2021. sze 02.

Régen gyöngybetűkkel írtunk, ma kütyün, két ujjal

írta: Régiségek blog
Régen gyöngybetűkkel írtunk, ma kütyün, két ujjal

Gondolatok a kézírásról


pxhere_3.jpeg

Középiskolás korunkban, kollégistaként, milyen szívdobogva vártuk a levélosztást, ki kapott aznap levelet! Milyen öröm volt, mikor kézbe vehettük az ismerős kézírással megcímzett borítékot! Izgalmas volt végigolvasni a kedves személy gondolatait, üzenetét, s ugyanilyen izgalommal ültünk neki a válasz megírásának. Sokszor még piszkozatot is írtunk, hogy a levél tartalmilag-formailag szép, átgondolt, egyben esztétikus is legyen. Minden tizenéves igyekezett az egyéni kézírás kialakítására is, hiszen – mint a felnőttek hangoztatták - az íráskép egyben a személyiség jellemzőit is mutatja.

fortepan_angyalfoldi_helytorteneti_gyujtemeny.jpg          Forrás: Fortepan

Kisiskolás korunkban nekünk sem ment könnyen az írás tanulása. Mi 52-en jártunk az első osztályba, a tanító néni mégis talált módot arra, hogy egyénileg is foglalkozzon velünk, ha nehezen ment valami. Ceruzával írtunk eleinte, sokat gyakoroltunk, csak később tértünk rá a tintával, mártogatós tollal való írásra. A vonalas füzet lapjaira néha pacák is csöppentek a nagy igyekezet nyomán, az itatóspapír sem hiányozhatott a füzetből. A mutató- és hüvelyujjunk folyton tintás volt, mégis szerettünk írni. Év végére betelt a füzetünk, a tanítóink értékelték a haladást, megdicsértek, ha rászolgáltunk. Jólesik visszagondolni azokra az időkre!

elsosk_onyv.jpg         Olvasókönyv az ötvenes évekből

Ma már munkafüzetbe írnak a gyerekek, a golyóstoll – elvben – könnyebbé teszi a toll tartását, nem kell a tintásüvegbe mártogatni, minden simábban mehetne…, mégis gyakran csúnya, hanyag a gyerekek írása. A felnőttek szinte sohasem írnak kézzel, ha mégis kézzel írnak egy-egy számla, vagy egyszerű űrlap kitöltésekor, alig lehet kisilabizálni, amit írtak. Megfigyeltem azt is, hogy a fiatalok (sokszor a középkorúak is) el sem tudják olvasni a kézzel írott üzenetet, levelet, régi, családi iratokat. Biztos, hogy ennek így kell lennie?

toll.jpg                    Forrás:Pixabay

Aki szeret írni, az olvasni is szeret! Régi igazság ez. Sajnos az olvasásnak sincs nagy divatja manapság. Gyerekek-felnőttek hozzászoktak a rövid, gyors hírek elolvasásához, kevés türelmük/idejük/kitartásuk van egy-egy hosszabb szöveg vagy könyv végigolvasásához, megértéséhez.

 pxhere2.jpeg       Forrás: Pxhere

Olaszországi barátaim, egy nyugdíjas pedagógus házaspár, arról panaszkodnak, hogy unokáik kézírása szinte olvashatatlan. Az olasz elemi iskolában, az írásórákon a tanítók nem javítják a gyerekek kéztartását, hanem hagyják, hogy a kisgyermek magától jöjjön rá, milyen módon fogja a ceruzát/tollat. 8 éves unokájuk pl. görcsös tartásban, marokra szorítja, a tanítónő pedig nem igazítja a kezét, nem segíti, hanem – osztálytermi gyakorlás helyett – otthoni gyakorlást, másolást ad fel házi feladatként. Azt sem tartja fontosnak, hogy megdicsérje a szép, áttekinthető írásra törekvő gyermeket, sem azt, hogy buzdítsa, ösztönözze a másikat arra, hogy olvashatóan írjon.  A végeredmény lehangoló: a felső tagozatosok, a fiatal felnőttek mintha nem is tanultak volna folyóírást, mindent csak nyomtatott nagybetűvel írnak le. És az is alig olvasható.

flickr.jpg                   Forrás: Flickr

De van ennél még rosszabb is! Finnországban már 5 évvel ezelőtt kiiktatták az iskolai tantervekből a folyóírás tanítását, viszont kötelezővé tették a tíz ujjas gépelés megtanítását, mondván: ez praktikusabb, gyorsabb, fontosabb. Hasonló a helyzet az USA, Kanada és Ausztrália alapfokú iskoláiban is. Persze az egyes iskolák dönthetnek másként is, és mindenütt vannak elhivatott tanítók, akik szorgalmazzák a folyóírás tanítását. A gyakorlat azonban az, hogy – mint minden egyéb téren – a gyerekek a kényelmesebb, a kevesebb erőfeszítést kívánó megoldást választják. Pedig szakemberek, neurológusok, pedagógusok bebizonyították már, hogy a kézírás kialakítása és folyamatos használata pozitívan hat az agyi funkciók fejlődésére, a szöveg elolvasása-megértése-leírása alakítja a gyerekek koordinációs készségét, erősíti a memóriát. Mégis…

pxfuel2.jpg                 Forrás: Pxfuel

Vajon mi a helyzet ma az írástanítás terén Magyarországon? Megkérdeztem egykori tanítványomat, akiből kiváló tanítónő lett.

- Nehéz megtanítani a gyerekeket írni?

-Nem könnyű! Magyarországon az írás terén jobb a helyzet, mint Olaszországban. Egyrészt már az óvodai foglalkozásokon sokféle, a kis kezeket ügyesítő, játékos gyakorlatot végeznek a gyerekek, így a ceruza tartása fokról fokra alakul. Az iskolában is a fokozatosság elve érvényesül, sokféle jó módszer létezik az írás tanítására. A gömbölyítés, a hurok-vonal alakítása, a „fecske-vonal”, az átkötések legalább egy évnyi folyamatos gyakorlást igényelnek. Később is odafigyelnek a magyar tanítók a gyerekek írásképére, ami több éves gyakorlást követően alakul ki.

max_pixel.jpg              Forrás: Max Pixel

-Hogyan segíthet a szülő/ nagyszülő?

-Az otthoni gyakorlást úgy kell(ene) intézni, hogy a kisgyermek örömét lelje az írásban! Játékosan, élményszerűen próbáljuk megoldani ezt a fontos tanulást. Alapszabály: „Írottról írottra másolunk!”, így sokkal könnyebb. A szülő/nagyszülő előbb kézzel, folyóírással írja le a kiválasztott mondatot, szöveget és arról másoljon a kisgyermek a gyakorló füzetébe. Ha közös a ’játék’, közös az öröm is, ha jól sikerül! Célravezető az is, ha néhány, nyomtatott szöveget tartalmazó lapot annak írott betűs formájához kell a gyereknek párosítani: előbb végigolvassa a nyomtatott szövegeket, majd a folyóírással készülteket, összepárosítja az azonos tartalmúakat és csak ezután fog a másoláshoz.  Jó az is, ha az írásfüzet borítója szép, a kedvenc mesefigura is rajta van, így a gyerek örömmel veszi kézbe. Fontos a jól fogó, szép íróeszköz is. Jó, ha a gyakorló füzetbe külső és belső margót is húzunk, így is jelölve az írott szöveg határait.

pixa_1.jpg                  Forrás: Pixabay

Ha egy-egy fiókot, régi iratokkal teli dobozt kinyitunk, biztosan akad benne olyan, gyöngybetűkkel írt levél, képeslap, kedves, személyes üzenet, amit közösen is olvasgathatunk unokáinkkal.

                 

                                                       Első kép forrása: pxhere

Fodor Anna

 

Ha tetszett a bejegyzésünk, örülünk, ha írásainkat lájkolod és megosztod, vagy továbbküldöd e-mailben.

Látogass el közénk, blogunk

 facebook csoportjába, 

ahol reggel és este is valami érdekessel várjuk követőinket, kedvelőinket. 

Iratkozz fel blogunk

VIDEÓ CSATORNÁJÁRA is,

hogy értesülj legújabb videóinkról!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá

iskola első osztály tanítónő kézírás szépírás olvasókönyv folyóírás Fodor Anna