2021. jan 28.

Vers telefonon, online tárlatvezetés és kvíz-est

írta: Lujza65
Vers telefonon, online tárlatvezetés és kvíz-est

A járvány miatt az internetre költöztek a rendezvények

512px-nagy_zsolt-1.jpg

A járvány első hullámakor, miután a színházak is bezártak, az Örkény Színház akciót hirdetett a honlapján: a költészet napja alkalmából a VERS CSAK NEKED űrlapon meg lehetett jelölni egy költőt, akinek a versét azután telefonon elmondta a színház egyik színésze. A 2000 felajánlott telefonhívás pár óra alatt „elkelt”. Örültem, hogy bekerültem az akcióba, mi több, boldog voltam, amikor május 18-án felhívott Nagy Zsolt, és elmondta  Parti Nagy Lajos: Nyár kiadó c. versét.

parti_nagy_lajos-001.jpg

Parti Nagy Lajos költő      Forrás: Wikimedia Commons

Első fotó: Nagy Zsolt színész    Forrás: Wikimedia Commons

A színház decemberben megismételte az akciót, ekkor feliratkoztam a hírlevelükre (az alábbiakban kiderül, milyen hasznos dolog ez), kíváncsi vagyok, mi jöhet még.

A Nemzeti Múzeum hírlevelének régóta vagyok olvasója, sűrűn kapok értesítéseket tárlatvezetésekről, új blogbejegyzésről stb. Az online tárlatvezetések között időnként ingyenesek is akadnak. A blogon egy-egy műtárgyat mutatnak be, aminek a története, a restaurálásáról készített videó kiváltképpen vonzó, legalábbis számomra.

nemzeti_muzeum.jpg

Képernyőfelvétel a Nemzeti Múzeum honlapjáról

A MÜPA hírleveléből is sokat profitálok: gyakran küldenek értesítést ingyenes hangversenyről, néha irodalmi estről, sőt egy-két cirkuszi előadást is lehetett ingyenesen látni a honlapjukon. Megvallom, a cirkusznak – az állatszámok kivételével – nagy híve vagyok, akárcsak a kvízjátékoknak, amikből mostanság bőven akad az interneten.

mupa.jpg

Képernyőfelvétel a MÜPA honlapjáról

A járvány kitörése előtt néhány utazási iroda tartott közönségtalálkozókat, érdekes előadásokkal. A kényszerű otthonlét alatt körülnéztem az interneten ebben a szektorban is, feliratkoztam ezeknek az utazási irodáknak a hírlevelére. A Haris utazási iroda online folytatja a közönségtalálkozókat a zoom program segítségével, sőt Szilveszter este online kvíz-estet rendeztek, amit volt szerencsém megnyerni. Úgy örültem neki, mint amikor 13 éves koromban, amikor életem első keresztrejtvény-megfejtésével Világutazó társasjátékot nyertem.

vilagutazo.jpg

 A Világutazó társasjáték pályája, saját felvétel

Szeptemberben jelentkeztem a Bibó István Szabadegyetem „75 év árnyéka, világháború, következmények, emlékezet” című, hat előadásból álló ingyenes online kurzusára. A kurzusleírásból kiderült, hogy Magyarországról lesz szó. Kedd esténként tartották a kb. másfél órás előadásokat, a kérdésekre is hagyva időt. Minden alkalommal tanultam valami újat, az előadások előtt és közben ajánlott cikkek, filmek címeit gyorsan fölírtam, és később utánanéztem. Így lettem pl. a Történelmi Szemle c. folyóirat internetes változatának az olvasója, és így vetődtem el a Hajdú-Bihar Megyei Levéltár honlapjára, ahol név szerint lehet keresni a hazatért hadifoglyok országos adatbázisában.

hajdu_megyei_leveltar.jpg

Képernyőfelvétel a Hajdú-Bihar Megyei Levéltár honlapjáról

Novemberben felfedeztem, hogy a Magyar Tudomány Ünnepe online előadásai között van olyan, ami a kurzushoz kapcsolódik: a Nyelvtudományi Intézet munkatársa bemutatta, hogyan halad az Oroszországtól megvásárolt sokszázezer magyar hadifogolykarton feldolgozása,  azaz az anno, hallás után cirill betűvel, kézzel leírt magyar tulajdonnevek, helységnevek megfejtése. Oroszul tudóként élveztem a beszámolót a „nyomozásról”, együttéreztem az előadóval és a kollégáival. És ha már elkerültem a Magyar Tudomány Ünnepére, akkor regisztráltam további érdekfeszítő előadásokra is. A Magyar Tudomány Ünnepét minden évben megrendezik, 2020-ban összeért a Kutatók Éjszakájával, ami a járvány miatt szeptemberről november végére csúszott, és szintén a virtuális térben tartották.

A szabadegyetemen említették, hogy készülnek egy decemberi konferenciára, amit végül online rendeztek meg. A zoom programnak köszönhetően erre a konferenciára is el tudtam látogatni, meghallgattam néhány előadást.

A legújabb felfedezésem pedig az Abertfalvai Közösségi Háznak az Újbudai Dekameron elnevezésű novellapályázata. Az összes elfogadott írás megjelent egy blogon, a díjazott novellákat Andresz Kati olvassa fel videón.

palyazat.jpg

Újbudai Dekameron novellapályázat - képernyőfelvétel

Hosszan lehetne folytatni, ahogy egyik internetes információ hozza a másikat, és ez jó időtöltés, de nem feledteti, hogy augusztus óta csak a képernyőn láttam az unokáimat, a világ másik felén élő gyerekemmel meg a testvéremmel tavaly nem tudtunk találkozni, és még mindig csak azon dolgozunk mindannyian, hogy Covid-mentesek maradjunk valahogy.

     Lujza

Ha tetszett a bejegyzésünk, látogass el közénk blogunk facebook csoportjába, ahol reggel és este is valami érdekessel várjuk követőinket, kedvelőinket. Örülünk, ha írásainkat lájkolod (a cikk címe alatt) és megosztod, vagy továbbküldöd e-mailben.

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá