2021. már 07.

Azsúr és madeira - dédanyáink hímzései

írta: Lujza65
Azsúr és madeira - dédanyáink hímzései

Egy TV-sorozat margójára

madeira_ruha.jpgAz év elején ismét beszippantott egy TV-sorozat, az 1905-ben, Spanyolországban játszódó Grand Hotel. Nem a gyermetegnek bizonyuló mese, hanem a csodálatos épület és tájak, no meg – főleg! – a gyönyörű jelmezek láncoltak a képernyő elé. Hamar megtanultam, hogy a fiatal, előkelő főszereplő hölgy hétköznap kis azsúrmintával díszített blúzt, szoknyát visel, amit gazdagon hímzett madeira-mintás ruhákkal vált fel, amint csak teheti. Csipkében tündökölt a nővére és az anyja is, a szálloda vendéghölgyeiről nem is beszélve. A jelmeztervező általában ragaszkodott a szereplőre jellemző ruha-színhez és motívumkincshez, és hogy ez mennyire szándékos volt, arra csak a sorozat végén derült fény.

abrosz3.jpg

A Grand Hotel sorozat felejthetetlen ruháiról sajnos nem találtam az interneten szabadon felhasználható fotót (maga a sorozat elérhető a https://jobbmintatv.hu/ oldalon), helyette a kiemelt képen – a Wikimedia Commons jóvoltából - Alexandra brit királyné gazdagon lyukhímzett csipkekabátját láthatjuk 1910-ből.

Már a sorozat nézése közben elhatároztam, hogy írok a madeira mintáról, azért is, mert a csipkék közül ezt szeretem a legjobban. Ám amikor nekifogtam a témának, rájöttem, hogy ahány internetes hely, annyiféleképpen emlegetik a madeirát, több helyen azsúrozottnak titulálva olyan darabot, amit én madeirásnak látnék. Így aztán összezavarodtam, hiszen mindkét eljárás esetén lyukakat alakítanak ki az anyagban. Én magam valójában egyáltalán nem tudok hímezni, kézimunka-tudásom megállt a keresztöltés, száröltés, láncöltés, huroköltés kombinációnál. Gépöltést, ormótlan fércöltést is tudok, de egy kiszakadt gomblyuk néha rondább lesz, mint volt, ha megjavítom. 

abjo_2.jpgMit tesz ilyenkor egy (volt) újságíró? Nyilván tájékozódik, autentikus forrásokból. Tehát először megkérdeztem Márta barátnőmet, aki pontosan elmagyarázta a különbséget az azsúr és a madeira-hímzés között. Ennek alapján azután az interneten is megtaláltam a megfelelő információt, amit megpróbálok itt visszaadni, ahogy sikerült megértenem: azsúr hímzésekor a sűrű szövésű anyag egyirányú szálait kihúzzák, majd a szabaddá váló keresztszálakat összefogják, csoportosítják, hurkolással különböző „kötegeket” képeznek belőle, így alakul ki a jellegzetes geometrikus minta.

azsur_montazs.jpg

azsúrmintás terítők

Aki viszont madeira-hímzést készít, az (gondolom sablon segítségével) apró virágokat, leveleket, egyéb motívumokat vág ki az anyagból, és az anyagot a körvonalak mentén a megfelelő hímzéssel átölti, a foszlást megakadályozandó. Ennek a neve magyarul lyukhímzés. A legszebb lyukhímzett darabokat Madeira szigetén készítették, innen a madeira elnevezés.

madeira_montazs_1.jpg

  madeiramintás terítők

Rég elporladt családtagok, a dédmamám, a nagymamám és talán a testvérei keze munkáját őrzöm az ágyneműtartóban, néhányat kiválogattam közülük. Az alábbi képen sötét karosszékben a dédmamám ül a gyermekei körében, a fehér csipkegallért és mandzsettát viselő leány a nagymamám:

nagymama_es_testverei-_barna.jpgNem otthon készítették, hanem valószínűleg vásárolták a 12 személyes rózsaszín, azsúrozott damasztabroszt és a mintás, szintén azsúrozott abrosz-szalvéta garnitúrát:

azsur_abrosz.jpg

Ma azért engedhetjük meg magunknak a madeirás blúzt, ruhát, mert olcsó, géppel lyukhímzett anyagból készül, nem pedig fáradságos, szemrontó kézi munkával „csalogatják a ruhákra a meséket”, ahogy László Bencsik Sándor írta 1960-ban a Lányok Évkönyvében

Végül pedig - nem kevés önbizalommal – bemutatom a kedvenc madeirás ruhadarabjaimat (blúz, szoknya, rékli), melyeket az utóbbi években vásároltam.

facebook_group_cover_1.jpg„Újságíró az, aki megmagyarázza másoknak, amit maga sem ért.” (Bodor Pál, Magyar Nemzet 1990. 02.13.)

 A fényképek az első kivételével saját felvételek

      Lujza

Ha tetszett a bejegyzésünk, látogass el közénk blogunk facebook csoportjába, ahol reggel és este is valami érdekessel várjuk követőinket, kedvelőinket. Örülünk, ha írásainkat lájkolod (a cikk címe alatt) és megosztod, vagy továbbküldöd e-mailben.

 

Szólj hozzá

retro család öltözködés madeira kézimunka csipke ruházat hímzés azsúr TV program öltözködés retro