2024. már 10.

'Gyöngyvirágtól lombhullásig' volt az első filmélményünk

írta: Régiségek blog
'Gyöngyvirágtól lombhullásig' volt az első filmélményünk

Ifjúságunk kedvenc filmjei és színészei - 2. rész
vass_eva_fortepan_137622_crop.jpg

 Korán kezdődött a filmek iránti érdeklődésem, mert szüleim is nagyon szerettek moziba járni. Természetesen kisgyerekként én is mehettem velük a nekem is való filmekhez. Talán az első film amit láttam, a Gyöngyvirágtól lombhullásig  volt. Ámultam a természet csodáin és csak később tanultam meg rendezője, Homoki-Nagy István nevét. Ő rendezte a később látott Cimborákat is, ezt a bájos, kutyás filmet. Mivel a Film Színház Muzsika című remek lapot az egész család olvasta, egyre jobban figyeltem a filmekre, rendezőkre, színészekre.

(teljes film)

Az 50-es, 60-as évek filmjeinek ragyogó sztárja volt Vass Éva. Különleges szépségét -ha jól emlékszem- a Rákóczi hadnagyában csodáltam meg először. Utána még jó néhány filmben láttam, énekelt is filmekben. Férje, Gábor Miklós halála után többé nem szerepelt se filmekben, sem a színpadon. Egyszer csak felbukkant a neve a Facebookon és írtam neki. Nem is gondoltam, hogy válaszolni fog, így ismeretlenül. Jól lehetett vele beszélgetni, kedves, közvetlen volt. Sajnos csak későn kaptam észbe, hogy megkérdezzem tőle, engedélyezne-e egy olyan beszélgetést, amelyet megírhatnék ide a blogba. Magányosan élte napjait, szívesen elbeszélgetett számára ismeretlen tisztelőivel, akik közül barátokat szerzett. Éva 2019-ben ment el, 85 évesen... Szeretettel gondolok rá.
bessenyei_ferenc_magyar_radio_1963_fortepan_137082.jpg

Bessenyei Ferenc a Magyar Rádióban   Forrás: Fortepan

A napokban láttam az Egy magyar nábob című, Jókai regényéből készült filmet. Sokszor láttam már, de más szemmel látjuk a filmeket idősen. A történetet ismerem, de a művészek alakítását most tudatosan, nagyon ráfigyelve élveztem. Bessenyei Ferenc lenyűgöző játéka Kárpáthy Jánosként szerintem mindent vitt. Hihető volt a jókedve, az indulata, a szerelme, a boldogsága és végül az összeomlása. Délceg tartása, orgánuma, szívből jövő érzelmei miatt számomra ennek a filmnek a legjobb alakítása az övé.

Úgy gondolom, gazdagok vagyunk kimagasló tehetségekben, a már elhunytakra emlékezzünk tisztelettel, a jelenleg is alkotóknak további sikereket, jó egészséget kívánok!

Brigitta

 

Csak engedéllyel mehettünk moziba

sophia_loren_wikimedia_commons.jpg

           Sophia Loren  Forrás: Wikimedia Commons

Mozi, vagyis filmvetítés csak hétvégeken, szombaton és vasárnap volt a falunkban: este a felnőtteknek, vasárnap délután pedig a gyerekeknek vetítettek nekik szóló filmeket. Az olajos padló nehéz szagára, a nyikorgó, kényelmetlen ülésekre emlékszem leginkább. Talán azért, mert a kortársaimmal ellentétben nem rajongtam különösebben sem a színészekért, sem a filmekért. A barátnőim bújták a Film-Színház-Muzsika c. hetilapot, amit vagy a könyvtár olvasótermében, vagy az ismerős fodrásznál lehetett lapozgatni. Lelkesen sorolták az egyes színészek szerepeit, az újságokból kivágták a kedvencek képeit, felismerték őket a sokszor homályos, rosszul nyomtatott fotókon is. Örültem az örömüknek – de engem nem lelkesített különösebben.

A mozi épületén sokáig látszott még a MOZGÓ felirat (a korábbi  ’Mozgóképszínház’ rövidítése), még akkor is, amikor már Filmszínház volt a hivatalos neve. Szüleim vittek el először moziba a testvéremmel együtt, a Gyöngyvirágtól lombhullásig c. filmet láttuk mi is. A film érdekes volt, mint maga a természet. Tetszett. Apukám elmagyarázta azt is, hogy a tőlünk nem messze található Gemenci erdőben vették fel.

filmrészlet

Később láttunk rajzfilmeket (pl. a Két bors ökröcske címűt), komikus filmeket, vígjátékokat (nekem Latabár Kálmán játéka tetszett a Fel a fejjel c. filmben), emlékezetesek a zenés filmek is. Sokkal inkább érdekelt a film tartalma, meséje, a zeneszámok, dalbetétek, mint az egyes színészek alakítása vagy a róluk keringő mendemondák. Amit nem szerettem, azok a háborús vagy mai szóval ’akciófilmek’ voltak: csaták, verekedés, öldöklés, menekülés, üldözés, lövöldözés, pusztulás… Akkor sem lelkesített, ha a végén győzött a jó, az igazság. Ha jól meggondolom, ez a mai napig így van. (A csillagok háborúját pl. egyszer sem bírtam végignézni, pedig többször megpróbáltam – ezek a filmek nem nekem valók.)

Tinédzser éveimet városban töltöttem, de kollégista voltam: csak engedéllyel, többnyire tanárnőnk kíséretében mehettünk moziba, természetesen a vasárnapi matiné előadásokra.

az_utazas_a_koponyam_korul_cimu_filmben_szereplo_szinmuveszek_balra_latinovits_zoltan_karinthy_frigyes_iro_es_sztankay_istvan_a_szemesz_tanarseged_szerepeben_revesz_gorgy.jpg

Latinovits Zoltán és Sztankay István az Utazás a koponyám körül című filmben  Forrás: Fortepan/Révész György

A helyben lakó osztálytársaim sem nézhettek meg bármilyen filmet, voltak korhatáros filmek is. „Csak 16 éven felülieknek”, így szólt a szigorú felirat és a jegyszedők ezt elég komolyan ellenőrizték is. Kamaszkorom filmhőseit jórészt az osztálytársaim elbeszéléséből ismertem meg, csak felnőttként láthattam ’élőben’ a legjobb filmjeiket. Rajongásunk legkedveltebb célpontja Sztankay István volt, a külföldi színészek közül pedig Sophia Loren és Jean Sorel arca, alakítása maradt meg az emlékeimben. Talán azért is, mert csak kevés filmet láthattam, így ezek hatása is mélyebb, tartósabb lehetett.

A filmművészethez való viszonyulásom egyetemista koromban gyökeresen megváltozott egy okos, művelt és jól tájékozott csoporttársam-barátnőm hatására. Tőle tanultam meg értőbb módon, objektívebben nézni a filmeket, értékelni az igazi színészi alakításokat, értékén becsülni a fontos gondolatokat is közvetíteni képes alkotásokat.

Fodor Anna

 

Szerzői jogvédelem

Tilos a Régiségeknek blogban megjelent írásokat, recepteket, fotókat és videókat a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény értelmében máshol közzétenni és sajátként feltüntetni. Az írások, fotók és videók a bloggerek szellemi tulajdonát képezik, miként a képek is, amennyiben más forrás nincs feltüntetve. Írásaink csak linkként használhatók fel, mely az eredeti forráshoz vezet !!!!

 

Látogass el közénk, blogunk

  facebook csoportjába,  

ahol reggel és este is valami érdekessel várjuk követőinket, kedvelőinket. 

Iratkozz fel blogunk

VIDEÓ CSATORNÁJÁRA is,

hogy értesülj legújabb videóinkról!

 

Szólj hozzá

film mozi színész színésznő hatvanas évek ötvenes évek Brigitta Fodor Anna