodnak ott a mélyben! Milyen kis porszemek vagyunk mi a természet nagyságához képest! Elképzeltem, mi mehet itt végbe egy-egy aktivitáskor. Szerencsére az Etna nem tartozik a „gyilkos" vulkánok közé, kitörései gyakoriak ugyan, de többnyire nem túlságosan veszélyesek. A drótkötélpálya és a hozzá tartozó turisztikai létesítmények azonban már több alkalommal elpusztultak.

Az_egyik_kr__ter_600x450.jpgAz Etna egyik krátere

Szicília közelében, a Lipari-szigetcsoport területén még három aktív vulkán működik, kettő Vulcano, egy pedig Stromboli szigetén. Az utóbbit csak messziről láttuk a Tirrén-tenger kristálytiszta azúrkék vizén tett felejthetetlen hajókirándulás  közben. Stromboli a Föld egyik legaktívabb, szinte egyfolytában működő tűzhányója, a tudósok szerint 2500 éve folyamatosan dolgozik. Három kürtőjéből szabálytalan időközönként lövelli a lávát, izzó köveket, salakot. Az Etnához hasonlóan ez sem tartozik a nagyon veszélyes vulkánok közé.

Etna-600x450.jpg Etna

Vulcano szigete Vulcanus római istenről kapta a nevét – az ókori hiedelmek szerint alatta működik a tűz istenének kovácsműhelye. A két aktív tűzhányó neve Gran Cratere és Vulcanello. A hegy oldalában több helyen is láttuk a füstoszlopokat.  Kikötés után elsétáltunk a sziget öblében található híres iszapfürdőhöz. Az út szélén itt is, ott is füstölgött a talaj, sőt vörösen izzó köveket is megfigyelhettünk. Idegenvezetőnk kissé aggódott is, nehogy itt érjen bennünket egy kitörés. Az iszapfürdő (Fanghi) vize a folyamatos gázkifúvásoknak köszönhetően sok ként és egyéb ásványi anyagot tartalmaz, hőmérséklete 35-52 fok. Kiválóan alkalmas reuma és bőrbetegségek gyógyítására. Ott-létünkkor is sokan lubickoltak benne.