2022. júl 27.

A vizek szerelmese vagyok

írta: Annaróza47

Madeira 2. rész

Madeira az a változatos sziget, ahol az égbetörő szikláknak és az óceán néhol szelídebb azúrjának, máskor vadabb tajtékjának kombinációját lépten-nyomon csodálhatjuk.

A vizek szerelmese vagyok, látványuk és érzetük boldogsággal tölt el, főleg azóta, hogy a nagy melegeket egyre nehezebben tűröm, és koromnál fogva mozgásterem is leginkább a víz, legyen az tenger, tó, folyó, vagy akár úszómedence.

Útibeszámolóm első részének helyszínei leginkább hegyek, völgyek, a 2. részben főleg az óceán, néhány vízesés, egy természetes medence, és végül hotelünk medencéje veszi át a főszerepet. Azonban mivel a kirándulások komplexek, természetesen a séták, túrák továbbra sem maradtak el.

Az első rész keleti szigettúráját kiegészítem két olyan helyszínnel, ahol tőlünk karnyújtásnyira csapódtak a hatalmas hullámok a vörösesbarna meredek sziklafalakhoz.

sao_vincent.jpgSao Vincentnél fotó-szünetet tartottunk

Az egyik a Szent Lőrinc félsziget, a másik Porto de Cruz falucska, ahol egy körsétányon élvezhettük az elénk táruló látványt. A sötétkék óceán mellett közvetlenül egy tengervízzel feltöltött fürdőkomplexum türkize is szemet gyönyörködtető. Sajnos nem volt idő egyet csobbanni.

Elkövetkezett az a kirándulás, az ún. Levada „séta” a Rabacal völgyben, amire félve, de végül lányom rábeszélésére jelentkeztem, mert a szervező szerint közepes nehézségű. Megnyugtatott bennünket, hogy ugyanazon az úton történik a visszatérés, mint az odaút. Legfeljebb megállok és visszavárom a csoportot – gondoltam. A csábítást a végcél, a 25 vízesés jelentette. A levadák tulajdonképpen vízgyűjtő csatornák, amelyek biztosítják a növénykultúrák vízigényét, egyúttal különleges turistautak. Az első etap 7 kilóméterét túrabotom és lányom figyelő segítségével hősiesen véghezvittem, néhol kissé meredek lépcsőkön szerencsére lefelé lépdelve.

Levada séta

A túravezető fiatalember időnként megállt ismertetőt tartani a csoportnak, így közben utolértem őket. Természetesen én bőszen haladtam tovább, hogy egérutat nyerjek. Némi szándékosságot véltem a túravezető megállásaiban, úgy éreztem, méltányolja az egyetlen Régiség-túrázó korlátait. Egyetlen vízesést sikerült látnom, mert a 25-höz vezető út számomra elérhetetlen lett volna, családom utólagos elmondása szerint is.

A túravezető nagyon bölcsen arra kért, hogy maradjak egy kis hídon, el ne mozduljak! Ugyanide fognak visszatérni. Ezt határozottan megígértem. Egy szűk óra múlva meg is jelent a csoport, addig pedig gyönyörködtem a kis hídról elém táruló látványban. Szerencsére a kijárathoz nem az eredeti úton felfelé kellett menni, hanem egy egyenes útvonalon, aminek hossza majdnem 4 km volt. Az utolsó 900 m-t egy sötét víztározó alagútban tettük meg a telefonokkal világítva, néhol tócsákban lépkedve. Igazi kalandtúra volt. Mint kiderült, a 25 vízesés tulajdonképpen egyetlen vízesés 25 elágazása, ami egy tóba torkollik. A képek alapján csodálatos lehetett, unokám kicsit belegázolt.levada.jpg

Levada

Következő napon már sokkal könnyebb, buszos nyugati szigettúrára indultunk. Sofőrünk és egyben idegenvezetőnk egy negyvenes, energikus férfi volt, ugyancsak 3 nyelven folyékonyan végigbeszélve az utat. Németül néha elkaptam néhány morzsát, angolul még kevésbé értek.

Első állomásunk Camara de Lobos, hangulatos halászfalu volt. Az öböl színes halászhajói, a július 1-i nemzeti ünnepre emlékeztető, nagyon vicces felfüggesztett tárgyak az ott lakók vidám hangulatát tükrözték /lásd az 1. részt/. A falu leghíresebb lakója Winston Churchill volt, akinek hobbifestészetét inspirálta a szép kilátás.

Camara de Lobos

Innen Cabo Girao szédületes sziklái fölé épített üvegaljú kilátóról, a Skywalkról csodálhattuk a környéket. A bejáratnál egy idős úr minden muzikalitás nélkül verte a dobot, és ordibálta saját „szerzeményét” egykedvűen, néhány euro reményében. Mi is jutalmaztuk a váratlan koncertet.

A következő nagy élmény Porto Moniz természetes lávamedencéi, és azokban való úszkálás volt. A felgyülemlett vizet az árapály jelenségnek köszönhetik ezek a lávakövek által közrefogott medencék. Üdítő volt megcsobbanni bennük a közben 28 fokra melegedett időben. Látványnak is lenyűgöző. A medencék szélén lévő kőpárkányokra könyökölve a nyílt óceánt csodáltuk. Hazafelé megálltunk egy fotószünetre egy vízesésnél.

Porto Moniz természetes lávamedencéi

A buszból elém táruló látvány is fotózásra inspirált, kisebb-nagyobb sikerrel. A legnagyobb érdekesség a repülőtéri kifutópálya meghosszabbításához épített hatalmas pillérek közelsége. Legvégül megpillantottuk a bokrok között sárgálló szállodánkat, ideiglenes otthonunkat.

A következő napokat hála a felmelegedett hőmérsékletnek, a kellemesebb tengervíznek köszönhetően a fürdésnek szentelhettük. Délután a partról megérkezve a szálloda medencéjét is kipróbáltuk, és örömmel fogadtuk egy kedves fiatalember vízifitnesszre invitálását. Otthon rendszeresen járok ilyen edzésekre.

Ezen a két napon reggel a fiatalok aktivizálták magukat, és futni indultak, másnap pedig felmásztak a környező hegyre. A szálloda és az óceán közti sétányon edzőgépek is voltak.

Unokám videója

Utolsó napunkra, hétfőre még feliratkoztak egy kanyontúrára, mivel gépünk csak este 18 órakor indult /volna/. Sajnos indulás előtt pár órával törölték ezt a járatot a madeiriai erős szélre hivatkozva. „Nagylelkűen” felajánlottak péntekre egy másik gépet szállodai elhelyezéssel, ellátással. Ezt nem tudtuk elfogadni, bármennyire is szerettük volna. Próbáltunk keddre másik jegyet venni elérhető áron. Sikerült is nagyon bonyolult, egész napos, nürnbergi átszállásos utat találnunk, egy jóval messzebbi londoni reptérre. A reggel 6 órai indulás után éjfélkor már meg is érkeztünk lányomék lakásába. Madeiriai búcsúestünket a recepción töltöttük, éjfélig a hotel vendégeinek hangos bulizása közepette.skywalk_es_a_dobolo_zenesz.jpg

Skywalk és a doboló zenész

A kellemetlenségeket feledteti az élménydús 7 nap az „Örök tavasz szigetén”, azok a fenséges természeti szépségek, amelyekről Petőfi szavai jutnak eszembe: „Oh természet, oh dicső természet! Mely nyelv merne versenyezni véled?”

Első kép: Szent Lőrinc félsziget

Annaróza

Ha tetszett a bejegyzésünk, örülünk, ha írásainkat lájkolod és megosztod, vagy továbbküldöd e-mailben.

Látogass el közénk, blogunk

facebook csoportjába,

ahol reggel és este is valami érdekessel várjuk követőinket, kedvelőinket.

Iratkozz fel blogunk

VIDEÓ CSATORNÁJÁRA is,

hogy értesülj legújabb videóinkról!