2021. okt 24.

Nordic walking túrák a Dél-Alföldön

írta: Sári 73

Gyönyörködj a tájban és mosolyogj! 2. rész

Ahogy az első részben írtam, sokfelé jártunk túrázni.  Februárban kirándultunk a Mórahalomnál elterülő Nagyszéksóstónál, ami Máté Bence, a híres természetfotós egyik megfigyelő helye. A tóból kiemelkedik egy építmény ahonnan a fotós megfigyelheti a tó élővilágát. A hetvenes években a halastó az aszály és a talajvíz visszahúzódása miatt apadni kezdett és mindent benőtt a nád.

Nagyszéksóstó

Madárvilága is megfogyatkozott, bölömbika és törpegém fészkel benne. 2008-ban a helyiek sikeresen pályáztak a tó megmentéséhez és a lepusztult táj helyreállításához szükséges támogatásra. Ennek céljából bivalytelepet létesítettek. A bivaly védett állat, őshonos igavonó, hatalmas termetű, 20-25 évig elél és megeszik mindent, kákát, nádat, szittyát, mocsári füveket. Kb. 10 év alatt lelegelik a tó nádasát és letapossák a földfelszint, így visszaáll az eredeti szikestavas táj. Fantasztikus látvány volt a déli napsütésben pihenő bivalycsorda.

Mórahalom, bivalycsorda

Egy június végi meleg vasárnap jártunk Deszken, a Tisza-Maros szögbe települt rózsaföldek megtekintésére. A földrajzi jelzéssel védett, nemes szőregi rózsatöveket több településen termesztik, melyek egyike Deszk. Itt van az ország legnagyobb, egybefüggő rózsakertje. A Tisza-Maros szög ideális hely a rózsaföldeknek, mert a talaj vízháztartása itt a legjobb, a folyó közelsége miatt kedvező az öntözési lehetőség.

Csodálatos volt a végtelen rózsaföldek látványa. A dél-alföldi Deszk község nevezetessége nem csak a rózsaföld, itt található a Gerliczy kastély is, amelyben a mellkasi betegségek szakkórháza működik. Csodálatos park övezi, egyedi és védett kocsányos tölgyfákkal, lábadozó betegeknek ideális hely.

Deszk, rózsaföld

Ez év július végén kimozdultunk a megyénkből. Úti célként Marcsi, az edzőnk, aki a túrákat szervezi, a Mecsekben lévő Óbányát, a „magyar Svájcot” javasolta, amit mi örömmel fogadtunk. Azon a héten nagyon meleg volt, az indulási napon „csak 33 fok” volt az előrejelzés. Korán indultunk, szép tájakban gyönyörködhettünk, jó kedvvel érkeztünk meg Óbányára. A kocsikat a parkolóban hagytuk, felszerelkeztünk az egész napos túrára: víz, szendvics, gyümölcs volt a hátizsákban és elindultunk. Óbánya egyutcás falu az Öreg-patak völgyében, elhaladtunk a Pisztrángos-tavak  mellett és „elnyelt” bennünket az erdő. Csodálatosan friss, és egy pár fokkal hűvösebb volt a levegő. Szebbnél szebb helyek mellett haladtunk el: Csepegő szikla, Ferde vízesés, más néven Tündérlépcső.

Óbánya

Egész napos túrát terveztünk, így nem siettünk. Kisújbányára, a klasszikus sváb faluba érkeztünk, megcsodáltuk a Szent Márton kápolnát, az üvegharangot. Régen a falu lakói üvegkészítéssel foglalkoztak, erre utal a falu német neve: Neue Glashütte. A falu a hetvenes évek elején elnéptelenedett, majd 1978-ban egyesítették Hosszúheténnyel.

Óbánya, a kilátó alatt

Tovább haladtunk és felkaptattunk a Cigány-hegyre. A hegy legmagasabb pontja 524 méter, az itt található kilátóból körpanoráma nyílik a Mecsekre. Zengő, Misina tető látványa csodálatos élményt nyújt.  Indultunk vissza Óbányára ahol a patak partján megpihentünk, cipőinket levetve a hűs vízben pihentettük lábainkat, hiszen 14 km volt bennük, nem beszélve az 524 méter magasságról, amelynek (részbeni) megmászása igazán szép teljesítmény egy alföldi embertől. Felfrissültünk és megjutalmaztuk magunkat a közeli vendéglőben egy nagy tányér pisztrángsülttel és még egy rövid zivatart is átéltünk. Igazán szép nap volt,  jó visszaemlékezni rá.

obanya2.jpgÓbánya, pisztrángos tó

Folytathatnám még, hiszen sok helyen jártunk: Tisza-Maros torkolat, Makó/Maros part, Sándorfalva Nádas-tó, ahol szintén bivalytelep létesült a nád további terjedésének megakadályozására. Az itteni kilátóról néztük este a naplementét. Egy másik augusztusi estén innen indultunk a sándorfalvi erdőn át éjszakai túrára. Megtapasztaltuk, hogy milyen az igazi éjfekete, sűrű sötétség, valóban nem láttunk el az orrunk hegyéig sem. Fejlámpák nélkül egy lépést sem tehettünk. Dócnál a töltésen haladva láttuk a gyurgyalag „kolóniát”, 2013-ban az év madara a gyurgyalag volt.  Nagy csoportokban repülnek, vagy ülnek a faágakon és „pürrögnek”, zeng tőlük a táj.

Ritkán járok orvosnál, ahol mindig figyelmeztetnek, hogy abba ne hagyjam a gyaloglást! Nincs szándékomban, hiszen jól érzem magam és jó a társaság is.  Edzőnk jelszava: fel a fejet, gyönyörködj, nézd a tájat, mosolyogj! A kirándulások végén megkocogtatjuk a botokat, megveregetjük a vállunkat: ügyesek voltunk!

1. kép: Deszki rózsaföldek                      Képek forrása: saját felvételek

Sári

Ha tetszett a bejegyzésünk, örülünk, ha írásainkat lájkolod és megosztod, vagy továbbküldöd e-mailben.

Látogass el közénk, blogunk

facebook csoportjába,

ahol reggel és este is valami érdekessel várjuk követőinket, kedvelőinket.

Iratkozz fel blogunk

VIDEÓ CSATORNÁJÁRA is,

hogy értesülj legújabb videóinkról!

egészség túra séta kirándulás természet madarak bivaly nordic walking Mecsek Dél-Alföld Sári