2022. feb 26.

Fotókönyv: saját készítésű ajándék minden alkalomra

írta: Annaróza47
Fotókönyv: saját készítésű ajándék minden alkalomra

Családi  fényképek szövegmagyarázattal

4_markusz.jpg

Az ötletet az a fotókönyv adta, amit 10 évvel ezelőtt családfakutató húgom segített létrehozni és kivitelezni.

Mivel rengeteg régi és új fotókincs van a birtokomban, elhatároztam, hogy családom történetét 1861-től 2012-ig képekben fogom megörökíteni, egy-egy mondat kíséretében. Akkor még nem interneteztem, tehát csak papírfotóim voltak albumokba rendezve. Húgom egy ismerős segítségével beszkennelte, megszerkesztette, és kinyomtatta az oldalakat A4-es lapokra, én pedig beköttettem elegáns bordó kemény borítóval.

csaladfa.jpg

     Családfám

A könyv elejére a családfám meglévő adataival kézzel kitöltött hatalmas fa képe került, majd az őseim foglalkozása. A legrégebbi felkutatott születési dátum apai ágon 1804. A legrégebbi fotóm pedig az 1861-ben született apai dédanyámról készült. Vele kezdődik a történet.

Gondolkodnom kellett, hogy milyen szisztémát válasszak a fotók rendezésére. Végül úgy döntöttem, hogy a családi események, helyzetek, korszakok szerint csoportosítok, és azokon belül veszem figyelembe a kronológiát a legidősebbtől a legfiatalabbig haladva.

hazassagkotesek.JPG

Családom története: Szüleim és az én esküvőm

Dédanyámról nincs esküvői fotóm, így ő szólóban nyitja meg a könyvet. Utána következnek a házasságkötések, apai, anyai nagyszüleimtől kezdve lányom esküvői fotójáig. Következő témakör a babavárás, majd a születések, azután a babaképek, kisgyermekkor, ifjúkor, felnőtt- és időskor, (aki megérte), testvérek, unokatestvérek, és legvégül csoportképek, (iskolai, óvodai, bölcsődei, vagy pl. balettvizsga). Sajnos némelyikünk csak fotóról ismeri egy-egy ősét, ezért különösen értékesek az őket megörökítő képek. Én pl. nem láthattam apukámat, aki a születésem előtt két héttel halt meg, nem ismerhettem apai nagyszüleimet sem, lányom egyik nagypapát sem láthatta, de anyai nagyanyját, sőt még dédmamáját is élvezhette. Az én unokámnak egyetlen nagyszülője vagyok, és voltam, akit megismerhetett, ezt legutóbbi karácsonyi látogatásomkor szóvá is tette. Nagyon meghatódtam. Most 18 évesen kezd érdeklődni a gyökerei iránt, épp ezért meglepetéssel készülök számára. A tervemet később részletezem.

nagymama.jpg

Családom története: Legtávolabbi felmenőim

10 évvel ezelőtt nagy izgalommal vettem kézbe a családfakönyvemet, és azóta is szívesen lapozgatom.

Ez idő alatt nagyot fordult velem a világ. Nyolc éve, hogy megtanultam internetezni, amit tulajdonképpen a blogírás tett szükségessé. Hálás vagyok a sorsnak, és a blogot létrehozó gyerekkori barátnőmnek, Cecíliának, hogy a blogban szavakban is megörökíthetem családi történeteimet.

Amíg 10 évvel ezelőtt a papírfotóimat kellett mások segítségével digitalizálni, szerkeszteni, majd rendezés után kinyomtatni, most az akkor szkennelt, és az általam kamerával, okos eszközzel készített fotóimat én szerkesztgetem. Ugyanis pár éve újra bevillant a fotókönyv ötlete, mint ajándék, szeretteimnek. A gyerekkori játék- és mesekönyv, CD, DVD ajándékok okafogyottá váltak, így unokám 17. születésnapjára fotókönyvet vittem neki, amibe minden szeretetemet beleszőhettem.

unokatestverek.jpg

Unokám születésnapi fotókönyve

17 év minden történése, élménye születésétől, kisgyerek-, majd kamaszkoráig, a ritka és számunkra nagyon becses együttlétek jelennek meg a könyv lapjain. A hatás nem maradt el. Egy fotókönyvet könnyebb átlapozni, mint a temérdek albumot, és úgy érzem, minden lényeges momentumot belesűrítettem.

Ha valakit érdekel, hogy milyen programot használok a szerkesztéshez, szívesen leírom. Egyik barátnőm mutatta meg a My fake look applikációt (a Play áruházból lehet letölteni, ingyenes). Ezt nagyon egyszerű használni. Rákattintok az applikációra, majd a saját képgalériámra. Onnan kiválasztom az alapképet, pl. névnapi, születésnapi üdvözletnél egy csokor virágot,

szulinap.jpg

és a jobb alsó sarokban megjelenő kép ikonra kattintva újabb és újabb fotókat helyezhetek el tetszés szerint, mint egy montázst. Szöveg beírására, sőt betűtipus választására is lehetőség van. Minden képet kipipálok a jobb felső sarokban, és ha teljesen kész vagyok, a jobb felső sarokban megjelenő ikonnal, majd a kép mentésével zárom a folyamatot. A kész fotót a galériámból ezután megoszthatom.

5_markusz_nagyszulok.jpg

Készülő családfakönyv unokámnak

A fotókönyvemhez alapképnek színes háttereket töltöttem le a Googleból, és ezután „pakoltam” rá a galériámból választott fotókat. Azért is előnyösebb az egyféle háttér, mert így ugyanaz a méret, és aki a nyomtatást végzi, kevesebb feladata lesz. Nagyon fontos, hogy margót hagyjunk a kötés miatt. Mivel mindkét oldalra történik a nyomás, a páratlan oldalak baloldalán, a páros oldalak jobboldalán hagyom a margót. Egy-egy oldal elkészülte után felül megszámozom azokat. Lehetőleg jó minőségű fotópapírra kérjük a nyomtatást. A helyszínen ki lehet választani matt, vagy fényes formában. Nyomtatáskor ragaszkodjunk hozzá, hogy az egész oldal a választott színű háttérrel rendelkezzen, semmiképp ne legyen fehér keret a szélein.

lanyom_szuletesnapjara.JPG

Lányom születésnapi fotókönyve

A második fotókönyvem lányom születésnapjára készült, most pedig nagy örömmel szerkesztgetem unokám részére az ő családfa-könyvét. Korábban többféle színű hátteret használtam, mert nehéz volt egyet kiválasztani. Most viszont minden oldalnak egy elegáns bordó hátteret szánok.

markus_17.jpg

Markus születésnapi fotókönyve

Remélem, kedvet csináltam hasonló, személyes ajándék készítésére, amibe szívünket, lelkünket beleadhatjuk, és biztos vagyok benne, hogy szeretteink polcán sokszor forgatott, becses emlék lesz. Sok sikert kívánok!

 

                       Saját felvételek

Annaróza

 

Látogass el közénk, blogunk

  facebook csoportjába,  

ahol reggel és este is valami érdekessel várjuk követőinket, kedvelőinket. 

Iratkozz fel blogunk

VIDEÓ CSATORNÁJÁRA is,

hogy értesülj legújabb videóinkról!

Szólj hozzá

fotó család ajándék fotóalbum fénykép nagyszülő családfa unoka fotókönyv Annaróza